Mat før kvelden

Ønskebarn2021

Blir kjent med forumet
Hvordan ser kveldsmaten ut hos dere for den lille? Og klokkeslett? Sover de natta gjennom? Her har vi prøvd å gi mm kl 18:00 før grøt kl:18;30 slik at ho er mett for natten.. Noen som gjør omvendt eller gir noe annet? Vi prøver å avvenne ho fra nattammingen. Ho våkner nå 1-3 ganger om natten fordi ho er vant til å få melk om natta. (Ho våknet alltid rundt 3tiden for mat). Ho er forresten litt over 9 mnd.

Ellers tar jeg gjerne imot tips :rolleyes:

Last edited:
Jeg ville ikke kuttet fra feks 3 nattmåltider til ingen på en gang, det tror jeg ikke har noe for seg. Ville heller trappet ned gradvis. Bestemt deg for ett klokkeslett du kutter ut hvis det er til faste tider. Jeg ville kuttet det første måltidet først.

Det er ingen regel som sier at en 9 mnd baby ikke trenger mat om natta [emoji6]

Ellers tror jeg ikke at det har noe å si hvilken rekkefølge du gir mat i før leggetid. Bare husk at for mye mat også kan gi mageknip og urolig søvn også. Så ingen vits å fylle for mye heller.

Hvor mye fast føde er babyen vant til å få i løpet av en dag?

Grøt fører gjerne til tørste, og kan faktisk føre til enda flere oppvåkninger på natt. Ellers har jeg ingen gode tips, nattammet til rundt to års alder, og så ingen problemer med det.

Vi ga bare MME fra hun var 5mnd, så sa var det enkelt når vi senere skulle slutte med nattflaska: nattflaska ble veldig gradvis utvannet til den til slutt bare ble vann (kuttet ned én måleskje annenhver dag eller noe). Det gikk kjempebra.

Hadde ikke stresset med å kutte ut nattmaten enda siden hun bare en ni mnd :)

Synes selv ni måneder gammel er tidlig å skulle klare seg fra kl.19:00 til neste morgen. Lille her er 13 måneder og får grøt en gang mellom 19:30 og 20:00, deretter melk en gang før han legger seg og en gang før jeg legger meg.

Ho pleier bare å våkne rundt 3 tiden for mat/pupp.. Men våkner nå en eller to ganger mer etter at vi sluttet med nattammingen denne uken. Vi har prøvd å avvenne ho da jeg har begynt å jobbe natt igjen. Ho spiser som oftest 4 måltider med fast føde. Og ammes tre ganger i løpet av en dag. Ho går mer enn nok opp i vekt. Så er ikke bekymret for det.

Helsesøster mente det var lettere for far sin del at vi sluttet. Hvis jeg ikke hadde jobbet så hadde jeg ikke hatt problemer med å nattamme en stund til :)

Last edited:
Min er 10 mnd gammel og har 4 måltid med fast føde i løpet av dagen. Etter vi kuttet ned til kun to dagdupper legger han seg ganske tidlig på kvelden.
Får grøt laget med ca 130 mm mme kl 17.30, så er det bading og stelling. Får resten av mme flaska vi bruker i grøten etter badingen fordi han blir så tørst. Så er det tannpuss og i seng til kl 18.30. Sover da sammenhengende til kl 04.30, men etter det er det umulig å få han til å sovne igjen, så han starter dagen alt for tidlig! [emoji4]

Back
Topp