Marginal navlesnor

Mulholland

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Var på ultralyd i dag og alt så helt fint ut! Men det ser ut som navlesnor var litt på kanten av morkaken (jordmor brukte ikke engang noe begrep på det, dette var noe jeg fant ut av selv da jeg undersøkte videre og tenkte det var det hun mente). Er det noen andre som har fått den "diagnosen"? Jeg har sendt melding til legen min fordi jeg ble litt bekymret med mine undersøkelser, men det så ikke ut som jordmora var bekymret i det hele tatt (det står ikke engang noen kommentarer om det på ultralydrapporten min og hun sa det var noen sykehus som ikke så etter dette engang). Hun sa jeg skal til kontroll igjen om 12 uker for å se hvis alt ser greit ut iht. veksten til babyen. Ville bare sjekke om noen andre hadde fått en forskjellig "behandling"/oppfølging.
 
Sniker. Jeg hadde en marginal og en velamentøs navlesnor sist på tvillingene. Begge var veksthemmet, men navlesnorfestet var ikke eneste grunn til det. Men det gir en litt økt sannsynlighet for dårligere vekst, så derfor får man ekstra kontroll.
 
Sniker. Jeg hadde en marginal og en velamentøs navlesnor sist på tvillingene. Begge var veksthemmet, men navlesnorfestet var ikke eneste grunn til det. Men det gir en litt økt sannsynlighet for dårligere vekst, så derfor får man ekstra kontroll.

Jeg ser dette er vanligere med tvillinger, ja, men her er det bare èn! Skal selvfølgelig vente på svar til legen, men hadde nesten lyst til å ha hyppigere kontroller, men det så ikke ut som det var SÅ problematisk at det krevde mer kontroll enn det som er
 
Jeg ser dette er vanligere med tvillinger, ja, men her er det bare èn! Skal selvfølgelig vente på svar til legen, men hadde nesten lyst til å ha hyppigere kontroller, men det så ikke ut som det var SÅ problematisk at det krevde mer kontroll enn det som er

Nei, for det meste er det helt uproblematisk. Er faktisk ikke rutine å sjekke på oul fordi man ikke vet sikkert den prediktive verdien. Jeg er med i et forskningsprosjekt nå i Bergen om nettopp plassering og om det er noe se bør sjekke eller ei.
 
Jeg fikk også samme beskjed som deg, skal på vekstkontroll i uke 32. De virket ikke bekymret eller noe, så tenker det går fint :)
 
Lurer på om jeg har det samme, til meg sa de på OUL at det så ut som at navlestrengen "spriket" litt der den var festet, sentralt på morkaken. Hun sa hun trodde alt var ok, men jeg skal likevel inn igjen til ny kontroll for å se nærmere på dette. Virket ikke som at det var alvorlig og jeg kunne ta alt med ro. Men ser jo at det er litt risiko forbundet med slikt, når jeg leser om velamentøst feste på nettet...
 
På OUL uke 18 fikk jeg beskjed om at de ikke fant navlesnorfestet på midten av morkaken og det derfor nok er marginalt feste eller velamentøst feste. Tilbake i uke 24 for å konkludere hvilket feste det er, pluss sjekke evt vekstavvik. Ble fortalt at siden i fjor er det standard å sjekke navlesnorfestet på OUL.
 
På OUL uke 18 fikk jeg beskjed om at de ikke fant navlesnorfestet på midten av morkaken og det derfor nok er marginalt feste eller velamentøst feste. Tilbake i uke 24 for å konkludere hvilket feste det er, pluss sjekke evt vekstavvik. Ble fortalt at siden i fjor er det standard å sjekke navlesnorfestet på OUL.

Så rart at de informerer forskjellige ting på forskjellige sykehus. Jeg skal bare tilbake i september, prøver å ikke tenke mye på det men håper virkelig at hun vokser som hun skal og at dette med navlesnorfest blir bedre og ikke verre (det er visst mulig med begge tilfeller)
 
Så rart at de informerer forskjellige ting på forskjellige sykehus. Jeg skal bare tilbake i september, prøver å ikke tenke mye på det men håper virkelig at hun vokser som hun skal og at dette med navlesnorfest blir bedre og ikke verre (det er visst mulig med begge tilfeller)

Ja merkelig at det ikke er noen standard! Jeg var inne igjen på UL denne uken hos lege på sykehuset, han konkluderte med marginalt feste og ikke velamentøst. Babyen har vokst som den skal. Med marginalt feste fikk jeg beskjed om at det ikke er behov for ekstra oppfølging, bortsett fra om SF-mål ikke er som de skal. (Men velamentøst er det jevnlig sjekk forsto jeg)
 
Håper ikke jeg kupper tråden din her nå, men har nettopp vært på ekstra kontroll for å se nærmere på navlesnorfestet (her var det mistanke om velamentøst feste).
Legen var flink, grundig og tydelig - og heldigvis var det ingenting å bekymre seg for. Festet var fint og sentralt.

Håper ikke du bekymrer deg for mye, @Mulholland - alt er forhåpentligvis i skjønneste orden hos deg også :)
 
Håper ikke jeg kupper tråden din her nå, men har nettopp vært på ekstra kontroll for å se nærmere på navlesnorfestet (her var det mistanke om velamentøst feste).
Legen var flink, grundig og tydelig - og heldigvis var det ingenting å bekymre seg for. Festet var fint og sentralt.

Håper ikke du bekymrer deg for mye, @Mulholland - alt er forhåpentligvis i skjønneste orden hos deg også :)

Så omtenksomt av deg! Det var godt å lese alt var i orden :) håper jeg også har gode nyheter om 1 måned,men det ser ut som magen vokser som den skal.
 
Back
Topp