Mat i dåpen - budsjett

Babysyk91

Gift med forumet
August 2018
Mannen har hatt dårlige mnd på jobb i det siste, han har fastlønn + akkord, og med lite reisejobber etter han hadde ferie i sommer + tapt tid mtp fødsel og velferdsperm så er kontoen ganske skral denne mnd.. Og foreldrepengene mine er heller ikke noe å skryte av.. Så da må vi tenke annerledes enn planlagt ang maten i dåpen som skal være 17.november .. Spesielt siden mannen får fin lønn først 3dager etter dåpen..

Vi hadde opprinnelig tenkt å lage hjemmelaget viltgryte, hjemmelaget potetstappe, ris, salat og brød. Etter litt utregning har vi funnet ut at det blir alt for dyrt akkurat nå.. Så da er spørsmålet: hva har dere valgt av mat til dåp/navnefest? hvor mye betalte dere? Og hvor mange var dere? Av 51 inviterte er det tre som har varslet at de ikke kommer og tre som ikke har svart. Så kommer mannen, bonus og meg i tillegg . Dåpsbarnet får klare seg med Hipp på flaska .. Av de som vi vet kommer er det også endel barn, i alderen 1,5år tilogmed 12år. Tror det tilsammen blir 19 barn i det aldersspennet:p

Pizza til 40 stykker, betalte 2400,- ca. + brus og kaffe utenom :) og kaker.... blir fort mye [emoji28]

Pizza til 40 stykker, betalte 2400,- ca. + brus og kaffe utenom :) og kaker.... blir fort mye [emoji28]
Vurderte hjemmelaget pizza med salat tidligere idag, ingredienser til selve deigen har vi jo fra før.. Vanskelig å vite hvor mye pizza man skal lage til 50ish personer :p bestilte dere, eller lagde dere selv?

Last edited:
Har ikke så mange ideer akkurat her og må, annet enn; kan du servere pølse i brød til barna? Alle barn jeg har møtt elsker det, og det er jo ikke så dyrt. Og kan mannen be om forskudd på jobb? De fleste arbeidsgivere pleier å være litt greie med sånt, spesielt med tanke på omstendighetene.

Hva med thai mat fra lokale? Tipper man kan få mye mat for pengene da. Vet ikke altså, men er kanskje verdt å sjekke opp i :)

Kjøttsuppe er vel og et relativt rimelig alternativ. Kjøp kjøtt som er på tilbud, grønnsaker og en god buljong, og server med hjemmelaget focaccia og flatbrød, for eksempel.

Svin er relativt rimelig kjøtt, så en slags svinegryte med ris eller focaccia eller begge deler? [emoji4]

Tror jeg ville funnet det rimeligste kjøttalternativet og gått ut ifra det.

Har ikke så mange ideer akkurat her og må, annet enn; kan du servere pølse i brød til barna? Alle barn jeg har møtt elsker det, og det er jo ikke så dyrt. Og kan mannen be om forskudd på jobb? De fleste arbeidsgivere pleier å være litt greie med sånt, spesielt med tanke på omstendighetene.
Den opprinnelige planen var pølse med brød til barna.. Tenker å gjennomføre det iallefall .. :)

Forskudd har jeg faktisk ikke tenkt på, så det skal jeg lufte for mannen :) Sjefen er jo en klyse og en idiot så keg har nok lett for å tenke at det er umulig å få til, men det skader jo ikke å prøve :)

Hva med thai mat fra lokale? Tipper man kan få mye mat for pengene da. Vet ikke altså, men er kanskje verdt å sjekke opp i :)

Absolutt verdt å sjekke opp i :)

Pølse og lomper hadde vi. Betalte ca 1000kr for maten. 35 stk og hadde mye pølser igjen.

Den opprinnelige planen var pølse med brød til barna.. Tenker å gjennomføre det iallefall .. :)

Forskudd har jeg faktisk ikke tenkt på, så det skal jeg lufte for mannen :) Sjefen er jo en klyse og en idiot så keg har nok lett for å tenke at det er umulig å få til, men det skader jo ikke å prøve :)
Har hatt noen sånne i løpet av livet. Hva med å gå direkte til den som betaler ut lønnen, hvis det ikke er sjefen? Lønningskontor eller lignende?

Jeg så noen som hadde bryllup på "too good to go"-mat. Kanskje det går an?

Evt kan dere jo betale for maten med kredittkort og bare betale inn på kortet når lønn kommer? Er jo vanligvis 30 dager rentefritt.

Vurderte hjemmelaget pizza med salat tidligere idag, ingredienser til selve deigen har vi jo fra før.. Vanskelig å vite hvor mye pizza man skal lage til 50ish personer :p bestilte dere, eller lagde dere selv?

Bestilte [emoji5] Hadde 12 pizza :)

Hjemmelaga kjøttsuppe. Billig, og veldig godt. Vi handla inn for rundt 500kr, og hadde da mat til 25 stk.

Tilgang til å kjøpe vilt direkte frå jegar? Er som regel MYKJE billigare.

Dei andre ingrediensane er jo relativt billige.
Vi skal ha det same omtrent, kjøper nokon posar med Jegergryte, supplerar med steikt løk og sopp. Hjortekjøtt gratis frå mamma sin frys. Ris og grønnsaker til.

Om vilt blir for dyrt foreslår eg anna type gryte. Kylling f.eks - kjøp 2,5 kg for 200eitelleranna på Coop (X-tra), ymse grønnsaker, kokosmelk, karri. Heimelaga nan-brød til.

Ang heimelaga pizza - kan ikkje sjå for meg at så masse kjøttdeig/ol. + ost blir noko billigare. Dessuten blir det vel tricky/umulig å ha typ 15 pizza varme samtidig.

Vi hadde ikke smørbrød/middag i dåpen til vår sønn. Vi var ca 65 stk til kakebord etter seremonien i kirken. Vi vurderte å smørre snitter, men når vi så hvor mange som kom totalt droppet vi det.
Seremonien var kl 11.00, og selskapet rett etterpå, så da fant vi ut at gjestene spiste frokost før de kom å spiste middag når de kom hjem igjen
Må dere ha matservering? Kanskje det holder med bare kaker?
Vi hadde hjelp til å bake noen av kakene og jeg lagde gele i engangskopper til barna (superpopulære)
Tror vi brukte ca 5-6000kr for hele selskapet (ink lokalet)
Jeg har ihverfall erfart at det ikke trenger å bli så dyrt, og ingen lettet på brynene fordi de ikke fikk servert middag

Pølse og lomper hadde vi. Betalte ca 1000kr for maten. 35 stk og hadde mye pølser igjen.
Beregnet du mange pølser pr pers barn/voksen?

Vi har nå bestemt oss for pølser med brød og lomper, har handlet inn litt tilbehør foreløbig, sånn type sprøstekt løk, potetmos, agurkmix, rekesalat, ketchup, to typer sennep og hotdogdressing. Tenkte å dra på obs for å få i pølser, brød og lomper. Regner med å kjøpe rundt 15-20 pk med pølser, ettersom det blir ca 55 gjester, og vi beregner i gj. snitt 3 pølser per pers.. Noen spiser sikkert mindre, andre mer.. Men når det er tomt, er det tomt, og da blir det kaker istedenfor, som jo er hovedgrunnen til at iallefall våre familier setter seg til bords i slike tilstelninger ;)

Back
Topp