Mannlig Jordmor?

Agnete

Forumet er livet
Hva tenker dere om det?
Jeg hadde nok ikke taklet å få mannlig jordmor da jeg fødte, da har jeg vært på mitt mest sårbare og helt blottet, jeg var veldig utrygg med kvinnelig også og kviet meg lenge til å føde. Spesielt dette med nakenhet, Spesielt med 1 mann. Synes det er spennende at menn velger den retningen også, samtidig som jeg nok ikke hadde taklet det så bra.
Spent på hva andre tenker?:)
 
Før jeg fikk barn var jeg ikke så giret på det. Nå tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg. Så lenge jeg følte meg ivaretatt hadde det vært det samme for meg.
 
For min del hadde det vært helt ok og jeg kunne ikke ha brydd meg mindre
 
Hva tenker dere om det?
Jeg hadde nok ikke taklet å få mannlig jordmor da jeg fødte, da har jeg vært på mitt mest sårbare og helt blottet, jeg var veldig utrygg med kvinnelig også og kviet meg lenge til å føde. Spesielt dette med nakenhet, Spesielt med 1 mann. Synes det er spennende at menn velger den retningen også, samtidig som jeg nok ikke hadde taklet det så bra.
Spent på hva andre tenker?:)

Ikke hatt mannlig jordmor, men hadde mannlig fødselslege som nå gravde oppi der for å ta vannet mens han holdt igjen vannstrømmen for å kontrollere at navlesnor ikke kom ut først. Og etterpå forløste han babyen etter seteleiemetode, så han var rimelig mye oppi der kan man si. Og mens han dro ut ett og ert bein på baby sto visst jordmor og holdt på perineum samtidig for å unngå rift - jeg fikk ikke med meg særlig mye av alt det :hilarious: det var det samme for meg at det var mannlig gynekolog. Så nei, for meg gjør hverken mannlig gyn eller jordfar noe!
 
Hadde mannlig gynekolog under IVF prosessen. Hadde nok ikke gjort meg noe med mannlig jordmor, bare han ikke hadde presentert seg som jordfar. Forklaringen jeg har hørt om hvorfor det heter jordmor gir mening og skal etter min mening ikke endres på.
 
Hadde ikke gjort meg noe så lenge han hadde vist meg forståelse, og vært der for meg på lik linje som en kvinnelig jordmor :shy:
 
Hadde ikke mannlig jordmor, men hadde mannlig Gynokolog/fødselslege store deler av igangsettingen, og hadde ingen problem med det. Følte meg godt ivaretatt og det er viktigst for meg. De fleste reagerer lite på en mannlig Gynokolog/fødselslege, og tenker det er jo egentlig ikke så anderledes om det hadde vært mannlig jordmor.
 
Jeg har bare hatt kvinnelige jordmødre, men mannlige gynekologer. Og ser ikke problemet med en mannlig jordmor, det vesentlig er at vedkommende er flink og ivaretar mine behov.

Nå skal jeg ikke ha flere barn så jg får aldri oppleve det, men mannlig gynekolog går jeg jo til fortsatt. Nå sist for å bytte spiral. Det er jo egentlig mer kleint å kle av seg og sette seg i den stolen, enn det er å føde. Der og da er i alle fall jeg mer opptatt av.. Å føde.
 
Det hadde ikke gjort meg noe. Under fødsel var kjønn på jordmor det siste jeg tenkte på. Tenker at så lenge jordmor vet hva hen driver med og ivaretar mine behov er kjønn uvesentlig. Går til mannlig gynekolog.
 
Det å ha en mannlig gyn og det å føde synes jeg er to helt forskjellige ting. Jeg skal ikke presse noe ut av kroppen hos gyn, men jeg velger kvinnelig gyn over mann om jeg får et valg. Når jeg har født har jeg vært veldig sårbar, mye smerter, mye oppkast, besvimelse pga dehydrert og mye blødninger. Det har vært tøft nok å delt dette med en kvinne synes jeg :)
Så fint at mange ikke hadde syntes det var noe problem :) Jeg skal heldigvis ikke føde noe mer, så jeg slipper problemstillingen :)
 
Kunne ikke brydd meg mindre. Det var så mange oppi der gjennom flere år med fertilitetsproblemer, og gjennom fødsel at kjønnet på legen tenkte jeg ikke over i det hele tatt.
Hadde også mannlige lege som satte inn spiral da jeg var i tenårene, med en mannlig student som dytta hender oppi der for å sjekke.
Hvis noe, så er jeg vel egentlig mest fornøyd med menn, da de jeg har erfaring med er mer forsiktige og ikke så hardhendte
 
Under min siste fødsel hadde jeg mannlig jordmor de siste timene. Må bare si at det var en veldig god opplevelse, og at han var veldig profesjonell og trygg med et glimt i øyet.

Tenkte ikke over at han var mann, eller hadde noe som helst problem med det :)
 
Kunne ikke brydd meg mindre. Det var så mange oppi der gjennom flere år med fertilitetsproblemer, og gjennom fødsel at kjønnet på legen tenkte jeg ikke over i det hele tatt.
Hadde også mannlige lege som satte inn spiral da jeg var i tenårene, med en mannlig student som dytta hender oppi der for å sjekke.
Hvis noe, så er jeg vel egentlig mest fornøyd med menn, da de jeg har erfaring med er mer forsiktige og ikke så hardhendte
Akkurat det er min erfaring også at menn er mer forsiktige
 
Jeg tenker at mannlige jordmødre er ganske uvanlig, så om en mann har valgt å bli jordmor, så har han nok en spesiell (på en bra måte) interesse for faget.
Jeg er nok også ganske privat av meg egentlig. Kunne aldri tenkt meg å ha med f.eks. mamma eller en venninne på fødselen.
Men når det kommer til helsepersonell er jeg ganske avslappa. Tenker at de har sett det meste før, og at jeg ikke er så spesiell at de kommer til å huske meg etterpå liksom :hilarious:
 
Min erfaring er at mannlige leger er mer forsiktig og forklarer mer enn kvinnelige leger gjør, i alle fall i forbindelse med underlivsundersøkelser. Så mannlig jordmor hadde ikke gjort meg noe som helst :)

Men nå har jeg også fått barn to ganger med assistert befruktning, så jeg dropper buksa ganske ukritisk merker jeg likevel skulle jeg vært foruten hun jordmoren som absolutt skulle sjekke åpning på meg under en rie. Nærmere et overgrep har jeg ikke vært faktisk.
 
Jeg tenker at mannlige jordmødre er ganske uvanlig, så om en mann har valgt å bli jordmor, så har han nok en spesiell (på en bra måte) interesse for faget.
Jeg er nok også ganske privat av meg egentlig. Kunne aldri tenkt meg å ha med f.eks. mamma eller en venninne på fødselen.
Men når det kommer til helsepersonell er jeg ganske avslappa. Tenker at de har sett det meste før, og at jeg ikke er så spesiell at de kommer til å huske meg etterpå liksom :hilarious:
Akkurat det tenker jeg også.
 
For å være litt motvekt så foretrekker jeg helt klart kvinnelige gynekologer og jordmødre.

Velger gjerne mannlig fastlege/lege, men ber om henvisning til kvinnelig gynekolog og går også til kvinne dersom det er noe med underlivet eller brystene. For meg føles det tryggere og mindre invaderende.
 
Min erfaring er at mannlige leger er mer forsiktig og forklarer mer enn kvinnelige leger gjør, i alle fall i forbindelse med underlivsundersøkelser. Så mannlig jordmor hadde ikke gjort meg noe som helst :)

Men nå har jeg også fått barn to ganger med assistert befruktning, så jeg dropper buksa ganske ukritisk merker jeg likevel skulle jeg vært foruten hun jordmoren som absolutt skulle sjekke åpning på meg under en rie. Nærmere et overgrep har jeg ikke vært faktisk.

Det ER overgrep. o_O
Det å skulle sjekke åpningen i tide og utide er utrolig utdatert, og uten (informert) samtykke, så er det heller ikke greit...!
Sist fødsel ble jeg kun sjekket åpning på ved innkomst, og det var det.

For å svare på spm til HI...
Tror ikke mannlig jordmor hadde gjort meg noe. Det er væremåte og kunnskap som betyr noe for meg under fødsel; ikke hva de har i buksa.
 
Back
Topp