Mat man helst må unngå som ammende

bondemamma85

Forumet er livet
❤Januarlykke 2022❤
Hvilke matvarer bør man unngå når man ammer, slik at barnet ikke får vondt i magen?

Det er veldig individuelt men i utganspunktet bør man være forsiktig med mat som gir/har gitt allergier i familien.

Mini reagerte på at jeg spiste hvitløk de to første mnd, men nå 6mnd senere, går det helt fint.

Kaffe, alkohol osv er jo forøvrig selvfølge å kunne "reglene" for...

Koffein er vel det eneste helsemyndighetene fraråder. Ellers kan du i teorien spise alt.

Magevondt er veldig vanskelig å koble opp mot matvarer da det varierer veldig hvor lang tid etter du har spist dette går over i melken og varierende tid og varighet på magevondt hos babyen. I tillegg til forbigående magevondt av enkelte matvarer, så vil babyer som reagerer på enkelte matvarer ha vedvarende magevondt. Feks hvis babyen reagerer på kumelk (ikke nødvendigvis allergi, men fordi det er tungt for umoden tarm) så må mor ha et helt melkefritt kosthold i 2-3 uker før symptomene gir seg helt. Bedring kan man se etter noen døgn.

Det jeg har hørt kan gi magevondt er:
- kumelk
- løk
- sterkt krydder (chilli ol)
- kål
- kullsyre
- estoffer
- bønner
- sjokolade (kakaobønner)
- jordbær

Men ingen av disse er vel vitenskapelig bevist.

Her må jeg unngå alle melkeprodukter, kaffe og jordbær.
Må bare prøve seg litt frem:)

Ingen alkohol og forsiktighet med koffein. Foruten det er det veldig individuelt hva barna reagerer på. Noen reagerer på mye og noen reagerer på ingenting:) Jeg måtte unngå kål av ulik art under amming sist. Ellers har løk og tacokrydder vært typiske syndere hos de eldste..

Her kan jeg spise akkurat som jeg vil, og har kunnet det hele tiden:)
Bare en kort periode i starten hvor hun reagerte på sterk mat

Min hadde aldri vondt i magen, så jeg kunne spise alt som normalt.

Min hadde aldri vondt i magen, så jeg kunne spise alt som normalt.
Veldig vanlig det :) Slik var det med eldste her også. Men jeg tror ts sin baby er prematur og da har de mer ømfintelig mage.

Takk for alle svar❤ tenker jeg spiser d meste me måte da:) er avholds på både alkohol og kaffe,så den er jo grei;) mtp at han får pumpet melk også,så er d jo vanskelig å vite hva han evt reagerer på..heldigvis har d gått bra hittil:)

Back
Topp