Jeg skjønner deg veldig godt Tina. Jeg er egentlig 1-2 måltiders person. Har spist mer i det siste, men sliter til tider om dagen altså. Dagene jeg jobber går greit, men ikke i helgene. Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med. Eneste jeg kan si ang å gå ned er at jeg ikke har gjort det med 1-2 måltider om dagen.
Men et godt tips. Bytt ut litt frukt med grønnsaker, eks ei gulrot innimellom. Og når du spiser frukt, spis da samtidig en håndfull nøtter hvis du liker det, helst uten noe særlig salt som eks 10 usaltede cashewnøtter. Det er noe fett i nøtter, men nøtter sammen med frukt får frukten til å bli "sunnere". Frukten inneholder masse fruktsukker, som får blodsukkeret til å stige fort, deretter fort ned igjen. Mens med nøtter til, går stigningen og senkingen saktere og du føler deg mettere over lengre tid av frukten. Høres ganske rart ut, men skal visst være slik.
At du ikke er glad i brød, er heller ikke så viktig. Jeg skal helst ikke spise noe brød nå, brød er faktisk ikke så sunt som de skal ha det til. Og hvis du spiser brød, spis de med 3 eller 4 deler med grovhet. Grovbrød fra Rema er faktisk ganske godt (og uten hele korn, jeg hater det). Men sånn ellers, er knekkebrød faktisk både sunnere og holder seg lenger. Spis det med egg eller kjøttpålegg og litt grønnsaker eller noe. Finnes masse gode sunne knekkebrød, bare prøv ut litt forskjellig. Jeg trodde de som skulle være så sunne ikke var noe gode, men de er faktisk det. Ellers har jeg lite tips, er stort sett veldig matlei selv og ikke så glad i det meste av mat. Hold deg unna masse brød, pasta, ris, poteter og er nok sunnere å bytte ut godteri med frukt og faktisk et måltid. Og hvis du prøver å spise frokost, blir du mer sulten utover dagen og spiser da oftere. Jeg hater egentlig frokost, men prøver å spise det nå. Men siden du (og jeg har gjort) spiser så sjelden, fører det ofte til at kroppen går på sparebluss og den sparer på alt du får inn og du går ikke ned. Hvis du da prøver å spise oftere, ender du ofte opp med å spise masse mer enn du spiser nå. Helt med en gang fører det til at du går opp et par kilo, men så vil det løsne og du går ned fordi da vet kroppen din at du får tilført mat hele tiden, og bruker den de får inn og ikke driver og sparer, og heller gir deg energien fra maten med en gang. Det skal visst funke (selv om det ikke helt har funket på meg fra før, men kroppen min er jo fullstendig ute å kjøre da, så ingenting er logisk der [:'(]).
Og når det gjelder trim, en halvtimes tur om dagen er jo kjempebra! Alle monner drar, og det setter jo kroppen i gang, og ser ikke noe grunn til at det ikke skal hjelpe på. Og å bli i bedre form er jo egentlig gull verdt, og er minst like viktig som vekta.
Uansett må du nok ha en del tålmodighet, det skjer ikke på dagen. Jeg selv eier knapt tålmodighet sånn, så her går det dårlig om dagen (i tillegg til at jeg er så sliten at jeg bikker på sofaen med en gang middagen er inntatt (eller i noen tilfeller før), og blir der resten av kvelden).
Og jo, søvn flere timer sammenhengende hver natt og regelmessigheter når det gjelder legging, skal visst hjelpe (hilsen ei som sover 3-4 timer hver natt og derfor er dødssliten da hun kommer hjem, kommer meg jo aldri i seng jo).
Beklager, dette ble visst litt langt det. Jeg kan litt i teorien, klarer bare ikke å sette det ut i live for min egen kropp.[8D]