marsvin??

mammen t daniel

Gift med forumet
lurer litt på å kjøpe et lite kjæledyr, men er litt usikker på hva... har 2 (late) katter, men de er jo ikke nødendig at de skal omgås med hva det nå måtte bli[:)] har tenkt litt på marsvin og chinchilla, men føler ikke jeg vet så mye om noen av dem. noen som kan informere litt evt komme med gode forslag? det blir jo litt både for daniel og meg, så det bør "tåle" en liten gutt. (han skal selvsagt ikke få ture fram som han måtte ønske, men må kunne klappe og være med det under oppsyn)

tror jeg hadde valgt marsvin forran chinchilla til en liten gutt.
Chinchilla krever en del mer plass både til bur og lufting. Har ikke erfraing med chinchilla selv så jeg skal ikke uttale meg for mye her, men det er iallefall det jeg har blitt fortalt av chinchilla eiere.
Marsvin har jeg hatt, han var en rolig liten pjokk som elska kos[:)][:)][:)]

i og med at daniel bare er 16mndr blir det jo jeg som tar meg av dyret uansett hva det er, men det er viktig at han kan få være med, se på og kose litt med det[:)]

stemmer for marsvin jrg også, de er ypperlige kosedyr for barn, men synes kanskje din er litt liten jeg da [8D]
marsvinet som jeg hadde var også en koseklump, men vær oppmerksom på at svina kan kreve en del, du bør kjøpe 2 stykker av samme kjønn, de er flokk dyr og trenger selskap, marsvin snakker veeelldig mye, så dere må være forbert på støy, min ropte på meg når jeg kom hjem, når den ville ha mat og så videre, de snakker også masse når de får kos.

det er en go del stell med et svin, i løpet av en dag, må du bytte vann, gi c vitaminer(helst på sprøyte i  munnen) (de dør uten c vitamin, og det er super viktig å være nøye på dette). gi høy 2 ganger, pellets 1 gang, samt masse grønnsaker og frukt gjerne i 2 puljer. og fjerne tiss og bæsj fra buret, samt masse kos..marsvin er bytte dyr så de liker ikke å bli lekt med,men elsker kos, men de krever en go del, men gir masse tilbake da[:D]

jeg ville anbefale deg å vente med å skaffe svin til ungen din hvertfall er 3 år.. og husk at katter og svin ikke er en god kombinasjon, og at marsvin må få gå fritt utenfor buret sitt hvertfall en gang om dagen..

send meg en pm hvis du lurer på noe ang marsvin eller kanin[:)]

ORIGINAL: Maeli

stemmer for marsvin jrg også, de er ypperlige kosedyr for barn, men synes kanskje din er litt liten jeg da [8D]
marsvinet som jeg hadde var også en koseklump, men vær oppmerksom på at svina kan kreve en del, du bør kjøpe 2 stykker av samme kjønn, de er flokk dyr og trenger selskap, marsvin snakker veeelldig mye, så dere må være forbert på støy, min ropte på meg når jeg kom hjem, når den ville ha mat og så videre, de snakker også masse når de får kos.

det er en go del stell med et svin, i løpet av en dag, må du bytte vann, gi c vitaminer(helst på sprøyte i  munnen) (de dør uten c vitamin, og det er super viktig å være nøye på dette). gi høy 2 ganger, pellets 1 gang, samt masse grønnsaker og frukt gjerne i 2 puljer. og fjerne tiss og bæsj fra buret, samt masse kos..marsvin er bytte dyr så de liker ikke å bli lekt med,men elsker kos, men de krever en go del, men gir masse tilbake da[:D]

jeg ville anbefale deg å vente med å skaffe svin til ungen din hvertfall er 3 år.. og husk at katter og svin ikke er en god kombinasjon, og at marsvin må få gå fritt utenfor buret sitt hvertfall en gang om dagen..

send meg en pm hvis du lurer på noe ang marsvin eller kanin[:)]

det blir som sagt jeg som kommer til å ta meg av den, har lyst på et lite kosedyr[:)] ville egentlig hatt ilder igjen, men det tør jeg ikke mens daniel er så liten, så da må det bli noe annet. det som er viktig er at det tåler en liten gutt i hus, kan jo bli litt lyd av det, og at han kan få klappe det litt. han elsker dyr, koser støtt med kattene og gråter når vi går ut av dyrerommet på dyrebutikken. at det er litt jobb med det er helt ok, jeg har 2 hester og, og har hatt både ilder og kaniner før[:)]

Jeg har Chinchilla, og jeg lar aldri ungene mine få holde dem. De er 4 og 5.. Dette er fordi Chinchillaer har ribbein som lett kan knekke. Også er de ikke kosete. De er veldig selvstendige, noen av dem kan like kos, men bare på sine premisser, andre igjen vil bare springe og herje uten innblanding fra mennesker.. [8D]

Jeg ville absolutt valgt marsvin om du og ungen skal kose dere med et kjæledyr! [:)]

ORIGINAL: HanneHM

Jeg har Chinchilla, og jeg lar aldri ungene mine få holde dem. De er 4 og 5.. Dette er fordi Chinchillaer har ribbein som lett kan knekke. Også er de ikke kosete. De er veldig selvstendige, noen av dem kan like kos, men bare på sine premisser, andre igjen vil bare springe og herje uten innblanding fra mennesker.. [8D]

Jeg ville absolutt valgt marsvin om du og ungen skal kose dere med et kjæledyr! [:)]

da utelukker vi det[:)] har ikke vært borti chinchilla så aner ikke hvordan de er

vi har t0 marsvin til barna..synes det er koslige,oppmerksomme og morsomme dyr..
og for tiden har vi 6 kaniner i tillegg ;@

men..håper at uansett hvordan dyr du går for at du tar høyde for at de skal få gå litt fritt i huset. de gjør ugang,det er ikke til og komme forbi...trenger stell..og vetrinær når de er syke.
synes så synd på de dyrene som blir satt i et bur og knapt nok får komme ut av det når det skiftes på..

ORIGINAL: tindra

men..håper at uansett hvordan dyr du går for at du tar høyde for at de skal få gå litt fritt i huset. de gjør ugang,det er ikke til og komme forbi...trenger stell..og vetrinær når de er syke.
synes så synd på de dyrene som blir satt i et bur og knapt nok får komme ut av det når det skiftes på..

selvsagt skal det få gå rundt! liker heller ikke at dyr blir sittende i et lite bur og sture dag ut og dag inn. da jeg hadde ildere var de løse rundt i huset døgnet rundt. dersom vi kjøper marsvin, er det lurt å lage en liten "innhegning" til dem ute? (for fine dager selvsagt) som de kan være i når vi er i hagen? kloklipping har jeg gjort mye av, så det skal nok gå seg til[;)] er i slekt med veterinæren,så det er heller ikke noe problem. (var en stund jeg var hos han med hesten min omtrent bare han nøys, han stønna bare når han så meg, og sa det var ingenting, vi kunne bare gå hjem, hehe[8D] jeg er litt glad i føre var jeg da[:D]

hadde 10-12 kaniner da jeg var liten, det skal jeg IKKE ha igjen! (ikke for å fornærme noen, de er kjempesøte)

Innhegning ute kan du ha ja, og det kan du ordne med inne og!! :) I stedet for bur hele tiden så kan du ordne med en innegning inne, med et lite hus og sånn.. 

marsvin kan godt være ute på varme sommerdager uten snikvind..
blir lett syke av trekk.
ville nok gådd for beitebur framfor innhegning,trenger bekyttelse mot ndre dyr/rovdyr

ORIGINAL: tindra

marsvin kan godt være ute på varme sommerdager uten snikvind..
blir lett syke av trekk.
ville nok gådd for beitebur framfor innhegning,trenger bekyttelse mot ndre dyr/rovdyr

det blir jo ute sammen med oss da, her er det så mye j.... unger at jeg hadde ikke turt å ha det ute uten oppsyn[8|]

Back
Topp