Mat i bryllup

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Vi har ikke det største budsjettet foreløpig og har dato for bryllup 20/06-20, så litt over et år til, iom at jeg studerer så har vi ikke mulighet til å få spart så alt alt for mye mer, vi blir ca. 30 til middag, og har sett på 3 retters og det kommer jo fort på over 20 000, og det er for mye, det holder kanskje med kaker til dessert? Men hva kan vi servere som ikke koster for mye, men som også er fancy nok til et bryllup?

Kommer jo an på hva som er fancy da. Vi var ca 12 til middag når vi giftet oss for 9 år siden. Tre retter kom på 8000.
Min søster giftet seg året etter og de hadde gryterett og bryllupsfest sammen med amcar treff.
Så man gjør det man føler er rett for seg.

Hvis dere leiger et samfunnshus eller annet lokale der dere kan ta med mat og drikke selv.
Er koldtbord en fin ting å ha, man kan da også lage mye av maten selv noe som vil gjøre det billigere.

Vi hadde kaffe og kake hjemme hos oss selv etter middagen. Lite intimt og alkohol fritt bryllup. Total summen for alt ble vel ca 26 000 dette med klær, innbydelser og alt annet man har.

Alle er vi forskjellig så, gjør det som er rett for dere:)

Kommer jo an på hva som er fancy da. Vi var ca 12 til middag når vi giftet oss for 9 år siden. Tre retter kom på 8000.
Min søster giftet seg året etter og de hadde gryterett og bryllupsfest sammen med amcar treff.
Så man gjør det man føler er rett for seg.

Hvis dere leiger et samfunnshus eller annet lokale der dere kan ta med mat og drikke selv.
Er koldtbord en fin ting å ha, man kan da også lage mye av maten selv noe som vil gjøre det billigere.

Vi hadde kaffe og kake hjemme hos oss selv etter middagen. Lite intimt og alkohol fritt bryllup. Total summen for alt ble vel ca 26 000 dette med klær, innbydelser og alt annet man har.

Alle er vi forskjellig så, gjør det som er rett for dere:)
Ja, jeg vil jo gjerne ha det overdådig og flott, fin mat, og et selskap som ser bra ut, haha høres rart ut, men jeg elsker å dille og dalle, men ser at det kan bli vanskelig å få det akkurat slik jeg vil når budsjettet er som det er, vi kunne utsatt det noen år, men så er det denne datoen jeg gjerne vil ha også, så prøver å finne en løsning på det, billig og flott :happy119

Jeg har vært i et lavbudsjett bryllup med grillmat og generelt lave skuldre. Det koseligste bryllupet jeg har vært i.

Hvis du vil ha noe litt mer overdådig kan koldtbord være en ting. Da kan du f.eks be noen i familien ta med noen små retter, brød, salat o.l så sparer dere litt penger.

En annen mulighet er å ta kontakt med en kokke linje på en videregående skole i nærheten og spørre hva de skal ha for å lage mat til bryllupet deres. De lager kaker også.

Vi hadde elgstek, kostet oss rundt 5000kr for middag til rundt 30stk.

Vi hadde koldtbord og var var vel i underkant av 30 stk totalt. Vi bestilte en del retter fra catering, men jeg har en stor familie som også bidro med retter. Det var veldig stor suksess :) På natten da folk var sultne rullet vi bare maten ut og alle forsynte seg igjen :p

Vi var litt over 40 stk og hadde buffet med grillmat og kaker til dessert. Både gjestene og vi var storfornøyd. Fikk flere kommentarer på at det var mye koseligere å kunne bevege seg rundt og snakke med flere enn å sitte stille ved et bord i tre timer.

Ja, jeg vil jo gjerne ha det overdådig og flott, fin mat, og et selskap som ser bra ut, haha høres rart ut, men jeg elsker å dille og dalle, men ser at det kan bli vanskelig å få det akkurat slik jeg vil når budsjettet er som det er, vi kunne utsatt det noen år, men så er det denne datoen jeg gjerne vil ha også, så prøver å finne en løsning på det, billig og flott :happy119
Du kan jo dille og dalle, hvis du begynner å kjøpe dill og dall nå. Så kjøper du litt og litt. Kan lage ting også, lage lys lykter av glass, ha i eggehvite og smør rundt inne i glasset ha så i sukker og rull dette rundt inne i glasset, da har du fine lysestaker .
Dill og dall er så forskjell fra folk til folk:)
Jeg pyntet mye til dåpen til jentungen etter min mening, men det ble ikke dyrt for det. Og koldtbord kan være fint det, billigere er det i allefall.

Vi vil jo alle at dagen skal være spesiell og det vil den bli uansett :)
Forstår godt dette med datoen, vi giftet oss borgerlig fordi jeg ikke ville vente i 7 år til på å få den datoen jeg ville ha.

Om dere ikke vil lage selv får man jo bestilt mat til slike dager å få det bringer til et lokale dere leier. Da kan du jo faktisk finne pynt som ser overdådig ut men som ikke er så dyrt å pynte selv samnt å bestille fra slike selskaper som lager mat på bestilling er ikke sååå dyrt.

Jeg og søstra mi hadde sån mat i konfirmasjon. Kaker kan du få folk til å bake så kan du bestille brylupskaka :)

Mye pynt kan faktisk kjøpes fra feks Wish og sånne. Det er betydelig billigere, kvaliteten varierer noe da. Kommer litt an på hva du skal ha, men det er mye fint også. Man kan jo se hva andre brukere synes om en del varer,så det gir jo en pekepinn. De som er superkreative kan også lage mye pynt som blir vel så flott som ting som er kjøpt.

Vi var vel 12 stk, maten kom på rundt 5,000. Vi valgte ett mindre bryllup fordi vi giftet oss langt unna og inviterte kun nærmeste familie. Det dyreste var ringene til rundt 5,500. Nå ble det servert ordentlig biffer og dessert og vin og øl og slikt også. Totalt kom alt på rundt 15.000.
Tapas er jo kanskje bra? Jeg vet ikke.
Søs hadde tapas på sin bryllupsfest :)

For å være litt "streng" med deg så må jeg bare si at det er hverken maten eller datoen som har noe å si, det er lykken du føler når du sier "ja" ;) Ikke glem det ;)

Vil du ha det superflott, fint og litt luksus, så utsett det i ett år, og spar så mye du kan.
Vil du ikke vente så må du finne løsninger. Har du en kokk i familien? Har du en videregående skole i nærheten med kokkelinje? I så fall kan du spørre om de tar på seg oppdrag. God trening for dem, under kyndig veiledning, og billig for deg.

Men først må du bestemme deg for type mat, 3 retter? tapas? grillmat?

Hvor skal bryllupsfesten være?

Hva med rømmegrøt og spekemat, med godt flatbrød og rød saft? Det er skikkelig god festmat. Så en dessert etterpå, evt en dessertbuffet.
Ellers er jo en god gryterett flott, koldtbord kan gjøres veldig billig og bra. Bare fantasien som setter grenser.

Masse lykke til. :)

Hva med rømmegrøt og spekemat, med godt flatbrød og rød saft? Det er skikkelig god festmat. Så en dessert etterpå, evt en dessertbuffet.
Ellers er jo en god gryterett flott, koldtbord kan gjøres veldig billig og bra. Bare fantasien som setter grenser.

Masse lykke til. :)
Akkurat rømmegrøt og spekemat er jo kjempe godt, så kanskje det :)

Legg ut på småjobber på finn, så finner du kanskje en hobbykokk eller en kokk som vil tjene litt ekstra. Ta en harrytur til Sverige (kommer jo litt an på hvor du bor i landet) og kjøp billigere mat og drikke ☺️

Back
Topp