Mareritt?

Regiakakao

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Andre med små som brått våkner på natten? Her har hun våknet flere ganger i løpet av natten, hun er helt fortvilet og skriker «nei nei nei!». I natt var hun våken fra tolv til to på natta.

Erfaringer eller råd?
 
Er det mareritt eller nattskrekk?
Nattskrekk så våkner ikke barnet og er egentlig hysterisk i søvnet/umulig å få kontakt med.
Ved mareritt så er barnet våken og søker tydelig trøst og kanskje prøver å fortelle hva som er skummelt. Er det mareritt så er det kanskje noe som skremmer. Prøv å snakk om at det ikke er farlig og at mamma er der og hjelper og passer på. Kan også se om det er noe rett før leggetid som stimulerer for mye (aktiv lek, tv, ipad og lignende). Prøv å lese en koselig bok før leggetid og gjerne en som er godt kjent for mini.
Nattskrekk er det vel ikke så mye å gjøre med ut fra det jeg har forstått
 
Her har vi også hatt en slik periode nylig, hun er nesten umulig å roe da. Forrige uke var hun våken fra 01-05.30 uten å klare å falle til ro igjen. Har tolka det som en blanding av sykdom og utviklingssprang. Utrolig slitsomt for alle parter.
 
Takk for tips!

Det er nok mareritt. For hun roer seg fort, men vil da ha bleieskift, vann eller bok. Vi leser alltid bok før leggetid, men det er ikke alltid hun er like enig i at hun skal sove akkurat da..

Det har sikkert noe med utviklingssprang å gjøre. For ordene kommer veldig fort om dagen! Godt det ikke er hver natt!
 
Sånn har vi det også. Noen netter verre enn andre, men stort sett hver natt. Veldig slitsomt til tider da hun kan bruke flere timer på å sovne ordentlig igjen. Og flere netter i uka er hun våken 2-3 timer midt på natta. Vi gjør så godt vi kan med å berolige, stryke og fortelle at vi passer på med varierende resultat.

Hvis hun er syk er det enda verre, da kan hun ha anfall vi opplever som nattskrekk.

Altså ikke et barn med godt sovehjerte, men en dag blir det vel bedre [emoji28]
 
Sånn har vi det også. Noen netter verre enn andre, men stort sett hver natt. Veldig slitsomt til tider da hun kan bruke flere timer på å sovne ordentlig igjen. Og flere netter i uka er hun våken 2-3 timer midt på natta. Vi gjør så godt vi kan med å berolige, stryke og fortelle at vi passer på med varierende resultat.

Hvis hun er syk er det enda verre, da kan hun ha anfall vi opplever som nattskrekk.

Altså ikke et barn med godt sovehjerte, men en dag blir det vel bedre [emoji28]
Signerer denna :D
 
Har det sånn her også. Noen ganger holder det med å trøste også sovner hun. Å andre ganger hylskriker hun og er umulig å få kontakt med. Da får jeg okke ta på henne engang. Å da er det bare å vente til jeg får kontakt med henne igjen. Har også opplevd at det kan hjelpe å ta henne ut av situasjonen ved å ta henne på fanget og holde henne tett inntil meg.
 
Back
Topp