Mat tider

KarinMaria

Glad i forumet
Hva gir dere i matvei til babyen i løpet av dagen? Hvordan ser dagen ut når det gjelder mat? Fikk beskjed fra HS om å gi Maja minst 500 ml med melk fortsatt. Aner ikke hvor i løpet av dagen jeg/vi skal presse inn den der melken....? [8|]

Hadde vært veldig ålreit å vite hvordan dere andre legger opp dagen deres med tanke på maten til de små [:)]

Kl 7/8: 150 ml mme
Kl 9: 1-1,5 porsjon grøt + vann
Kl 12: Brødskive + grøt + vann (holder på å venne til bare brødskive)
Kl 15: Halvt middagsglass + en boks fruktmos + vann
Kl 18: 1-1,5 porsjon grøt + vann
Kl 19.30: 150 ml mme

Oliver drikker maks 300 ml mme iløpet av dagen, som regel litt mindre. HS her sa at det gikk helt fint siden han også spiser en del grøt :)

Ca 09.00          - Grøt av 150-200 ml + vann
Ca 11.30          - mme 160 ml
Ca 14.30-15.00 - Middagsglass
Ca 16.00          - mme 160 ml
Ca 18.00          - Grøt av 150-200 ml og et beger fruktmos + vann
Ca 19.00          - mme 160 ml

Gir han noen ganger litt brødskive før melka og duppen hans kl 11.30, men teller ikke med det for han spiser så lite..

Så mye forskjellig HS sier. Vi fikk beskjed om at hun ikke trengte så mye melk lenger når hun spiser 4 måltider. Men vi gir Matilda fortsatt mye melk fordi hun drikker så godt som ingenting vann. Blander flasker sånn at det er 135 ml i de, og da drikker hun alt fra halvparten til alt. Får 4-5 flasker om dagen. Drikker kanskje 400 ml om dagen vil jeg tro. Hadde hun vært flink til å drikke vann hadde vi nok prøvd med kun flaske morgen og kveld. Da hadde nok mengden blitt halvparten av hva hun drikker nå.

Hmm.... ser ut som at jeg/vi har et helt annet opplegg [8|]

Lurer på om jeg/vi ikke skal forandre litt på det. Kanskje hun ikke er så utrolig sulten når det først er mat....

Slik ser dagen til Maja ut:

7-8: 250 ml melk
11-12: full porsjon m grøt og litt fruktmos
15: helt middagsglass
18: 250 ml melk + 1/2 porsjon grøt

Men hun er ALLTID veldig sulten, og lurer på om vi kanskje heller skulle ha hatt litt tettere måltider. Er også veldig sjelden som hun får brødskive...! Huff, nå følte jeg at jeg fikk vondt i magen...

Hun er jo ikke akkurat tynn da, så tror nepp hun sulter. Hun veide 9,4 kg på 9-md ktrl. Hun er en god og rund jente [:)]

Må ta en prat med samboeren og legge opp et nytt løp tror jeg [:)]

Tror kanskje 4 måltid er lurt? Og kanskje litt tidligere måltid. Vi gir i alle fall Matilda frokost, lunch, middag og kveldsmat. Ikke sikkert jenta di vil ha mer mat, men kanskje oftere? Frukt er jo fint som mellommåltid om hun er sulten i mellom måltidene :)

Det fungerer jo egentlig hos oss også. Jeg er litt mer avslappet til dette med mat, enn det min søte samboer er. Så han ville jeg skulle høre med dere, hvordan dere legger opp dagen deres. Det er jo tross alt han som går hjemme nå, og da må jeg vel føye meg etter hvordan han ønsker å legge opp dagen. Jeg bryr meg ikke alltid så mye om hva HS sier, så lenge jeg synes ting fungerer godt og Maja har det bra. Men sambo tar alt veldig bokstavelig [8|]

Det eneste jeg kanskje reagerer på er at hun alltid blir veldig lei seg når det er tomt for mat (uansett hvilken type mat hun får), så jeg lurer litt på om hun er sulten litt mer ofte og at vi kanskje skulle tilby henne litt mat innimellom. Små måltider da.

Skal hvertfall ta med meg deres dager videre til sambo [:)]

jeg snakket med helsesøster i dag, da jeg var bekymret for melkeinntaket til aslak. han sluttet med amming av seg selv noen dager etter fylte 9 måneder. han nekter puppen, og han nekter mme.

hs sa at så lenge han spiser 2 grøtmåltider per dag, og yogurt(vi har begynt med 10 måneders yogurt), så trengte jeg ikke å stresse. men hun sa vi kunne prøve å gi han biola viss vi følte det ble for lite. kumelk ville hun vente med, men biola er syrnet, så det var ikke noe stress å gi:) hun foreslo også hvitost som pålegg:) jeg tenker jeg skal prøve til med erstatning igjen om en stund. men orker ikke stresse. for da vil aslak ihvertfall ikke ha:)

Ca tider:
Kl 5: ca 135-160 ml MME (drikker opp alt, før hun sover litt til)
Kl 8.30-9.00: 1/2 - 1 porsjon grøt + ca 135 ml MME (drikker stort sett opp alt, får mer hvis hun ønsker)
Kl 12.00-13.00: Brødskive (ca en hel uten skorper)+litt frukt + ca 135 ml MME (drikker stort sett opp alt, får mer hvis hun ønsker)
Kl 15.30-16.00: Halvt middagsglass (eller ukjent mengde hjemmelaget) + vann (ca 40-60 ml)
Kl 18.30: /2 - 1 porsjon grøt + ca 135-150 ml MME (drikker stort sett opp alt, får mer hvis hun ønsker)

Jeg ville kanskje ha gitt oftere måltider, husk på at magesekkene deres er veldig små enda [:)]
Men ikke få dårlig samvittighet for dette, KarinMaria. For hadde datteren deres ikke fått nok mat, hadde hun ikke vært blid og god og rund [:)] Dessuten prøver dere jo ut en annen strategi nå, og man vet jo ikke hva som funker før man har prøvd.

Lykke til! [:D]

ORIGINAL: KarinMaria

Hva gir dere i matvei til babyen i løpet av dagen? Hvordan ser dagen ut når det gjelder mat? Fikk beskjed fra HS om å gi Maja minst 500 ml med melk fortsatt. Aner ikke hvor i løpet av dagen jeg/vi skal presse inn den der melken....? [8|]

Hadde vært veldig ålreit å vite hvordan dere andre legger opp dagen deres med tanke på maten til de små [:)]

det er jo mme i grøten også! (100 ml pr posjon ca?? ) og hvis hu får joghurt på glass er det melk i det også..
så da blir det jo snart 500ml i løpet av døgnet! :)
hvertfall var det sånn HS sa til meg! for hu sa at Johanne også skulle ha ca 500 ml melk i løpet av dagen! men det var MED det som er i måltidene også!

Back
Topp