Mat. Normalisering. Spiseforstyrrelse.

Lilth

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Junilykke 2022
Jeg får ikke til!
Var hos ernæringsfysiologen første ferieuka mi, har spist greit (tenkte jeg), får igjen beskjed om å spise mer og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Varme = mindre klær + en tur til familie med haugevis av kroppskommentarer ble ikke akkurat en god ferie..

Jeg sliter med å spise maten min, for jeg vil ikke gå opp i vekt. Samtidig vet jeg jo at det ikke er den maten jeg spiser ved måltidene som gjør at jeg legger på meg, det er den ubevisste spisingen i mellom, når jeg ikke orker å lage meg mat..
For jeg er ikke perfekt, jeg spiser godteri, noen ganger uten at det smaker godt en gang..

Jeg har sett på treningssentere og tenker tanker om å møte opp hver dag kl 5 for å "svette av meg kroppen min".

Middagen vil jeg kaste opp, for jeg ble for mett. Frokosten sliter jeg med å tygge, for jeg er redd jeg har forsynt meg mer enn jeg burde.
Og inni hodet mitt vet jeg at hvis jeg bare følger planen så blir det bedre;
Spise jevnt og sunt (sunt spiser jeg egentlig)
Få i meg nok mat.
Normalisere inntak (det er lov å kose seg)
Ikke bruke for mye av dagen min på å tenke på mat og vekt..

Men jeg får ikke til, jeg hater kroppen min etter at jeg sluttet å kaste opp daglig og har egentlig bare mest lyst til å gå tilbake til det jeg vet "funker"...
Men jeg vil bli mamma, og jeg vil bli en god en, så jeg må jobbe med å bli frisk...

Jeg måtte ha en utblåsning...
Og har du noen tips så kom med dem, for nå er jeg desperat etter å bli frisk, men være fornøyd med meg selv....
 
Har ikke noen gode råd egentlig.
Lite erfaring med spiseforstyrrelser.
Men prøv å følg planen. Når maten blir stabilisert blir hodet stabilisert.
Du er god nok som du er!! Ingen andre skal mene noe om kroppen din, den er DIN og du fortjener å ha det bra ❤️
 
Ville bare gi deg en klem.
Har ingen råd å komme med, men vet du har mye å håndtere
 
Har du prøvd mindfull eating?
Jeg har ikke ellers noe å komme med, for jeg har ikke kontroll over eget matinntak jeg heller. Men jeg tenker at et steg må være å kutte ut/ned på kontakten med folk som er dårlige for deg. Du trenger folk som bygger deg opp. Og å jobbe med å akseptere deg selv sånn som du er. Vite at du er verdifull for deg selv. Da er det lettere å ta gode valg, for du vet at du er verdt det.
 
Har du prøvd mindfull eating?
Jeg har ikke ellers noe å komme med, for jeg har ikke kontroll over eget matinntak jeg heller. Men jeg tenker at et steg må være å kutte ut/ned på kontakten med folk som er dårlige for deg. Du trenger folk som bygger deg opp. Og å jobbe med å akseptere deg selv sånn som du er. Vite at du er verdifull for deg selv. Da er det lettere å ta gode valg, for du vet at du er verdt det.
Jeg prøver å være tilstede under måltider og nyte det jeg spiser.
De gangene jeg ikke kan (mellommåltider) prøver jeg å passe på at det er mat jeg er komfortabel med (sunn, næringsrik).

Det er heldigvis ikke folk jeg ser ofte :Heartred

Nå er jeg i gang med uke nr 2 i jobb og ting går veldig mye bedre allerede :)
Jeg trenger rutiner, klokkeslett å spise etter, ha maten min tilgjengelig og ha valgmuligheter for å velge det som er riktig for meg.
Har snakket en del med mamma og hvis jeg fungerer som ho, så er det godt mulig at det store inntaket av brød (som jeg nesten ikke spiser ellers) har påvirket kroppen veldig. Mamma blir oppblåst og holder på vann når ho spiser sånt, og det er akkurat sånn jeg har følt meg.

Også har en god venninne blitt med på trening et par ganger i uka, så er i gang med gode rutiner.
Så håper timen hos ernæringsfysiologen går fint neste uke :)
 
Back
Topp