Mannlig amming - Hva synes du?

Dramadama

Gift med forumet
Min første tanke da jeg leste overskrifta var egentlig "æsj", og etter å ha lest artikkelen er det fortsatt æsj...

http://www.dagbladet.no/2011/10/26/nyheter/mannlig_laktasjon/amming/likestilling/18775764/

(Kopier og lim inn linken om den ikke funker...)

det er jo ikke amming! Mengden melk kan ikke engang sammenlignes med den kvinner normalt har. Så nei, det der er ikke akkurat noe jeg vil kalle å likestille ammingen mellom menn og kvinner.
En baby vil aldri kunne fullammes av en far som får et par dråper med noe væske ut.

*yummymummy* skrev:
det er jo ikke amming! Mengden melk kan ikke engang sammenlignes med den kvinner normalt har. Så nei, det der er ikke akkurat noe jeg vil kalle å likestille ammingen mellom menn og kvinner.
En baby vil aldri kunne fullammes av en far som får et par dråper med noe væske ut.

Enig... For det er vel ikke egentlig melk, men bare en form for veske...

Ææææsj sier jeg. Det der er jo bare ekkelt. Unødvendig å gjøre det. Ungen vil ikke få i seg næring, bare få hårball i halsen og kveles sikkert. Hadde jeg sett en mann som hadde ammet ungen sin tror jeg at jeg hadde ringt barnevernsvakta tvert

Ser ikke noe galt med det jeg da. 

er det skjekket hvor "bra" det er for barnet å få i seg den "vesken" far kan tilby? ser ikke helt or meg at det kan være sunt?

Ser liksom ikke noe problem i det jeg, hvorfor er det så æsj?
Altså: da kan far roe ned en baby som kanskje ikke har smokk eller annet, tror det er bare pga vi har "lært" at dette er feil at vi syns det er ekkelt.

Æsj i mine øyne og ja, og ganske sikker på at min man aldri hadde kommet til å gjøre noe sånt.

Labambie skrev:

Ikke jeg heller..

Jeg tror at noen av grunnene til at folk reagerer er:
1. Det er lite mandig
2. De føler seg truet. Hvis det viser seg at menn med tiden nesten kan ta mors rolle, hva skal man da bruke som grunn til at mor er den som bør få være med barnet hele den første tiden? Og om menn ikke kan overta mors rolle på ammepunktet, så kan dejo kanskje få den samme nærheten og det samme båndet som mor og barn, og jo, jeg trur faktisk det kan føre til misunnelse og redsel hos mange!

Altså.. Hadde det vært melk og mengder til å kunne ernære og mette barnet så tenker jeg "hvorfor ikke?", men nå var det ikke det det var snakk om så da synes jeg det virker litt rart.. Men det står jo skrevet at de aka-pappaene knytter veldig bånd med barna, og det er jo ingen ulempe. Synes ikke det er æsj, men litt rart fordi det ikke er noe jeg har hørt om før, men ikke æsj..

Legokloss skrev:
Ææææsj sier jeg. Det der er jo bare ekkelt. Unødvendig å gjøre det. Ungen vil ikke få i seg næring, bare få hårball i halsen og kveles sikkert. Hadde jeg sett en mann som hadde ammet ungen sin tror jeg at jeg hadde ringt barnevernsvakta tvert

Er du seriøs?

LittleMonkey skrev:
Altså.. Hadde det vært melk og mengder til å kunne ernære og mette barnet så tenker jeg "hvorfor ikke?", men nå var det ikke det det var snakk om så da synes jeg det virker litt rart.. Men det står jo skrevet at de aka-pappaene knytter veldig bånd med barna, og det er jo ingen ulempe. Synes ikke det er æsj, men litt rart fordi det ikke er noe jeg har hørt om før, men ikke æsj..

Det har vel mye med vår tankegang, vi vestlige. I land som Afrika og noen deler av Sør Amerika, er det jo helt andre normer enn her. Som f.eks denne stammen har jo ikke smokker, og de har funnet sin metode for å fordele ansvaret for baby. 

Labambie skrev:

LittleMonkey skrev:

Det har vel mye med vår tankegang, vi vestlige. I land som Afrika og noen deler av Sør Amerika, er det jo helt andre normer enn her. Som f.eks denne stammen har jo ikke smokker, og de har funnet sin metode for å fordele ansvaret for baby. 

Ja, og det synes jeg er flott. Synes jo at det er litt rart, men kun fordi dette ikke er vanlig her. Men jeg blir ikke satt ut eller kvalm av det. Synes heller det er en fin ting for å knytte bånd :)

Blir litt mer satt ut av de som synes dette er så kvalm og motbydelig at de ville ring barnevernet om de oppdaget noe slikt... 

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Labambie skrev:

Ikke jeg heller..

Jeg tror at noen av grunnene til at folk reagerer er:
1. Det er lite mandig
2. De føler seg truet. Hvis det viser seg at menn med tiden nesten kan ta mors rolle, hva skal man da bruke som grunn til at mor er den som bør få være med barnet hele den første tiden? Og om menn ikke kan overta mors rolle på ammepunktet, så kan dejo kanskje få den samme nærheten og det samme båndet som mor og barn, og jo, jeg trur faktisk det kan føre til misunnelse og redsel hos mange!

Jeg hadde følt det som en lettelse om far kunne gjort like mye for/med babyen som meg i spedbarnstiden. Men han kunne jo aldri fått melk i puppen på den måten som jeg kan.. Og pga det så synes jeg det er ekkelt og unødvendig at babyen skal ligge og sutte på brystvorta hans :-S
Hvis han kunne holdt liv i henne med skikkelig amming så hadde det vært flott, men jeg har veldig motforestillinger mot å la han få "amme" kjenner jeg..

en erstatning for smokken?
ugh.. det får det bare til å høres enda eklere ut...
skal barnet sutte på bestemors pupp og da, hvis det får barnet til å roe seg?

nei, hvis ungen min ikke vil ta smokk, vil jeg heller prøve å inføre kosebamse/fille-ettellerannet!

syns bare helt greia var litt sært.. .. noen dråper med væske liksom? hva er poenget med det?

bøllefrøene skrev:
en erstatning for smokken?
ugh.. det får det bare til å høres enda eklere ut...
skal barnet sutte på bestemors pupp og da, hvis det får barnet til å roe seg?

nei, hvis ungen min ikke vil ta smokk, vil jeg heller prøve å inføre kosebamse/fille-ettellerannet!

syns bare helt greia var litt sært.. .. noen dråper med væske liksom? hva er poenget med det?

Det er jo mange mammar som drar frem puppen pga. stort suttebehov, og ikke kun pga. amming. Hva er da forskjellen på om barnet suger på mor eller far sin brystvorte om det kun er suttebehovet som skal stilles?

Joda, jeg er enig i at det hørtes veldig merkelig ut, men det er jo pga. våre syn på kjønnsrollemønsteret, ingenting annet. Så om det hadde blitt vanlig, så hadde dette synet endret seg, og det hadde ikke vært så rart lenger!

Back
Topp