Mat for baby

Z-40425543

Flørter med forumet
Hei
Har ei jente på 6 måender og har spist hjemme laget purrer og kjøpt baby grøt fra da hun fra 4 måender.

Nå er det på tide med å få henne til å smake på litt flere ting og da er jeg veldig usikker på naturell yougurt.

Jeg har lest og det er sikkelig 50/50
Noen leger sier at det er greit og noen sier nei.

Jeg ser mange mødere som gir naturell yougurt fra da barnet deres er 6 måender, så skjønner meg ikke på hva som er riktig.

Meieriprodukter er ikkje anbefalt å gi til barn før dei er 10 mnd, då kan man starte med å gi smaksprøver av den typen produkt :)

Som Skoen92 sier, i Norge er det ikke anbefalt. Ser ut som de fleste andre land syns det er greit (bortsett fra å drikke kumelk før 1 år så klart). Jeg er allergisk mot melk selv, og fikk "godkjent" av barnelege at vi gir små smaker av melk for å forebygge allergi. Har bare gitt litt yogurt på fingen, en skje yogurt i eggerøre, potetmos med melk og smør.. tror det var det så langt (baby er ikke fylt 7 mnd ennå). Å lage mat med smør skal visst være greit ifølge norske retningslinjer da. Så det spørs hva du føler er "riktig" selv, å følge norske anbefalinger eller ikke. Mener anbefalingen er fordi at melk hindrer jernopptak, som er veldig viktig, spesielt den tiden her. Er det snakk om bittelitt så gjør det nok ikke noe, men jeg hadde ikke gitt en hel porsjon yogurt eller laget grøt på bare melk f.eks. så tidlig. Det fins jo uendelig mye annet spennende du kan begynne å gi da :happy:

Back
Topp