Mareritt 2 åring

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Noen tips for å snakke med toåringen om mareritt? Han har en periode nå hvor han våkner mye enkelte netter av mareritt, og jeg skulle så gjerne hjulpet han å få snakka om det. Men vet ikke helt hvordan.
Er det noen tips til ting man kan gjøre på dagtid?
 
Vesla mi hadde samme problemet fra rundt to år. Var ikke noe ålreit, og selv om vi prøvde å prate om fantasi og drømmer så skjønte ho det ikke helt. Følte ikke jeg fikk gjort noe mer enn å bare gå inn til ho og berolige ho hver gang. Heldigvis har det nesten gått over nå (ho ble 3år for et par mnd siden)
 
Våkner helt eller skriker i søvne?
Begge deler. Må gjerne vekke han for at han skal roe seg noen ganger. Andre ganger våkner han av de selv.
 
Vesla mi hadde samme problemet fra rundt to år. Var ikke noe ålreit, og selv om vi prøvde å prate om fantasi og drømmer så skjønte ho det ikke helt. Følte ikke jeg fikk gjort noe mer enn å bare gå inn til ho og berolige ho hver gang. Heldigvis har det nesten gått over nå (ho ble 3år for et par mnd siden)
Er fint å høre at det går over i hvertfall.
 
Begge deler. Må gjerne vekke han for at han skal roe seg noen ganger. Andre ganger våkner han av de selv.
Her har han begynt å skrike i søvne. Vi går ikke inn før vi skjønner at han ikke kommer til å sovne igjen, noe som er svært sjelden. Går vi inn, så våkner han og da vil han ikke sove videre i senga si.
Storebroren var igjennom akkurat det samme rundt samme alder, men han skreik mye mer intenst og mye lengre. Satte seg opp i senga og var helt bortreist. Fant ut at det beste var å bare sitte ved senga hans og stryke han på ryggen til han roet seg.
 
Tror ikke det, får kontakt, kanskje ikke umiddelbart, men oppfatter at det er fordi han er så oppkava.
Får inntrykk av at natteskrekk gjør at de er helt "borte".
 
Vi opplever det samme i perioder, tok seg opp litt i forbindelse med barnehagestart i august.
Jeg tar henne alltid opp og spør om hun drømte noe som var skummelt. Vet ikke helt om hun skjønner hva det betyr, men hun svarer ofte ja.
Sier at jeg skjønner at det ikke er nå koselig å drømme noe skummelt, at det ikke var på ordentlig og at mamma passer på henne.
Får komme i senga vår og roer seg der med litt kos.
 
Stakkars liten, så skremmende. Klarer han å si hva han har drømt? Bare hold rundt og kos. Forsøkt samsoving?
 
Stakkars liten, så skremmende. Klarer han å si hva han har drømt? Bare hold rundt og kos. Forsøkt samsoving?
Han får komme oppe i senga om han ikke roer seg/virker som om han trenger det. Men søvkvaliteten min blir tilnærmet lik null ved samsoving, så det går ikke i lengden.
 
Han får komme oppe i senga om han ikke roer seg/virker som om han trenger det. Men søvkvaliteten min blir tilnærmet lik null ved samsoving, så det går ikke i lengden.
Uff ja, det forstår jeg. Håper dere finner en løsning som passer dere alle.
 
Jeg har begynt og tenke om jenta mi på 3 kanskje har nattskrekk. Hun setter seg plutselig opp i senga si og skriker fra en annen verden: «nei nei nei». Hun virker helt borte og ikke våken selv om hun har øynene åpne :/ hvis det er nattskrekk, hva kan man gjøre med det?!
 
Jeg har begynt og tenke om jenta mi på 3 kanskje har nattskrekk. Hun setter seg plutselig opp i senga si og skriker fra en annen verden: «nei nei nei». Hun virker helt borte og ikke våken selv om hun har øynene åpne :/ hvis det er nattskrekk, hva kan man gjøre med det?!
Ikke vekke. De husker det ikke etterpå. Bare hindre at de faller / slår seg og ellers bare vente. Det går over. Særlig eldste vår hadde det en periode.
 
Ikke vekke. De husker det ikke etterpå. Bare hindre at de faller / slår seg og ellers bare vente. Det går over. Særlig eldste vår hadde det en periode.
Så vi skal bare vente til skrikingen går over? Føles jo ut som en evighet :p burde man sitte inne på rommet hennes eller la hun være alene? :/ usj, liker det ikke. Håper det går over fort :) kan man få sånt i sammenheng med at det er mye nytt som skjer i livet hennes? Hun skal straks bli storesøster.
 
Så vi skal bare vente til skrikingen går over? Føles jo ut som en evighet :p burde man sitte inne på rommet hennes eller la hun være alene? :/ usj, liker det ikke. Håper det går over fort :) kan man få sånt i sammenheng med at det er mye nytt som skjer i livet hennes? Hun skal straks bli storesøster.

Egentlig bare vente ja, evt kan man vel holde rundt/på, men forsøk å ikke vekke for da kan de bli redde.

Ikke noe kjekt for voksne, ikke merkbart for barna.

Håper det gir seg.
 
Back
Topp