MariaMommy

• Trådstarter Trådstarter *Nikki*
  • Opprettet Opprettet
Bare hyggelig, her har du oppskriften på foccacia [:)][:)]

Foccaciabrød

7 1/2 dl lunket vann
1 pk gjær (jeg bruker gjerne fersk gjær, men ikke noe problem å bruke tørr gjær)
3 ts salt
1 dl olje
5 ss sukker
hvetemel til det blir en smidig deig

Når du har fått en fin og smidig deig, la den heve til dobbel str. Trykk ut deigen i en stor langpanne/skypanne/stekeform (husk olje i bunnen), når den er ferdig trykket ut så helles 3 dl olje over deigen. Strø over godt med Maldon salt. Stekes så den blir gyllen midt i ovnen på 180-200 grader i 25-30 min.
Du må se an hvordan brødet blir, jeg må ofte steke det litt lenger...er ofte forskjell fra ovn til ovn :)

Lykke til og håper det smaker

Takk igjen[:D]

[:D][:D]

Ser du er innlogget nå du også.
Sent i seng og tidlig oppe på begge to[:D]

ORIGINAL: Kanutten80

Ser du er innlogget nå du også.
Sent i seng og tidlig oppe på begge to[:D]

Jepp, var ei som måtte veldig bæsje -så da måtte ho sitte i vippestolen for å få det ut. Litt pupp etterpå og så var det tilbake til senga[:)] Godt å få sove litt til -er litt tidlig på morgenen[8D]

ORIGINAL: ragnarekkverk

ORIGINAL: MariaMommy

ORIGINAL: Kanutten80

Kan dere skrive oppskriften her[:D]
Vil prøve den. Fikk jo ikke smakt den når jeg hadde en svipp tur innom Nikki[;)]

Det kan ordnes [:)][:)]

Pestosalat

1 pk pasta (jeg bruker helst fullkorn)
1 pk ruccola
1-2 pk kyllingkjøttdeig (godt med 2, men 1 kan fint brukes)
1 glass pesto (Barilla er best)
salt og pepper
olje
pinjekjerner

* stek kyllingkjøttdeigen, krydre den med salt og pepper. Kok opp pastaen.
* ha kyllingkjøttdeigen og pastaen oppi en stor bolle, ha oppi ruccolaen og pestoen (bland ut pestoen i litt olje, da får du mer ut av den) og bland godt.
* pinjekjerner ristes lett i panna, og haes på helt til slutt (dette er ikke noe must, men gir det lille ekstra til salaten).
* denne salaten er god varm og kald -prøv deg frem å se hva du syntes er best :)
* serveres med foccacia til

Lykke til, og håper det smaker [:)][:)]

AV fare for å tråkke på tær så komme rjeg med et tips til til pastasalat med pesto!:) Den ligner litt da, bare en liten variason som også er deilig:)

Pasta (kjører også gjerne fullkorn)
Pesto
spekeskinke (nydelig med strandaskinke)
soltørka tomat (i biter)
pinjekjærner (godt å riste dem som Maria sier:))
ruccola

Tråkkes ikke på noen tær her -bare flott med innspill på å prøve noe nytt[:D][:D]
Kutter du opp spekeskinka i små biter eller har du de i flak?
Må jeg prøve neste gang -virka kjempe godt [:)][:)]

Bruker som regel bare ei sakt ok klipper opp i strimler...kan også bare rive fra hverandre i passelige biter:) Er snadder!! MMMMMmmmm!! Skal teste focacciaen din en dag også...men mulig jeg slenger oppe litt oliven og soltørka tomat der også...hehe...MMMmmm:)

Mange som har oppi oliven og soltørka tomater -nå liker ikke jeg oliven da så det er utelukka, men soltørka tomat er sikkert godt -liker det best helt plain og enkelt jeg [:)] Lager alltid aioli og har til -NAM[:D][:D]

Skal teste ut din versjon av pestosalaten til uka[:)]

ORIGINAL: *Nikki*

rødløk er godt i=)
ikke testet med pinnekjerner enda

Ja, rødløk er godt[:)][:)]

men det er virkelig MEGA god uten rødløk også!
jeg eeeeeeeeeeeeelsker den

Back
Topp