Mat i utlandet

Linnie

Flørter med forumet
Godt stekt kjøtt, forsiktig med salat og lignende.. Men hva med f.eks egg og andre ting? Noe man burde være spesielt forsiktig med?

Egg skal være godt kokt/stekt :) jeg ville vært forsiktig med pålegg. Norge har relativt god hygiene sammenlignet med andre land når det kommer til mat, men det spørs jo også hvor man skal hen. Men godt stekt kjøtt og å være forsiktig med rå grønnsaker/salat tror jeg er viktigst.

Majones, aioli og andre ting med rått egg i seg. Og softis + sånn is du får kjøpt i kjeks/beger langs gaten ville jeg holdt meg unna

Tenker litt på melk - sjekke om den er pasteurisert eller ikke

Jeg har ikke noe konkrete råd på hva man bør være forsiktig med, foruten mat som man generelt skal være forsiktig med i Norge. Men tenkte dele en liten opplevelse jeg hadde i første svangerskap.

Da dro vi på tur til Tyrkia, og JM hadde før dette sagt at jeg helst bare burde spise brød og drikke flaskevann...
Første kvelden på hotellet kom mannen i snakk med en annen mann som satt i baren, og det kom fram at han hadde ansvar for alle kjøkken/matserveringer på alle Vings hoteller (vi reiste med Ving). Det ble jo da selvfølgelig snakket om dette med mat ig graviditet, og det han Ving-mannen sa var at det stort sett var meget god hygiene rundt matlaging i andre land (lurer også på om han trakk fram muslimske land som spesielt hygieniske) og at det nok var endel hysteri rundt dette med hva man kan spise som gravid på tur i utlandet. Han sa at maten på hotellet var ok å spise, så lenge man holder seg unna det man frarådes å spise i Norge, og at når man var ute å spiste på andre resturanter så måtte man bare sørge for å varsle at man var gravid, også ville de fleste gjøre sitt ytterste for at det skulle være bra mat for fra gravide. Og sånn jeg opplevde det, så gjorde de en meget god jobb med maten.

Men å holde seg borte fra buffeer som ser veldig uhygienisken ut og bruke sunn fornuft når man plukker fra menyen er jo lurt, men man trenger ikke spise loff og drikke flaskevann hele turen, man kan kose seg med maten fra andre land...:)

Back
Topp