mannens forventninger i hjemmet

frk.missi

Andre møte med forumet
her er et frustrasjonsinnlegg!
Jeg har en samboer som kommer hjem og forventer at mat, klesvask osv er gjort til han kommer hjem. Ikke det at han noengang har klaget eller sagt det høyt, men jeg merker det på han at han blir oppgitt hvis jeg f-eks spør om han kan henge opp klær når han kommer hjem, fordi jeg har jo vært hjemme heeeeele dagen så det kunne jo jeg klart å gjøre da.
Denne uken har jeg virkelig gått på en smell, og i dag sa jeg i fra at han ikke måtte komme her å forvente at alt skulle være på stell i hjemmet fordi jeg skal kunne få unne meg såpass at det er lov å kose seg med å være hjemme sammen med lillegutt.

Hvordan er deres menn i forhold til dette, er det bare jeg som har en med disse holdningene?
 
Mannen min er helt motsatt. Han var hjemme de 6 første ukene (2 uker perm + 4 uker ferie), og tror han da så litt hva det innebar å være hjemme med småtten.

Han har faktisk etter at vesla kom blitt bedre til å hjelpe til hjemme, som f.eks. ta oppvasken etter han kommer hjem og rydde kjøkkenet og hjelper automatisk til å henge opp klær om vesla er rolig (før måtte jeg be og dra han ut av stolen for å få hjelp)..

Og ber jeg om noe som er det sjedent nei.. 
 
Min mann er som før; ser aldri når noe må gjøres og tror igrunn at huset rydder seg selv. Han kan sette tallerkener på kjøkkenet, men ikke i oppvaskmaskinen. Tomme juicekartonger settes på benken, men vaskes aldri slik at de kan kastes i pappavfall. Han kan av og til sette skitne kasseroller o.l. i vann, men tømmer ikke ut matrestene først..... Klærne blir liggende på gulvet og bilen ryddes så godt som aldri.

Han klager ikke på meg om jeg ikke gjør husarbeid, for han vet at lillemor ikke vil ligge alene og man kan liksom ikke gjøre så mye når hun er våken.
Samtidig vet jeg at han liksom ikke føler at han trenger å gjøre så mye i hjemmet, for jeg gjør jo ingenting jeg heller.......!!!

Phew, godt å få ut litt frustrasjon
 
Er så glad jeg har en kjæreste som ikke er sånn,her deler vi på ting.
Jeg har og vært i forhold der hvor han sa rett ut at kvinnfolka skulle gå i løpestreng mellom stue,kjøkken og soverom og at alt skulle være klart til han kom hjem fra jobb og i helgene forventa han og bli varta opp.Han skjønte ikke hvorfor jeg var så sliten,jeg gikk jo bare hjemme med 2 barn og den eldste var på skolen og minstemann sov jo så mye for han var liten da.Jeg prøvde og forklare han at man blir sliten når man må gjøre alt selv for det tar tid og komme til hektene igjen etter en fødsel.Jeg er heldigvis kvitt han fikk han ut for 2 år siden,men det kvinnesynet hans sitter i meg enda,men ikke like mye lengre.
 
HEr går det litt i bølgedaler.. Noen ganger er han kjempe flink, både med husarbeid og hjelpe til med lille :)
Andre ganger er han slapp og lat og gjør ikke annet enn det som passer han; kose med tuppa, leke med henne og se på tv :P
 
:( er viktig å snakke sammen om slike gjøremål. 

å være hjemme med en baby er ikke det samme som fri! er ikke mye husarbeid som gjøres her heller på dagtid for da er jeg enten på trilletur, styrer på med bianca og ordner ting og tang. 

når han skal ut i pappaperm vil han fort merke at det er ikke bare bare å være hjemme ;)
 
det  der er et evig mas :P men man har ikke tid til å gjøre så mye annet enn være med de små på dagen.

be han være hjemme en dag, så ser han det ;)
Vi skal heldigvis dele permisjonen ganske likt så han får sett hvordan det er!
 
Nei, heldigvis har jeg en fornuftig kar! Vi snakket om det når jeg hadde permisjon med nr 1, og han var helt klar på at når man har permisjon er jobben din å være med og stelle for den lille, om man har ork og tid til det er det selvsagt flott om man får gjort noe hjemme og, men ikke noe press. Han tar sitt når han er hjemme, både med barn og husarbeid.
 
Her forventer ikke mannen noe når han kommer hjem fra jobb. Han har sine oppgaver, og hjelper til med andre ting også når jeg ber han. I helgene lager jeg en liten liste over ting jeg vil han skal gjøre, så gjør han dem i sitt tempo. Funker for oss :)

Har bedt han om å si ifra hvis han trenger tid for seg selv når han kommer hjem. Han jobber i barnehage og noen dager så trenger han litt ro før han leker og sånt med Lilly.
 
Back
Topp