Mat i svangerskapet

PepsiMom

Gift med forumet
Marshmallows2021
Novemberlykke 2022
Smånissene 2022
Kanskje vi kan motivere hverandre med litt tips om god og sunn mat i svangerskapet?

Da jeg kikka inn i kjøleskapet og skulle smøre lunsj i dag var det INGENTING som frista, så i dag kjøper jeg salat på jobben. Men det kan jeg ikke gjøre hver dag :angelic: Jeg må kjøpe inn godt kalkunpålegg, salat og sånn så jeg får laga meg sandwich, for det er syyykt digg.

Hva spiser dere i dag?

Lite inprirasjon fra meg i dag, for her er det brødskive med leverpostei :meh: ingenting av mat frister

Ble en stripe sjokolade og en mellombar i dag :hungover: Kan absolutt ikke anbefales…
Det er alltid kjekt med litt gode tips til lunsj, syns det er et vanskelig måltid!

Last edited:
For min del er eggerøre med skinke og løk en slager for tiden

Går mye i brødskiva med baconost her :hilarious: mest fordi jeg bare årker ikke å stå å lage mat. Men forige svangerskap når kvalmen begynte å gi seg så laga jeg en del pastasalater. Varierte litt med forkjellige kjøttyper jeg blanda i. Spiste havregrøt til frokost nesten hver morgen, også gikk det en del i knekkebrød med forskjellige ostetyper. Brødskiva med skinke og tomat er veldig godt. Jeg har også majones på. Men er jo ikke alle som liker det. Eller leverpostei med agurk,ost med paprika osv. Nå ble jeg sulten :hilarious:

Fredag er tacodag her i huset, den holder mannen hellig x)
Jeg spiser mye brød, er veldig dårlig til å variere på pålegg, jeg kan spise samme pålegg i flere mnd å være veldig fornøyd med det :wacky: for tiden spiser jeg brødskiver med ost og kaviar hver dag, før det spiste jeg brødskiver med leverpostei og rødbeter :smug:

Ble taco til middag igår kveld, da bruker jeg alltid hvis vi har rester, å lage tacoomelett til lørdagsfrokost :smiley-bounce012
Er så glad i omelett, så det er noe som lages ofte her i gården :hilarious:

Sist gang jeg var gravid gikk jeg opp 12 kg i første trimesteret. Denne gangen ønsker jeg å egentlig holde vekten eventuelt gå ned litt i første trimester. Jeg er så ufattelig glad i mat så det kommer til å bli en utfordring dette. Men, prøver å tenke på barnets beste og at det ikke er bra verken for mor eller barn at mor legger på seg 20kg+ i svangerskapet :smiley-ashamed005

Er det flere enn meg som sliter med kunn to kopper kaffe? :arghh:

Ble taco til middag igår kveld, da bruker jeg alltid hvis vi har rester, å lage tacoomelett til lørdagsfrokost :smiley-bounce012
Er så glad i omelett, så det er noe som lages ofte her i gården :hilarious:

Sist gang jeg var gravid gikk jeg opp 12 kg i første trimesteret. Denne gangen ønsker jeg å egentlig holde vekten eventuelt gå ned litt i første trimester. Jeg er så ufattelig glad i mat så det kommer til å bli en utfordring dette. Men, prøver å tenke på barnets beste og at det ikke er bra verken for mor eller barn at mor legger på seg 20kg+ i svangerskapet :smiley-ashamed005

Skjønner godt at du ikke ønsker samme vektoppgang, det må ha vært veldig tungt på kroppen.
Selv har jeg akkurat gått ned 10 kilo, hadde 4 til igjen før jeg var ferdig. Kom ikke så langt, denne gangen, så håper på rolig vektoppgang :smiley-ashamed004

Mhm! Hverdagen blir ekstra krevende, og ikke minst kortere fordi jeg sovner hele tiden x)
Døgnet har jo ikke mange nok timer i utgangspunktet, synes jeg, så det er ikke så praktisk at man får enda mindre tid! På en annen side så betyr kortere hverdag = kortere ventetid! :D I første svangerskap sov jeg også ekstremt mye, jeg tror jeg sov bort hele andre trimester! Men da hadde jeg en «åtte til fire»-jobb og ingen barn. :hilarious:

Er det flere enn meg som sliter med kunn to kopper kaffe? :arghh:

Ja! Jeg bruker vanligvis å drikke kaffe hele tiden, så idag var føste dagen jeg ikke tilberedte kaffe nå på morningen. Men jeg tror jeg må krype til korset å lage meg da hodepinen begynner å snike seg innpå :hilarious::banghead:

Døgnet har jo ikke mange nok timer i utgangspunktet, synes jeg, så det er ikke så praktisk at man får enda mindre tid! På en annen side så betyr kortere hverdag = kortere ventetid! :D I første svangerskap sov jeg også ekstremt mye, jeg tror jeg sov bort hele andre trimester! Men da hadde jeg en «åtte til fire»-jobb og ingen barn. :hilarious:

Haha, kjenner meg så igjen. Jeg sov bort omtrent hele tredje trimesteret. Jeg var sykemeldt da og hadde ikke noe overskudd :hilarious:

Ja! Jeg bruker vanligvis å drikke kaffe hele tiden, så idag var føste dagen jeg ikke tilberedte kaffe nå på morningen. Men jeg tror jeg må krype til korset å lage meg da hodepinen begynner å snike seg innpå :hilarious::banghead:

Ja, de abstinensene er ikke noe kule heller :bag:

Har unngått godteri og sukker sååå greit siden positiv test for tre uker siden! Er skikkelig stolt faktisk :)
Skulle handle litt snacks til arbeidsdagen i dag, kom ut med dette:
Bringebær
Snacksgulrot
Farris Frus
Nutrilett bar (i tilfelle knekkebrødene til lunsj ikke er nok)
Smoothie
Banan

Haha. Tror jeg berger arbeidsdagen fint:hilarious:

Her blir det stekt ris til middag. Kokte risen i går for at den skal bli bra til steking i dag,og jeg har aldri syntes ris har lukta så godt før i hele mitt liv :hilarious::hilarious: forige svangerskap så kunne jeg ikke fordra lukta av ris eller kylling :hilarious:

Her blir det stekt ris til middag. Kokte risen i går for at den skal bli bra til steking i dag,og jeg har aldri syntes ris har lukta så godt før i hele mitt liv :hilarious::hilarious: forige svangerskap så kunne jeg ikke fordra lukta av ris eller kylling :hilarious:
Stekt ris er såååå godt!

Skive med dansk grov leverpostei, remulade og pepper:D mmmmm…

Det var påskelunsj på jobb i dag. Det var sååå tungt å gå forbi røkelaks og salaminen :bag:

Back
Topp