Mat til barna

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Når de ikke spiser så mye, hva gir dere da? Storebror spiser omtrent bare middag nå ellers yoghurt og frukt/bær. Brød og frokostblanding går på gulvet

Når de ikke spiser så mye, hva gir dere da? Storebror spiser omtrent bare middag nå ellers yoghurt og frukt/bær. Brød og frokostblanding går på gulvet
Alder?

Vi har motsatt problem - det er ikke alt av middagsmat datteren min vil spise (hun er to), men da får hun brød i stedet og det går ned på høykant, så er ikke egentlig noe stort problem. Kanskje du kan prøve havregrøt hvis han er glad i varmmat?

Knekkebrød? Havregrøt med frukt, smoothie med havregryn, matmuffins

Polarbrød er en hit her i hus når brødskivene til mora ikke er så godt.
Her i hus er regelen at han må spise den maten som blir servert, hvis ikke så må han gå til neste måltid. Han får ikke noe ekstra mat hvis han f.eks ikke liker middagen. Da må han bare vente til kveldsmaten noen timer senere.
Den regelen har vi hatt siden han var 1 år, og det er sjeldent han tuller ved matbordet. Nå er han 6 år og har lært noen ganger at det er dumt å tulle ved et måltid, for da har han vært kjempesulten ved neste.
Å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å tilby annen mat ved matnekt blir bare dumt i lengden.
Har sett unger som har fått annen mat til f.eks middag hver eneste dag og ikke lært før i voksen alder at det er lurt å smake/spise det man får.

Eneste gangen jeg fikk noe annet til middag da jeg var liten var når mine foreldre spiste sild. Det var ikke fordi jeg ikke likte, men fordi det er så mye bein i. Jeg smakte på det i tenårene.

Vi lager heller ikke noe annet til guttungen hvis han ikke vil ha maten. (Han er 5 år) Da må han vente til neste måltid. Unntaket er selvfølgelig hvis vi lager noe vi vet han ikke liker, som han har prøvd å smake flere ganger før. Er heldigvis ikke så mye det gjelder! I hovedsak pølse.. :) og da er brødskive noe av det beste han vet;)

Polarbrød er en hit her i hus når brødskivene til mora ikke er så godt.
Her i hus er regelen at han må spise den maten som blir servert, hvis ikke så må han gå til neste måltid. Han får ikke noe ekstra mat hvis han f.eks ikke liker middagen. Da må han bare vente til kveldsmaten noen timer senere.
Den regelen har vi hatt siden han var 1 år, og det er sjeldent han tuller ved matbordet. Nå er han 6 år og har lært noen ganger at det er dumt å tulle ved et måltid, for da har han vært kjempesulten ved neste.
Å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å tilby annen mat ved matnekt blir bare dumt i lengden.
Har sett unger som har fått annen mat til f.eks middag hver eneste dag og ikke lært før i voksen alder at det er lurt å smake/spise det man får.

Eneste gangen jeg fikk noe annet til middag da jeg var liten var når mine foreldre spiste sild. Det var ikke fordi jeg ikke likte, men fordi det er så mye bein i. Jeg smakte på det i tenårene.
Her får han også det han får servert, men når han knapt spiser frokost, lunch og kveldsmat fordi han ikke vil ha det så blir det lite med kun middag. Får litt frukt/smoothie som mellommåltid og det glir ned. Allikevel sitter han og hyler og strekker seg etter vår mat selv om vi har akkurat det samme brødet med gjerne det samme måltidet

Her gir vi gjerne en banan

Her får han også det han får servert, men når han knapt spiser frokost, lunch og kveldsmat fordi han ikke vil ha det så blir det lite med kun middag. Får litt frukt/smoothie som mellommåltid og det glir ned. Allikevel sitter han og hyler og strekker seg etter vår mat selv om vi har akkurat det samme brødet med gjerne det samme måltidet
Hm, prøvd å la han smake på deres brødskive? Eller gitt han polarbrød, knekkebrød eller noe annet? Min nektet å spise brød til han var rundt 18-19 mnd, da fikk han grøt i stedet, men måtte prøve brødskive først. Det var bhg som fikk han til å begynne å spise brødskiver. Til da hadde jeg gjort det meste for å få han til å venne seg til smaken. Smuldret opp brødbiter i stavmikser og blandet inn i grøten/middagen, latt han smake på vår brødskive når han ville det, osv. Prøvde også ut flere forskjellige typer brød og fant ut at barnehagebrødet var perfekt. Ingen korn eller noe (blir anbefalt av ernæringsfysiologer). Så en periode hadde vi 2 typer brød på benken.

Vi har alltid noe på bordet som kb såiser, enten tilbehør som grpnnsaksstaver, eller potet/pasta
Ikke aktuwlt at han skal gå fra bordet uten å ha fått i seg noe

Hm, prøvd å la han smake på deres brødskive? Eller gitt han polarbrød, knekkebrød eller noe annet? Min nektet å spise brød til han var rundt 18-19 mnd, da fikk han grøt i stedet, men måtte prøve brødskive først. Det var bhg som fikk han til å begynne å spise brødskiver. Til da hadde jeg gjort det meste for å få han til å venne seg til smaken. Smuldret opp brødbiter i stavmikser og blandet inn i grøten/middagen, latt han smake på vår brødskive når han ville det, osv. Prøvde også ut flere forskjellige typer brød og fant ut at barnehagebrødet var perfekt. Ingen korn eller noe (blir anbefalt av ernæringsfysiologer). Så en periode hadde vi 2 typer brød på benken.
Han får smake litt på våre skiver bare for å få i han litt mat. Koker også egg som han får og elsker. Har prøvd ut flere typer brød men ikke polarbrød enda. Knekkebrød har han testet ut men blir litt hardt enda så ikke så interessert i det foreløpig. Får prøve oss litt frem. Foreløpig går det i mye egg, frukt, smoothie osv. Heldigvis ikke det verste da å foretrekke:-)

Kanskje litt off topic, men jeg har selv vokst opp med regelen om at hvis man ikke liker middagen, er det ikke lov til å klage, men bare å forsyne seg i brødboksen i stedet, og den regelen praktiserer vi også nå. Vi lager aldri egen middag til 2-åringen vår, men tilbyr henne en brødskive om hun ikke vil spise dagens middag. Det gjør det mye enklere å planlegge måltidene siden vi slipper å måtte ha "backup-middager" på lur i tilfelle det er noe hun ikke liker, og enn så lenge funker det utmerket - hun er tilnærmet altetende (inkludert typisk voksenmat som sushi og blåmuggost), elsker fisk og smaker på det aller meste. Så vi krysser fingrene og håper at det varer :)

Å tilby annen mat tror jeg er dumt. Spis det som blir servert eller gå sulten. Her i huset er det annen mat kun når det er meget sterk mat. og hun får ikke si at hun ikke liker maten. All mat skal smakes på. Man må spise en ting ca 15ganger for at smaksløkene skal bli vant til en smak og for å lære å like maten.

Det kommer an på barnet. Er han ellers frisk og normalvektig så ville jeg ikke stresset med noe ting.
Min eldste er meget småspist og kresen. Det er ikke lett!

Hvis barnet liker middag hadde jeg prøvd å gi noe varm mat, grøt, omelett, grove pannekaker o.l. Jeg går mot strømmen om det å lage egen mat til dem. Jeg har ofte laget egen middag til mine barn, og de har etter hvert funnet ut selv at de vil smake på andre ting selv om de ikke har likt det før. Begge mine ville kun ha min mat, og derfor la jeg bare opp litt ekstra på min tallerk så fikk de forsyne seg fritt fra den.

Da ville jeg passet på at han får i seg andre matvarer som kan erstatte det som korn fra brød gir.
Feks fullkornspasta, rødt kjøtt, potet, potetlompe, grøt.

Her er ikke 2åringen alltid så glad i brød. Hun får grøt til frokost og kvelds, og til lunsj får hun kokt egg eller eggerøre, kjøttpålegg av ulikt slag, skiver med ost osv.

Kan han ikke få middagsrester til lunsj f.eks? Synes det høres ut som han spiser greit, men det avhenger jo også av mengde. Banan kan jo fint erstatte et måltid, særlig i kombinasjon med yoghurt eller melk.

Vi har ei jente som har vært (og til dels er) svært kresen og småspist, og det eneste som hjelper er å senke skuldrene og ikke mase med det. Vi prøver alltid å ha noe som hun liker, så spiser hun bare det hun vil ha på bordet. Tidvis har hun fått pølsebiter i stedet for mat hun ikke vil ha, bare for å få i henne litt kalorier.

Back
Topp