Mareritt/ nattskrekk

Love4two

Forumet er livet
Thea har hatt perioder meg nattskrekk der hun får anfall anfalll etter å ha sovet noen timer. Hun er ikke våken under disse anfallene. Nå har hun begynt å våkne opp tidlig på morgenen med samme anfall. Hun vil ikke ha noe med oss å gjøre, sier gå vekk til oss og bare gråter. Så da er det bare å ligge i under dyna og høre på henne til hun våkner, for da får vi lov til å trøste henne og holde rundt henne [&:][:(]

Dette er så utrolig slitsomt og egentlig veldig vondt å se henne sånn. Jeg har jo bare lyst til å trøste og fortelle at dette var en vond drøm, men hun må våkne av seg selv før vi får gjort det [&:]

Jeg trenger å finne litt mere ut om dette her og snakke med noen. Men hvem har peiling på dette?? Kunne prøvd på hs, men de er så tafatte der og vil bare jatte med [:'(]
Skal jeg høre med fastlegen min??
Finnes det noen form rod eksperter på dette feltet med søvn/ drømmer/ mareritt/ natteskrekk??

uff, høres veldig vanskelig ut, skjønner at det er sårt at hun ikke vil trøstes..
kan dessverre ikke hjelpe deg, er velsignet med en sovegutt..

men jeg husker da jeg gikk på babysang var det et tilbud til de som slet med søvnen, psykolog eller noe. aner ikke hvordan dette var, men de har ikke noe på hs der dere er? få dem til å jobbe litt og hjelpe deg med dette!

lykke til, håper du får hjelp.

Så slitsomt for dere alle sammen, skjønner at det er vondt for dere å høre på Thea som gråter [:(]

Kanskje du kan ta kontakt med Midtimellom-klinikken?

Hei, hører ikke til her.. men har en fortidligfødt mai-gutt.
Vi har de siste par ukene slitt med det samme. Har fundert på det samme som deg om det er noe vi kan gjøre for å bedre dette...hvem kontakte, snakke med, men står helt fast selv.[&:]

Snakka med nabo'n på butikken isted og hun opplever det samme med dattera si enda.. som er seks år. Hun derimot husker ikke selv at hun skriker. Det skjer rett og slett i drømme.....[:-][8|]

Ble ikke mye hjelp i meg, men håper det løser seg for dere også!

Tusen takk for tipset ole brumm [:)]
Synes hun alltid har vært litt vanskelig å legge, så håper nestemann blir lettere [&o]
Du er heldig som slipper dette for det er ikke noe morro [&o]

Jeg får bare høre på hs, og stille litt krav til at de finner ut noe for meg. Det er ei der som virker mere oppegående enn de andre, så jeg kan be å få snakke med henne.

Jeg har ikke hørt om Midtimellom-klinikken. Hvor ligger det? Kanskje jeg finner noe om det på internett [8|]
Takk for tipset og omtanken vennen [:)]

ORIGINAL: Bens mamma

Vi har de siste par ukene slitt med det samme. Har fundert på det samme som deg om det er noe vi kan gjøre for å bedre dette...hvem kontakte, snakke med, men står helt fast selv.[&:]

Snakka med nabo'n på butikken isted og hun opplever det samme med dattera si enda.. som er seks år. Hun derimot husker ikke selv at hun skriker. Det skjer rett og slett i drømme.....[:-][8|]

Det er godt å finne felles trøst i at vi ikke er alene. For det er passe fortvilende når det står på.

søkte litt rundt på nettet nå og fant disse nyttige sidene:
http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050421/NYHETER/230525/-1/Newsrobots
http://www.helsenytt.no/artikler/barn_sjelen.htm

Denne artikkelen var også veldig konkret og god:

Nattskrekk hos barn.
Barn som skriker om natten har ikke nødvendigvis mareritt. Det kan dreie seg om nattskrekk, og da skal du verken trøste eller vekke barnet. Hvis man ikke foretar seg noe, vil det etter 5 - 10 minutter legge seg ned igjen og falle til ro. Neste dag husker det ikke hva som har skjedd.

Under nattskrekken er øynene er vidåpne, og barnet gråter, hyler og synes å stritte imot eller slåss mot forferdelige uhyrer. Hele 2 - 3 % av alle barn mellom 3 og 6 årsalder opplever dette, de fleste er gutter. Det er ikke farlig, og går som regel over av seg selv. Unngå å vekke eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampa og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling.

Barnet merker ikke om det er andre i rommet og lar seg ikke berolige. Anfallet kommer gjerne en til fire timer etter at barnet har sovnet. Barnet er bare delvis våkent under anfallet og vil ikke huske noe neste morgen. Du bør ikke vekke barnet, men være tilstede og passe på at barnet ikke skader seg.

Vi vet ikke årsaken til nattskrekk. En teori er at barn som plages av nattskrekk ofte er barn som ikke greier å bruke opp energien sin i dagens løp. Dermed eksploderer overskuddet om natten. Løsningen består i å la dem utfolde seg mer fysisk om dagen ved lek, trening og sport. Andre teorier er at nattskrekk utløses av påkjenninger som skilsmisse, tap av en nærstående person eller et kjæledyr. Neste gang skal jeg skrive om mareritt hos barn.
(http://www.ta.no/foreldre/article3816453.ece)

Den uthevede teksten gjelder Thea-mor [:)]
Merker også når det skjer litt for mye i perioder at det også er avgjørende for anfallene. Dagsrytmen kan lettere skli ut som f.eks i juletiden med alle besøkene her og der. I tillegg er hun trolig mere sensetiv på slike forandringer enn andre. Jeg hadde vist raserianfall på dagtid dag jeg var på hennes aldrer fortalte min far meg her om dagen, og sambo gikk en periode i søvne da han var liten. Så disse tre tingene gjør det verre for Thea-mor og anfall om natten.

Takk for utfyllende info.[:)]

ORIGINAL: Thea´n Mom

Jeg har ikke hørt om Midtimellom-klinikken. Hvor ligger det? Kanskje jeg finner noe om det på internett [8|]
Takk for tipset og omtanken vennen [:)]

Her er link; http://www.midtimellom.no/

Vet de har hjulpet en familie her på bv med søvnproblemer- er vel verdt å prøve å snakke med de eller sende en mail [:)]

Bare hyggelig,snuppa [:)]

Gurimall de hadde noen linker på en av sidene som gikk meg rett i hjertet.
Jeg har ALDRI likt den Ferber metoden og de på Midt i mellom er selv i mot dette.
Da var jeg ikke så svak alikevel som ikke klarte å gjennomføre denne metoden [;)]

http://www.aftenposten.no/helse/article745695.ece
http://www.aftenposten.no/helse/article745694.ece

Gubbanoa så godt å lese dette, selv om dette skulle jeg lest da det sto på [8|]
Men nå vet jeg dette i allefall på nestemann [:)]

Vi lærer så lenge vi lever- og godt er det [:)]

ORIGINAL: FjerneErna

Vi lærer så lenge vi lever- og godt er det [:)]

Amen [:)]

Leste en gammel avis i går og der stod det om et spedbarn som hadde gått til osteopat pga konstant gråting om natten. Etter noen behandlinger ble han bedre.
Aner ikke hva de gjør eller om det funker på eldre barn,  men du kan jo kanskje sjekke det ut??

Lykke til[:)]

takk for tipset [;)][:)]
Og takk for lykke ønskningen [:)]

Ikke noe moro med denne nattskrekken.

Andreas har det innimellom, spesielt i perioder hvor det skjer mye.
Han har alltid slike netter før jul. Vi tror det har en sammenheng med at han får så mye inntrykk iløpet av dagen. Det er hemmligheter som lages i barnehagen (gaver) og så er det så mye å se frem imot.
Jeg venner meg aldri til dette. Synes det er like vanskelig hver gang. Han skriker og roper på mamma, samtidig som han ser helt forkrekket rundt seg (akkurat som om han ser et spøkelse fremfor seg). Det er ikke alltid like lett å sette seg ned å se på ham da. Det har vært flere ganger jeg bare har måtte holde rundt ham - fordi jeg får så vondt i hjertet mitt.  
Når han har roet seg så må han alltid på do... og da prater vi med ham og trøster ham videre. Han legger seg i sengen sin igjen og sovner på et blunk. Andreas husker aldri noe dagen etter - ikke av do turen engang. 

Jeg er veldig spent om han får slike netter før denne julen...

Jeg har en bok hvor det står om nattskrekk som jeg har trøstet meg litt med - siden jeg synes det passer veldig bra til Andreas.
Dette står det bl.a.:

"Enkelte forskere mener nattskrekk kommer av en umodenhet i nervesystemet, og at barnet derfor vil vokse det av seg. Psykologene forklarer fenomentet med at barnet går igjennom en periode med enorm psykisk utvikling. I disse periodene skjer det iblant at barnet blir "overopphetet" når det må bearbeide dagens usorterte flom av nye tanker og inntrykk. Ofte kan det innebære at barnet får ekle drømmer, selv om det ikke har opplevd noe ekkelt iløpet av dagen."

Tusen takk for at du deler dette med med toBarn [:)][:)][:)]
Det er grusomt å se dem sånn, å ikke få lov til å gjøre noe [:(] Skulle rett og slett ikke vært lov [&o]

Det begynte jo med Thea i fjor etter alt styret i jula. Og når jeg tenker meg om så hadde hun er nattskrekk periode etter hun begynte i ny barnehage. Hun hadde det kjempe fint i barnehagen, men med så mange nye inntrykk gikk dette utover nattesøvnen. Regner med det tar seg opp til julen igjen. Vet liksom ikke hva vi skal gjøre for å unngå det heller [8|] Og jeg regner med at Thea også vil kunne ha slike anfall en lang stund framover. Når begynte Andreas med nattskrekk anfallene?

Syntes det det fant fra boken var en god trøst. Jeg slo meg til ro når jeg leste at de kan få ekle drømmer, selv om de ikke har opplevd noe ekkelt. Har tenkt sånn på det ser du, om hun har sett eller hørt noe hun syntes var skummel eller ekkelt [&:]

Jeg vil gjerne få tittelen på den boken du har. Kasnkje den kan være god å lese når det står på for meg også [;)]

Andreas begynte vel med dette når han var rundt 2 år... Vi var veldig usikre på om det var nattskrekk, siden det stod i boka mi at det var mest vanlig hos barn mellom 3-8 år. Jeg ble først i ettertid veldig sikker på at det var dette som startet i 2 års alderen.

Vi får krysse fingrene for at det går bra nå frem imot jul... Kan virke som om Thea er litt sånn som Andreas er da - mye intrykk gir uro om natten. Står litt i boken at det er ekstra viktig i perioder hvor det skjer mye at man holder på kveldsrutinene. Vi skal være flinkere til å ha en kosestund med Andreas på fanget før han legger seg - sånn at han kan få snakket litt ut om hva som har skjedd  iløpet av dagen. Får se om det hjelper...

Lykke til Thea´n Mom - man får trøste seg med at de ikke har noe vond og at de ikke er så redde som de høres ut som... Og ikke minst at de vokser det av seg!!!

Boken jeg har hvor bl.a. Nattskrekk står forklart heter:
"Håndbok om barn, Søvn & Helse".
Denne boken fikk vi da vi var medlem av Bokklubben. Har vært veldig kjekk å ha (spesielt i barnets første år når man er lettere forvirret og ønsker å sove...[:)]).
Du finner den på www.bokklubben.no sine sider.
Link: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1328247

ORIGINAL: Thea´n Mom

ORIGINAL: Bens mamma

Det er godt å finne felles trøst i at vi ikke er alene. For det er passe fortvilende når det står på.

søkte litt rundt på nettet nå og fant disse nyttige sidene:
http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050421/NYHETER/230525/-1/Newsrobots
http://www.helsenytt.no/artikler/barn_sjelen.htm

Denne artikkelen var også veldig konkret og god:

Nattskrekk hos barn.
Barn som skriker om natten har ikke nødvendigvis mareritt. Det kan dreie seg om nattskrekk, og da skal du verken trøste eller vekke barnet. Hvis man ikke foretar seg noe, vil det etter 5 - 10 minutter legge seg ned igjen og falle til ro. Neste dag husker det ikke hva som har skjedd.

Under nattskrekken er øynene er vidåpne, og barnet gråter, hyler og synes å stritte imot eller slåss mot forferdelige uhyrer. Hele 2 - 3 % av alle barn mellom 3 og 6 årsalder opplever dette, de fleste er gutter. Det er ikke farlig, og går som regel over av seg selv. Unngå å vekke eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampa og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling.

Barnet merker ikke om det er andre i rommet og lar seg ikke berolige. Anfallet kommer gjerne en til fire timer etter at barnet har sovnet. Barnet er bare delvis våkent under anfallet og vil ikke huske noe neste morgen. Du bør ikke vekke barnet, men være tilstede og passe på at barnet ikke skader seg.

Vi vet ikke årsaken til nattskrekk. En teori er at barn som plages av nattskrekk ofte er barn som ikke greier å bruke opp energien sin i dagens løp. Dermed eksploderer overskuddet om natten. Løsningen består i å la dem utfolde seg mer fysisk om dagen ved lek, trening og sport. Andre teorier er at nattskrekk utløses av påkjenninger som skilsmisse, tap av en nærstående person eller et kjæledyr. Neste gang skal jeg skrive om mareritt hos barn.
(http://www.ta.no/foreldre/article3816453.ece)

Den uthevede teksten gjelder Thea-mor [:)]
Merker også når det skjer litt for mye i perioder at det også er avgjørende for anfallene. Dagsrytmen kan lettere skli ut som f.eks i juletiden med alle besøkene her og der. I tillegg er hun trolig mere sensetiv på slike forandringer enn andre. Jeg hadde vist raserianfall på dagtid dag jeg var på hennes aldrer fortalte min far meg her om dagen, og sambo gikk en periode i søvne da han var liten. Så disse tre tingene gjør det verre for Thea-mor og anfall om natten.

Så godt å lese denne tråden..
Vi har opplevd natteskrekk et par ganger i de siste ser jeg..
De gangene han ikke har sovet på dagen, eller legger seg veldig sent så våkner han etter et par timer og bare hyler!!
Går ikke ann å trøste han i det hele tatt!!
Så når jeg leste dette, så skjønte jeg hva det er [:)]
Takk!

Det er vist ikke så uvanelig dette her likevel. Var sikkert på at dette bare hendte Thea [&:]
Bare hyggelig å kunne hjelpe vennen [:)] Det er "godt" for meg og høre andre også har opplevd dette [&o][:)]
Når begynte dette hos Adrian?

Vi har bare hatt det to ganger, og første gang var for et par uker siden.
Da hadde han ikke sovet på dagen, og var nok veldig, veldig sliten..

Andre gangen var nå i helga, da la han seg sent dagen før, våknet tidlig og sov bare 30 min på dagen..-var nok veldig ,veldig sliten da også..

Begge gangen har vi ikke fått kontakt med han i det hele tatt, og han bare hyler og hyler!
Plutselig så bare sovner han...

Back
Topp