Mat og stor vektøkning!!!

Bizarre

Glad i forumet
Jeg synest Noah har lagt veldig mye på seg i det siste til tross for at han har blitt mer aktiv, og lurer på om jeg gir for mye mat :/
Han spiser jo ikke mer enn det han vil ha, og vil jo nesten ikke nekte han mat heller.
Han har lagt på seg 500g på under 2uker, og jeg lurte litt på om det kunne vere melka.
Har gitt han tilskuddsmelk til nå, og har fått for meg at den inneholder flere kalorier enn vanlig mme så kjøpte vanlig Hipp1 idag, men viste seg at det var tilnærmet likt innhold i begge typer.
Han får 3flasker pr dag på 100ml hver.

Ellers spiser han dette iløpet av en dag:

Frokost - Grøt av 1,5dl vann
Lunch - 1/4-1/2 skive med pålegg + fruktmos
Middag - 1middagsglass
Kvelds - Grøt av 2dl vann

Noen ganger får han en smoothie, frukt, puffaris, riskake eller lignende mellom måltidene.
Han drikker vann til måltider og som tørstedrikk utenom melkeflaskene han får før hver hvil på dagen og før han legges for kvelden.
Høres dette greit ut, eller er det mye?
På forige kontroll var han 9810g og 72cm, idag var han 10,3kg!!!
Skal ikke på kontroll igjen før i september så er spent på hva helsesøster sier da.
Han er 9måneder neste torsdag.

Hva mener dere?
Er dette voldsom vektøkning på kort tid?
Burde jeg kutte ned på mat?

høres helt greit ut synes jeg.
melk skal være hovednæringen fram til 1 års alder, og de skal ha ca 5-6 dl væske i døgnet, så syns ikke du kan kutte ned på det. da ville jeg heller begrenset grøten.

mn hn har ikke vokst i lengden da?
og veide du samme tid på dagen og begge gangene før/etter mat?

Synes ikke du skal tenke noe på det.. vektøkningen kan komme i rykk og napp! :)
Om han fortsetter å gå opp over 1 kg i mnden i mange mnder fremover er det kanskje noe annet..
Min gutt spiser som en hest, 1 år gammel og spiser omtrent 60-70% av det jeg spiser selv på en dag.. ;P

Mrs Lutz skrev:
høres helt greit ut synes jeg.
melk skal være hovednæringen fram til 1 års alder, og de skal ha ca 5-6 dl væske i døgnet, så syns ikke du kan kutte ned på det. da ville jeg heller begrenset grøten.

mn hn har ikke vokst i lengden da?
og veide du samme tid på dagen og begge gangene før/etter mat?

Jeg har fått beskjed om at fast føde er hovednæringen nå! Synest heller ikke at jeg gir mye mat sånn sett, han trenger jo den maten han får. Jeg skal kutte ned fra 1,5dl grøt på morgenen til 1dl.
De 2dl på kvelden trenger han for å sove godt :)
Men synest det er litt merkelig at han har lagt såpass mye på seg på kort tid.
Har ikke målt han, så vet ikke om han har vokst noe i lengden siden sist.
Veide han hjemme idag da, så vet jo ikke om dette stemmer 100%, men har stemt ganske bra når vi har veid hjemme tidligere.

Slapp av. Følger han kurven sin er det ingen ting å stresse med. Mange småtasser blir litt fundere i en periode før de begynner å komme seg rundt.

Det er nok ingenting å bekymre seg for :) Min eldste var 13kg da han var 1 år..  Så lenge han følger sin egen kurve så er det absolutt ingen fare

Måltidene ser greie ut, men jeg tror jeg ville kuttet mellommåltider/snacks.

Tusen takk for svar jenter :)
Nå ble jeg litt beroliget.
Er første barnet mitt, så jeg bekymrer meg jo for allverdens greier :P heheh
Han følger kurven sin veldig fint, og har hatt jevn og fin økning hele veien.
Sist vi var på kontroll sa HS at han vokste helt perfekt både i vekt og lengde, så jeg får bare prøve å slappe av og ikke tenke for mye på hvor mye han legger på seg.
Han har jo nettopp begynt å krabbe litt, så kanskje det jevner seg ut litt mer etterhvert som han blir mer aktiv.

mariusmor skrev:
Måltidene ser greie ut, men jeg tror jeg ville kuttet mellommåltider/snacks.

Dette er ikke noe han får hver dag, og det er ikke store mengdene. Han får gjerne noen "korn" puffaris eller en liten riskake evt. en smoothie en gang iblandt.
Tror du det kan gjøre store forskjellen, altså?
Det hender noen ganger at han er litt småsulten mellom måltidene og da synest jeg det er så greit å gi litt frukt i babyfeederen, eller smoothie osv som nevnt over :)

slapp av og fortsett og gi ungen din nok mat.

barn vokser i rykk og napp. min var 12 kilo når han var 6 mnd og så ut som en ball men verdens nydeligste ball såklart emoticonnå er han en høy og slank 3-åring 

Pirill skrev:
Det er nok ingenting å bekymre seg for :) Min eldste var 13kg da han var 1 år..  Så lenge han følger sin egen kurve så er det absolutt ingen fare

sign! min var 77cm og 12,3kg.
Har lagt på seg i reserfart siden fødselen, men HS sa at så lenge han følger kurven går d fint.

men ang grøten så kan du kansje kutte litt? på grøt under 1år står d at en porsjon er av 1 dl. På dem fra 12 mnd og opp mener jeg det står 1,5dl.. Vi har og som sagt en storspiser,men han har klart seg med porsjonene slik dem står på pakken.
Når han var 9 mnd drakk han HIPP3, og innimellom nr 2 om vi var på tur og hadde med porsjonspakkene.

Fever skrev:

Pirill skrev:

sign! min var 77cm og 12,3kg.
Har lagt på seg i reserfart siden fødselen, men HS sa at så lenge han følger kurven går d fint.

men ang grøten så kan du kansje kutte litt? på grøt under 1år står d at en porsjon er av 1 dl. På dem fra 12 mnd og opp mener jeg det står 1,5dl.. Vi har og som sagt en storspiser,men han har klart seg med porsjonene slik dem står på pakken.
Når han var 9 mnd drakk han HIPP3, og innimellom nr 2 om vi var på tur og hadde med porsjonspakkene.

Jeg har prøvd å lage grøt av 1dl tidligere, men da er han sutrete og sover ikke godt på natten så har funnet ut at han faktisk krever såpass mye grøt.
Jeg har gitt tilskuddsmelk fra han var 7,5måned til nå, men har idag bytta tilbake til HIPP1.
Trodde kanskje at tilskuddsmelka skal brukes på en annen måte enn det jeg har gjordt, og at det da har blitt for mye.
Men leste på pakka at det er 66kcal i begge variantene pr.100ml melk, så da er det jo det samme om han får 1 eller 3 :)

Synes du skal slappe av. Det ser ikke ut som du gir ham for mye mat. Han veier heller ikke unormalt mye. Jenta mi var rundt 10 kg da hun var 7 mnd. :) Men jeg skjønner at du tenker på det. Jeg har mange ganger (og gjør det fremdeles, nå veier hun 18 kg.... )  fundert over den høye vekta til jenta mi og lurt på om jeg burde skrenke inn på maten, men hun følger sin egen kurve, er aktiv og spiser sunn mat. Det er det viktigste! Det er godt at de små har litt å gå på. Du skal se at han ikke går så fort opp i vekt framover når han begynner å bevege seg.

Pirill skrev:

Min er 10 mnd til mandag og han er 13 kg :p

Ser det er mange av dere som mener jeg gir en helt normal mengde mat, så da fortsetter jeg sånn så sant ikke vekta skyter helt i været og HS reagerer på det :)
HS har som sagt aldri vert bekymra for vekta hans, han ligger helt på gjennomsnittet og følger sin egen kurve helt perfekt :)
Er nok bare jeg som bekymrer meg for mye angående enkelte ting!

Back
Topp