Mat i julen

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Leste nettopp en artikkel fra babyverden om julemat.

Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i mange ulike matvarer. Det smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Alt utenom røkelaks som nevnes her visste jeg om.
Skal jeg holde meg unna det? Hvis jeg kjøper en vakuumpakket i butikken med god holdbarhet og spiser den i løpet av to dager f.eks??

Vi kjøper som regel små pakker også spiser jeg den dagen de blir åpnet. Holder meg unna hvis jeg ikke veit når de er åpnet. First price har passe fine små pakker med røkelaks og de blir som regel spist opp på ett måltid.

Vi kjøper som regel små pakker også spiser jeg den dagen de blir åpnet. Holder meg unna hvis jeg ikke veit når de er åpnet. First price har passe fine små pakker med røkelaks og de blir som regel spist opp på ett måltid.
Ja det er jeg enig i, men i artikkelen blir jo røkelaks sammenlignet med f.eks spekemat og upauriserte melk/oster... :s

Matportalen sier at man kan spise røkelaks så lenge den er godt innenfor holdbarheten, jeg spiser det hvis jeg akkurat har åpnet pakken :)

kan du spise så lenge det er god holdbarhetsdato og den er fersk åpnet da kan jeg anbefale det;) som regel kan man spise det meste, utenom Upasteurisert som mange vil kicke på om man sier man kan spise ( det for være opp til vær enkelt)

Spiser det meste men ikke ting som har ligget åpent for lenge, holder meg unna eks Spanks chirriso nå ;P og rå fisk og rått kjøtt!

kan du spise så lenge det er god holdbarhetsdato og den er fersk åpnet da kan jeg anbefale det;) som regel kan man spise det meste, utenom Upasteurisert som mange vil kicke på om man sier man kan spise ( det for være opp til vær enkelt)

Spiser det meste men ikke ting som har ligget åpent for lenge, holder meg unna eks Spanks chirriso nå ;P og rå fisk og rått kjøtt!
Jeg spiser sushi, null stress så lenge det er fersk fisk og ikke tunfisk og de andre typene man skal holde seg unna :)

Jeg spiser sushi, null stress så lenge det er fersk fisk og ikke tunfisk og de andre typene man skal holde seg unna :)
Ja jeg spiser sushi med laks, scampi (den er jo frityrstekt da) og noe crabsticks, men de er jo uten det brune som man skal holde seg unna.

Pappa hadde laget julepålegg til meg. Sylte og røkelaks. Pålegget har han pakket i vakuum og hatt i frysen. Regner med det går greit?

Fikk bedskjed om å holde meg unna det på fertiltetets avdelingen, ville ikke ta sjansen da første forsøk var vellykket, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, gubben har bestilt bord og barnepass til slutten av februar for å ta meg ut og spise nydelig sushi *gleder meg*

Pappa hadde laget julepålegg til meg. Sylte og røkelaks. Pålegget har han pakket i vakuum og hatt i frysen. Regner med det går greit?
det høres ut som det er greit ja;) stoler også på pappas hjemmelaget mat;)

Spis røkelaks du, legg det i boks istedet for pose, hold det avskilt fra andre pålegg, legg deg på ett par dager etter åpnet pakke og kjøp med god holdbarhetsdato, da er du i alle fall godt innenfor :)

Jeg har ikke hørt at man skal være forsiktig med det før nå jeg. Nå skal det sies at jeg har spist både fenalår, spekeskinke og reinsdyrkjøtt, rett og slett for jeg synes det er snadder! Men det går jo an å begrense seg, alt med måte! Og så er det vell mest for de med svakt immunforsvar som må være ekstra forsiktig :)

Spis røkelaks du, legg det i boks istedet for pose, hold det avskilt fra andre pålegg, legg deg på ett par dager etter åpnet pakke og kjøp med god holdbarhetsdato, da er du i alle fall godt innenfor :)

Jeg har ikke hørt at man skal være forsiktig med det før nå jeg. Nå skal det sies at jeg har spist både fenalår, spekeskinke og reinsdyrkjøtt, rett og slett for jeg synes det er snadder! Men det går jo an å begrense seg, alt med måte! Og så er det vell mest for de med svakt immunforsvar som må være ekstra forsiktig :)
Listeriabakterier og toksoplasmose rammer hvem som helst og kan ha like store konsekvenser for alle, det har ingenting med immunforsvar å gjøre! Kjøtt som er tilstrekkelig varmebehandlet er jo greit uansett, men spekemat frarådes nettopp pga de konsekvensene det kan få om man er uheldig.

Listeriabakterier og toksoplasmose rammer hvem som helst og kan ha like store konsekvenser for alle, det har ingenting med immunforsvar å gjøre! Kjøtt som er tilstrekkelig varmebehandlet er jo greit uansett, men spekemat frarådes nettopp pga de konsekvensene det kan få om man er uheldig.

Jeg vet det rammer hvem som helst, men man ser jo hvordan vår generasjon og generasjonene før er, da var det ikke mye snakk om å ikke spise spekemat, div fisk og kjøtt :) tror det er litt hysteri også ute og går, og selvfølgelig alt med måte :)
Men det står også at de med dårlig immunforsvar skal være ekstra forsiktig.

Jeg vet det rammer hvem som helst, men man ser jo hvordan vår generasjon og generasjonene før er, da var det ikke mye snakk om å ikke spise spekemat, div fisk og kjøtt :) tror det er litt hysteri også ute og går, og selvfølgelig alt med måte :)
Men det står også at de med dårlig immunforsvar skal være ekstra forsiktig.
Hysteri? Sammenlign spedbarnsdød og fosterdød den gang og nå, kanskje du tenker deg om før du uttaler at det er hysteri å ikke utsette barnet sitt for potensielt dødelige bakterier som forekommer også i norsk mat fra tid til annen. Hver må gjøre som de selv føler for, jeg velger å følge rådene til staten ang mat, jeg hadde aldri klart å leve med meg selv hvis det skulle skje noe. Er bare snakk om 9 mnd! Klarer å holde meg unna alkohol i de mnd uten problem, da er ikke maten noe problem heller selv om det er aldri så godt

Spekemat spiser jeg ikke nå mens jeg er gravid, lot være sist gang så bare lar være nå også, selvom jeg hsr såå lyst på..! Røkelaks spiser jeg, hadde det til frokost i dag, aldri hørt det kan skade, den er røkt.. ☺️
Alt med måte og ikke lenge etter åpning, tenke fornuftig liksom

Holder meg unna alt som ikke er anbefalt, har aldri klart å leve med meg selv om ham hadde dødd av noe jeg hadde spist bare pga at jeg bare måtte ha det. Jordmoren min anbefalte meg å ikke spise sushi, for man vet aldri om det er listeria i det, uansett hvor ferskt det er. Jeg jobber med videreforedling av laks å vet hvor lite det skal til for at det blir listeria. Men alle får gjøre som de selv føler er rett for seg, å jeg gjør det jeg føler er rett for meg :)

Hysteri? Sammenlign spedbarnsdød og fosterdød den gang og nå, kanskje du tenker deg om før du uttaler at det er hysteri å ikke utsette barnet sitt for potensielt dødelige bakterier som forekommer også i norsk mat fra tid til annen. Hver må gjøre som de selv føler for, jeg velger å følge rådene til staten ang mat, jeg hadde aldri klart å leve med meg selv hvis det skulle skje noe. Er bare snakk om 9 mnd! Klarer å holde meg unna alkohol i de mnd uten problem, da er ikke maten noe problem heller selv om det er aldri så godt
Om du tenker deg litt om før du angriper med ordene dine, så står det alt med måte. Og jeg har også sagt at jeg skiller av maten slik at det ikke skal komme noe bakterier til. Å hva enkelte velger å putte i munnen er vel opp til dem selv. Min personlige mening er alt med måte. Barnet mitt er frisk og raskt, selv om jeg har spist fenalår, ja, jeg har gjort det bare to ganger, men what so ever. Mitt valg. Veldig fint for din del at du klarer å holde deg unna. Jeg klarer meg fint uten alkohol og for den sags skyld har jeg ikke smakt alkoholfritt øl eller vin heller hele svangerskapet. Klapp på skuldra, kjempe bra.
Jeg har hatt utrolig dårlig matlyst i perioder gjennom svangerskapet, og å få i meg de to skivene ekstra den ene dagen nettopp fordi det er ett pålegg jeg klarer å fordøye, så tro meg jeg nyter det med god samvittighet!

Jeg har spist salami, og det gikk heldigvis bra. Når det er sagt, så spiller det jo ingen rolle om man spiser en eller mange ganger. Det holder med den ene gangen med Listeria.. Så alt med måte hjelper ikke i denne sammenhengen. Stort sett så går det jo bra, så jeg bruker ikke tid på å ha dårlig samvittighet for å ha spist salami. Gjort er gjort, og spist er spist.

Går sikkert greit om det ikke blir liggende for lenge utenfor frysa men husk det at bakteriene bare går i dvale i frysa de dør ikke :) listeriabakterier er det nok mindre av på kjøkkenet til pappaen din enn på et storkjøkken. På storkjøkken brukes så mye desinfeksjonsmidler som listeriabakteriene ofte blir resistente mot og da får de større plass til å formere seg fordi det er få andre snille bakterier å konkurrere med...

Jeg liker ikke røkelaks, så det er ikke noe problem. Fenalåret som henger til tørk holder jeg meg unna til babyen er ute, og alt annet på listen også. Jeg tar bare ikke sjansen. Nå er babyen snart ute, jeg skal holde ut disse siste dagene

Sylte har jeg laget, men som vanlig pakket det i mindre biter så det spises innen kort tid fra det kommer fra fryseren. Altså ikke ligge mange dager. Det gjør jeg med skinka jeg kjøper inn også, fryser ned litt og litt, så det stadig er "ferskt".

Back
Topp