Mannlig infertilitet

Gledeståre

Gift med forumet
Snøfnuggene 2018
Jeg syns det er så vanskelig å finne god informasjon ang dette.

Jeg undrer meg over at mannlig infertilitet ikke blir utredet?

Min mann ble ikke undersøkt på noen måter. Vi fikk heller ikke noen gode råd ang endringer i hverdagen. Dette har vi stort sett googlet oss fram til ( eller jeg...)

Vi har mannlig infertilitet som primær forklaring på barnløshet, uforklarlig som sekundær ( her mener jeg det ikke er så veldig uforklarlig.)

Siste prøven hans kom tilbake med flere celler enn noen gang, men det hjelper jo ikke når motiliteten bare er 17% og progressive er 1%.

Ellers var det 17 mill/ ml, men bare 2 ml tilsammen.

Dere som har partnere med lite svømmere, hvordan så deres prøver ut? Antall, motilitet generell og progressive?

Har deres menn hatt noen utredning?
Har de fått noen råd ang helse o.l?

Vi må ha ICSI. Ingen av mine egg ble befruktet ved ivf.

Kjenner at jeg ikke forstår hvorfor mannen ikke blir undersøkt.
Vi lurer jo veldig på hva årsaken er....

Her er også mannlig infertilitet problemet. Fått veldig lite info her. Virker ikke som det er vanlig å utrede det?

Åå jeg husker ikke hvordan prøven hans var. Er så lenge siden jeg så en av prøvene, men mener siste prøven viste 3 mill, men kun 2% progressive.

Vårt problem var også mannlig infertilitet. Husker ikke nøyaktige tall, men kvaliteten var innafor, men antallet svømmere var veldig få, så vi hadde ICSI på alle eggene ved forsøket vårt.
Ble ikke utredet noe mer enn med sædprøver, men fikk kostholdsråd, og han ble anbefalt kosttilskudd.

Ingen informasjon fra det offentlige her heller, selv om vi har fått beskjed om at problemer ligger hos mannen. Har vært en gir hos Purvis og der fikk mannen flere runder med pergo, men der ser ikke ut til at det hjelper. Skal inn til ny test snart.

Vårt resultat var: Totalt 4 ml, 1,3 mill/ml, motilitet 15 %, progressive 15 % og ikke-progressive 20 %. Så skikkelig dårlig prøve her. Men ingen forklaring på hvorfor. De har tatt kromosomprøve, thats it.. og det er vell mer fordi de "tvinger" befruktning ved ICSI så de må være sikker på at de ikke viderefører genfeil..

Men jeg personlig har stor tro på at infeksjon kan gi nedsatt kvalitet. Min kjære har hatt klamydia for mange år siden. Så dersom det ikke klaffer på første forsøk hos oss så kommer vi til å sende prøve til athen :)

Jeg syns det er så vanskelig å finne god informasjon ang dette.

Jeg undrer meg over at mannlig infertilitet ikke blir utredet?

Min mann ble ikke undersøkt på noen måter. Vi fikk heller ikke noen gode råd ang endringer i hverdagen. Dette har vi stort sett googlet oss fram til ( eller jeg...)

Vi har mannlig infertilitet som primær forklaring på barnløshet, uforklarlig som sekundær ( her mener jeg det ikke er så veldig uforklarlig.)

Siste prøven hans kom tilbake med flere celler enn noen gang, men det hjelper jo ikke når motiliteten bare er 17% og progressive er 1%.

Ellers var det 17 mill/ ml, men bare 2 ml tilsammen.

Dere som har partnere med lite svømmere, hvordan så deres prøver ut? Antall, motilitet generell og progressive?

Har deres menn hatt noen utredning?
Har de fått noen råd ang helse o.l?

Vi må ha ICSI. Ingen av mine egg ble befruktet ved ivf.

Kjenner at jeg ikke forstår hvorfor mannen ikke blir undersøkt.
Vi lurer jo veldig på hva årsaken er....

Mannen min leverte prøve som viste lav motilitet osv. Vi fikk også tatt en test for å sjekk for kromosonfeil før vi begynte. Dette ble gjort på riksen, mens vi hadde forsøk der.

På Medicus ble ytterligere ny sædprøve levert. Her ble han anbef multivitamin fra møllers for å få bedre kvalitet. (De sa det kan hjelpe, men ikke nødvendigvis) Det hjalp litt. Men det tar som regel 3mnd før mannen danner nye sædceller.

Etterhvert som vi fikk flere negative forsøk her, ble det tatt ytterligere tester av han og meg. Tror genetiske sykdommer, kromosonfeil hos meg.
Ingen av disse gav noe svar på hva som var galt unntatt at jeg hadde dårlig eggkvalitet. Det er svært vanskelig å gjøre noe med dårlig kvalitet på eggene. Lettere å finne en god sædcelle i en dårlig batch.

Vi endte opp og fikk hjelp i Spania. Her fikk mannen min en resept på vitaminer. Husker ikke hva det var, men uansett vi fikk ikke tak i de mens vi var der og fortsatte som vi pleide før vi kom i gang med nytt forsøk.

Vi måtte gjøre noen andre valg enn det vi hadde håpet på siden eggkvaliteten min var svært dårlig. Den var jevnt dårlig gjennom 8 ferske forsøk. Ble gravid på det 9.

Vi har vært nøye med ikke bruke setevarme i bil, da sædcellene liker dårlig å bli utsatt for varme. Testiklene sitter på en måte utenpå mannekroppen. https://www.medicus.no/ingen-saedceller-hva-na/ tror jeg ville lest litt flere av artiklene til Steve Mansell på denne bloggen til Medicus.

De sa ikke noe om din eggkvalitet?

Mannen min leverte prøve som viste lav motilitet osv. Vi fikk også tatt en test for å sjekk for kromosonfeil før vi begynte. Dette ble gjort på riksen, mens vi hadde forsøk der.

På Medicus ble ytterligere ny sædprøve levert. Her ble han anbef multivitamin fra møllers for å få bedre kvalitet. (De sa det kan hjelpe, men ikke nødvendigvis) Det hjalp litt. Men det tar som regel 3mnd før mannen danner nye sædceller.

Etterhvert som vi fikk flere negative forsøk her, ble det tatt ytterligere tester av han og meg. Tror genetiske sykdommer, kromosonfeil hos meg.
Ingen av disse gav noe svar på hva som var galt unntatt at jeg hadde dårlig eggkvalitet. Det er svært vanskelig å gjøre noe med dårlig kvalitet på eggene. Lettere å finne en god sædcelle i en dårlig batch.

Vi endte opp og fikk hjelp i Spania. Her fikk mannen min en resept på vitaminer. Husker ikke hva det var, men uansett vi fikk ikke tak i de mens vi var der og fortsatte som vi pleide før vi kom i gang med nytt forsøk.

Vi måtte gjøre noen andre valg enn det vi hadde håpet på siden eggkvaliteten min var svært dårlig. Den var jevnt dårlig gjennom 8 ferske forsøk. Ble gravid på det 9.

Vi har vært nøye med ikke bruke setevarme i bil, da sædcellene liker dårlig å bli utsatt for varme. Testiklene sitter på en måte utenpå mannekroppen. https://www.medicus.no/ingen-saedceller-hva-na/ tror jeg ville lest litt flere av artiklene til Steve Mansell på denne bloggen til Medicus.

De sa ikke noe om din eggkvalitet?

Jo, eggkvaliteten min er veldig bra for min alder. De sa at jeg innvendig er ung for alderen og det lover jo bra.
Vi har også fått et barn gjennom ivf.
Det jeg tenkte mest på, er faktisk hvordan vi muligens kunne fått barn på egenhånd hvis de hadde utredet han og om andre her inne har opplevd at mennene har fått videre utredning.

Ved hjelp av kostholdsendringer, vitaminer, nikotin- og alkoholstopp + unngå varme bad, sauna, setevarmer osv har mannen min over 3 år gått fra å ha 5 mill/ ml sperm til 17 mill/ml, noe som er svært bra! Men, andelen motile spermier og progressivt motile spermier er svært lav og da er vi like langt!
Ikke bare må vi ha ivf, vi må ha ICSI. Likevel ligger vi jo sannsynligvis greit an pga min eggreserve og eggkvalitet. alderen spiller uansett en rolle og da blir 4-5 sjanser for graviditet pr år( som ofte blir maks med stim. Og frys og venting og sommersteng osv ) ikke så mange sjanser for en som begynner å dra på årene fertilitetsmessig.

Det er vel ikke vanlig da at menn med fertilitetsproblemer blir utredet ser det ut for. Måtte bare spørre her, for tror det er så tabubelagt menn i mellom at de ikke en gang diskuterer det anonymt på nett.......

Takk for svar forresten.

Fikk dere et barn på det 9. ?

Håper det! Du er et råskinn da, som har stått på så mye. Du fortjener å komme i mål!

Jo, eggkvaliteten min er veldig bra for min alder. De sa at jeg innvendig er ung for alderen og det lover jo bra.
Vi har også fått et barn gjennom ivf.
Det jeg tenkte mest på, er faktisk hvordan vi muligens kunne fått barn på egenhånd hvis de hadde utredet han og om andre her inne har opplevd at mennene har fått videre utredning.

Ved hjelp av kostholdsendringer, vitaminer, nikotin- og alkoholstopp + unngå varme bad, sauna, setevarmer osv har mannen min over 3 år gått fra å ha 5 mill/ ml sperm til 17 mill/ml, noe som er svært bra! Men, andelen motile spermier og progressivt motile spermier er svært lav og da er vi like langt!
Ikke bare må vi ha ivf, vi må ha ICSI. Likevel ligger vi jo sannsynligvis greit an pga min eggreserve og eggkvalitet. alderen spiller uansett en rolle og da blir 4-5 sjanser for graviditet pr år( som ofte blir maks med stim. Og frys og venting og sommersteng osv ) ikke så mange sjanser for en som begynner å dra på årene fertilitetsmessig.

Det er vel ikke vanlig da at menn med fertilitetsproblemer blir utredet ser det ut for. Måtte bare spørre her, for tror det er så tabubelagt menn i mellom at de ikke en gang diskuterer det anonymt på nett.......

Takk for svar forresten.

Fikk dere et barn på det 9. ?

Håper det! Du er et råskinn da, som har stått på så mye. Du fortjener å komme i mål!

Vi venter en liten prins i juliJippi og endelig!!!!. Er 40, Amh var i høst på 15. Så ikke så ille det. Kvaliteten av eggene de fikk ut var dog håpløs. Var mye vacuoler i eggene(væskeblærer) som gjorde ICSI svært vanskelig og ivf var umulig. Jeg fikk beskjed om at det ville være dårlig kvalitet på eggene mine uansett alder jeg hadde begynt å prøve å få barn.

Skjønner man føler seg maktesløs når man gjør alt man kan, men ikke kommer lengre i forhold til manns infertilitet.

Vi venter en liten prins i juliJippi og endelig!!!!. Er 40, Amh var i høst på 15. Så ikke så ille det. Kvaliteten av eggene de fikk ut var dog håpløs. Var mye vacuoler i eggene(væskeblærer) som gjorde ICSI svært vanskelig og ivf var umulig. Jeg fikk beskjed om at det ville være dårlig kvalitet på eggene mine uansett alder jeg hadde begynt å prøve å få barn.

Skjønner man føler seg maktesløs når man gjør alt man kan, men ikke kommer lengre i forhold til manns infertilitet.

Wow, så fantastisk da! At dere fikk det til!

Det å vente et barn etter så mange forsøk må jo være befriende! Gratulerer!
Ikke lenge igjen heller.

Jeg visste at det å bli mor ville bli fantastisk, men jeg visste vel ikke at det ville forandre meg såpass mye som menneske.
En ny verden åpenbarer seg sammen med det lille, voksende mennesket.

Du kommer til å se at innsatsen deres var verdt det selv om vegen dit var smertens veg.

Han kommer med sommersola, prinsen din.

Husker ikke tallene til mannen men vet han hadde veldig få svømmere også var "alle" med hode eller hale feil og svømte tregt. Vi gikk til han Ken Purvis. Han gikk på en pergo kur, også fikk han noen andre tabletter han skulle ta i 40 dager men ingenting av det hjalp. Hadde ICSI oktober 2015 og har nå en gutt på snart 11 mnd:)

synes det er rart at det ikke blir anbefalt å spise mer grønnsaker og ta tilskudd av sink og b vitaminer, byggesteinene til sædcellene. Har lest at en kan spise seg til bedre kvalitet, hvorfor er det ikke fokus på det i det norske helsevesenet?

Vi fikk til svar at kosthold og snusslutt hadde svært lite å si. Eneste han fikk beskjed om var å være måteholden med alkohol..

Vi fikk til svar at kosthold og snusslutt hadde svært lite å si. Eneste han fikk beskjed om var å være måteholden med alkohol..
Det gjorde vi også! Er prøven ordentlig dårlig så vil ikke prøven bli så bra at man får det til på egenhånd kun ved litt vitaminer og endret kosthold. Det kan nok funke for de som har lett nedsatt[emoji1303]

Back
Topp