Mat spm

Smurfeline09

Blir kjent med forumet
Desemberskattene 2014
I morgen er jeg bedt i bursdag. Det er melon med spekeskinke til forrett og helstekt indrefilet av okse til hovedrett. Kan ikke spise noen av delene?

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Spekeskinken ville jeg styrt unna dersom den ikke er varmebehandlet (altså gjennomstekt/oppvarmet til over 70 grader.
Det samme gjelder for indrefileten. Den må være gjennomstekt, da altså grå i kjøttet. Alt rødt/rosa/blodig må du styre unna.

Sålenge man ser at indrefileten er godt stekt er det vel ingen fare å spise den?

Spekeskinken ville jeg derimot holdt meg unna :)

Indrefileten er null problem, men spekeskinke kan du ikke spise. Be henne legge tilside noen melonbiter uten spekeskinke. Om du selv fjerner spekeskinken (altså om den har vært surret rundt melonen) kan i verste de farlige bakteriene sitte på melonen (toxoplasma og listeria), så det er ikke bare å plukke bort spekeskinken..

Som regel er endestykkene på indrefileten gjennomstekte , så du kan jo avklare på forhånd om du kan få dem :)

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

Snakk med vertene på forhånd, så ordner det seg helt sikkert uten at det blir noe særlig ekstra styr for dem:) Du kan spise melonen uten skinke, og kjøttet så lenge det er ordentlig stekt:)

Sent from my iPad using BV Forum

Greit å vite meny på forhånd så du kan be om de kan tilrettelegge bittelitt;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Dette ordnet seg :) fikk forrett uten spekemat og godt stekt indrefilet ;) var fantastisk :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Back
Topp