Mannen steriliserer seg

Jeg har da ikke sagt noe på at det ikke er lov.

Siden du svarte på den måten, og skriver at «ikke ment som kritikk», så tenker jeg at måten du tenker jeg/vi har gjort dette på er feil. Derfor ville jeg bare oppklare, og derfor siterte jeg ditt innlegg også :) jeg skreiv også dere -> da mente jeg hele forumet, fordi måten du svarte gjorde så jeg følte meg misforstått :)
Skrev at det ikke er ment som kritikk fordi det ikke er det. Har skrevet senere også at det må være opp til hvert enkelt par å vurdere så da føltes det som kritikk når bare halvparten var tatt med. Det vil alltid være ulike meninger rundt temaet sånn er det bare, og da kan man få til gode diskusjoner også, men når ting blir misforstått så er det så lett for at man føler seg kritisert. Derfor jeg selv at det ikke er ment som kritikk fordi jeg ikke vil at det skal misforståes.
 
Skrev at det ikke er ment som kritikk fordi det ikke er det. Har skrevet senere også at det må være opp til hvert enkelt par å vurdere så da føltes det som kritikk når bare halvparten var tatt med. Det vil alltid være ulike meninger rundt temaet sånn er det bare, og da kan man få til gode diskusjoner også, men når ting blir misforstått så er det så lett for at man føler seg kritisert. Derfor jeg selv at det ikke er ment som kritikk fordi jeg ikke vil at det skal misforståes.

Når folk skriver «ikke ment som kritikk» «ikke stygt ment» osv. Så er det akkurat slik folk ofte tar det. Hadde aldri tenkt på kommentaren din som kritikk, men når du måtte spesifisere at det ikke er kritikk, føler jeg at siden jeg skrev på en litt tullete måte lenger opp at det ble tatt litt vel bokstavlig, og følte behov for å oppklare. Og det gjorde jeg følte jeg:thumleft

Edit: aldri følt at jeg ble kritisert av deg, bare at jeg måtte forklare litt bedre hvordan det ble tatt opp :)
 
Min mann var veldig skeptisk til dette før, men etter en tilfeldig samtale med en annen mann på en fest som hadde gjort det samme så følte han seg mer opplyst og ikke like skremt. Nå er ikke dette et tema for oss enda, men tror uansett det er viktig å informere godt hva det faktisk innebærer. Min mann trudde at det ikke kom noe flytende ut når han fikk orgasme, men det viste seg å være feil. For han sin del var det noe han ikke ville miste siden han følte at han ville merke det mer i hverdagen at han var sterilisert dersom det påvirket hvordan han fikk orgasme. Og dette følte han ville gjøre han "mindre mann".
Og som noen flere nevner her kan informasjonen om at det faktisk er mulig å bli far senere (ved litt mer prøving pga inngrep) være nyttig.
Noen ganger kan mannfolkå være litt mindre opplyste enn oss, og noen er heller ikke så flinke å google seg opp på ting. Så da får vi fortere et nei tilbake og noen ganger kan dette resultere i en større diskusjon/krangel enn det hadde trengt å være.

Så gjerne legg frem litt informasjon om hva det innebærer også dersom man ønsker å ta dette opp :)
 
Men det koster en del å sterilisere seg, eller har jeg misforstått? Noen som vet?
 
Flere som vurderer sterilisering på far?

Jeg sluttet med prevensjon før første gang vi hadde sex og kommer aldri til å bruke prevensjon, men vi vurderer sterilisering. Jeg har snakket om det lenge, men mannen har sagt nei, helt til han plutselig ønsker dette nå, men syns det er ekkelt og er redd for å miste «manndommen» :p

Vi skal ikke ha flere, men jeg har utrolig mye hjelp i minipilla. Menstruasjon for meg er et helvete med store smerter og migreneanfall + depressive episoder :(
Så jeg gleder meg veldig til å begynne på lilla igjen etter to år av den da vi prøvde å bli gravide :)
Så til oss blir det ikke nødvendig med sterilisering :)
 
Hører ikke til i termingruppa, men ja, her blir det sterilisering når vi er ferdige med barn.

Har hele veien tenkt at det er jeg som bør ta steget siden jeg er den med det dårlige genmaterialet, men luftet tanken for mannen og han svarte bare kort at "joda, det var jo en mulighet at han gjorde det istedet".

Mannen er absolutt ikke redd for å miste manndommen pga det, men jeg føler litt på at han skal måtte gjennomgå et inngrep fordi jeg er redd for å bli gravid uplanlagt.
Hva om det skjer noe mellom oss, eller noe skulle hende meg? Hva om han står igjen med de beste åra sine, treffer en ny og ikke kan få barn med ho?

Er mye tanker som svirrer rundt dette og vi må nok snakke veldig om det..
Det er jo et helt enkelt inngrep på menn kontra hva det er for oss, kikkehullsinngrep - snipp snipp - tror ikke engang de trenger narkose. Og det er revetsibelt for menn, så skulle noe skje med deg/ deres forhold så har han en vei tilbake.
 
Jeg har egentlig ikke store valget. Fjerne eggstokker FØR fylte 40 eller voldsom risiko for eggstokk kreft! Så fjerner de innen et år eller to...og da blir jeg steril.
 
Men det koster en del å sterilisere seg, eller har jeg misforstått? Noen som vet?
Koster vel litt, men er et billigere inngrep på menn slik jeg har forstått. Hvis man gjør det hos dyrlegen koster det vel 1200kr ca:laughing025 Vi har ikke sjekka opp priser enda, da dette er noe vi foreløpig bare vurderer :)
 
Vi skal ikke ha flere, men jeg har utrolig mye hjelp i minipilla. Menstruasjon for meg er et helvete med store smerter og migreneanfall + depressive episoder :(
Så jeg gleder meg veldig til å begynne på lilla igjen etter to år av den da vi prøvde å bli gravide :)
Så til oss blir det ikke nødvendig med sterilisering :)
Ja, da skal det nok bli godt for deg :)
 
Lykke til med det:Heartred
Takk❤ vi har lenge vist at vi bare skal ha 1 barn, så akkurat det er ikke så tungt å tenke på. Værre med all styret for å ivareta hormonbalansen for å unngå overgangsalderen i en alder av 37
 
Takk❤ vi har lenge vist at vi bare skal ha 1 barn, så akkurat det er ikke så tungt å tenke på. Værre med all styret for å ivareta hormonbalansen for å unngå overgangsalderen i en alder av 37
Et barn er nok det ☺️❤️ Ja, det kan jeg tro på :/ skal bli godt å bli ferdig med det og :)
 
Men det koster en del å sterilisere seg, eller har jeg misforstått? Noen som vet?
Det koster rundt 2000kr for menn og 7000kr for kvinner.
Det virker diskriminerende med den prisen, men den forklares med at menn kan opereres i lokalbedøvelse og gå på jobb etterpå, mens kvinner må i narkose og kan trenge en ukes sykemelding.
 
Det koster rundt 2000kr for menn og 7000kr for kvinner.
Det virker diskriminerende med den prisen, men den forklares med at menn kan opereres i lokalbedøvelse og gå på jobb etterpå, mens kvinner må i narkose og kan trenge en ukes sykemelding.
Ok,men sammenlignet med mange år med preventive er i alle fall ikke 2000 kr så mye. 7000 er nå en del. Da var det ikke så dyrt som jeg trodde.
 
Back
Topp