Mann med usunne matvaner

liillemyy

Gift med forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
God søndag allesammen!:) jeg er nå blitt gravid med min kjære forlovede, vi har vært sammen siden vi var 15, og vi er nå 23. Siden jeg og han flyttet inn sammen for ca 1 år siden har jeg gått opp 20kg, pga dårlige matvalg her i huset, jeg skylder ikke på han for at jeg har gått opp i vekt, men han er veldig vanskelig i matveien, han spiser ikke fisk (kun behandlet slik som fiskepinner, fiskekaker, grateng), ikke grønnsaker og som tilbehør liker han chips og potet... Glad i "lørdagsmat" til hverdags og han er lite i bevegelse, foruten om når han jobber. jeg har prøvd å få han med på turer, prøvd å laget mat som er sunne, men vi ender ofte opp i situasjoner der vi vil ha mat raskt og da blir det pizza, pølser, taco, lasagne......Grunnen til at jeg er så uforskammet og sitter å klager på den fineste personen jeg vet om er at jeg er bekymret som framtiden, og spiren i magen som etterhvert skal ta næring fra meg, jeg lurer på om det er noen som har samme erfaring? hva gjorde du evt for å få mannen til å tenke mer på kropp og sunnere mat? Jeg driver selvfølgelig på å endrer kostholdet mitt, men ønsker at mannen skal være med. Dette innlegget er meget flaut å legge ut, håper ingen dømmer meg, takk på forhånd!:):Heartred

Her finnes det nok ikke et fasitsvar... Men jeg tror det er viktig å snakke sammen om mat, hvordan dere gjør det med innkjøp og hva som er hverdagsmat. Mannen min er av typen som kan spise nesten hva som helst uten å legge på seg, og det tok en stund før han forstod at jeg ikke alltid er sulten når han er det.

Anbefaler dere å handle ukentlig, og sette opp en liste over hva dere skal ha til middag i løpet av uken. Det er lettere å diskutere hva man skal ha til middag i god tid på forhånd :) Bruk matblogger som inspirasjon hvis dere trenger det. Trine, Jamie Oliver, Linda Stuhaug og Berit Nordstrand har mange gode og sunne oppskrifter.

Du kan jo selvsagt ikke tvinge han til å spise sunnere, men prøv å forklare han at du ikke kan fortsette å spise slik dere gjør nå. 20 kg på ett år er mye, og det fortsetter jo den veien med mindre du endrer på kostholdet. Men husk å ikke bare heng deg opp i hva som er sunn mat, tenk også på hva som er riktige porsjoner. Når er du egentlig mett? En typisk feil mange gjør er å spise mens man ser på tv. Da merker en ikke at man blir mett:confused:

Det høres ut som du har tenkt godt gjennom dette, så hvis du snakker med mannen din burde han forstå det etterhvert:) Lykke til!

Mannen min er lik. Jeg lager mat til meg og ungene, liker han det spiser han - liker han ikke, spiser han noe annet. Jeg lar ikke min og ungenes helse gå på bekostning av en fyr som er mer kresen enn en trassen treåring.

Jepp samme her.

Jeg lager middag til meg og ungene som kroppene våre har godt av. Han må pent sitte ved bordet og spise det han liker (uten å si noe om det for å ikke påvirket barna) og så får han ta seg ei skive eller noe etterpå om han ikke er mett. Verken jeg eller ungene skal lide for hans dårlige livsstil.

Turer klarer jeg fint å gå alene eller sammen med andre.

Jeg ville bare sagt det som det var, at du ønsker god livsstil for deres helses skyld (din og baby) og at du håper for alles skyld at han ville gjøre noe for å ha god helse selv.

Her ble det suksess med matkasse! Det koster litt mer enn vanlig handling, men er langt billigere enn å handle stadige ferdigløsninger! Vi gikk for "express for 2" i en periode og lærte masse om enkel og sunn middagslaging[emoji4] Gøy var det også[emoji4] Anbefales!

Jeg hadde bare begynt å lage sunne middager i hverdagen og så hadde jeg sagt at godteri og snacks kan man spise i helgene.. Hadde også sagt antall kg jeg har lagt på meg det siste året og at jeg er ikke interessert i en slik utvikling videre..

Angående fisk så skjønner jeg at folk som aldri har spist fisk så vil 2-3 middager i uken bli litt mye.. Her ville jeg hatt de enkle middagsløsningene i uken.

Stekt laks med ris og wokgrønnsaker, fiskegrateng med gulrot og kanskje fiskekaker med grønnsaker og pasta.

Du må jo finne det som passer for deg, men jeg sunnifiserer heller middagene med kokte grønnsaker i tillegg enn og skulle bare lage sunn mat.

Jeg har vært borti folk som er "kresne", men som har spist det de får servert, og jeg har også borti de som mener grønnsaker er mat til dyr og ikke mennesker, de sistnevnte har jeg ikke fått omvendt.

Jeg mener jo at voksne folk skal spise det de får servert dersom det er innenfor rimelighetens grenser. Jeg ville tatt et oppgjør, for barn med kresne foreldre tar gjerne etter er mitt inntrykk. Så han kan ikke sitte og si «jeg liker ikke» til alt når dere får barn. Mener jeg.

Men det er kanskje ikke så svart-hvitt. Men pizza/taco/pølser osv kan man jo ikke spise hver dag. Det må han vel forstå hvis du tar det opp med han?

Btw det går an å lage forholdsvis sunn pizza, hamburger, potetchips, pølseseretter og ikke minst taco.

At mat tar litt tid å lage er like greit å få inn rutiner på før dere får barn. Da må man planlegge og strukturere litt:)

God søndag allesammen!:) jeg er nå blitt gravid med min kjære forlovede, vi har vært sammen siden vi var 15, og vi er nå 23. Siden jeg og han flyttet inn sammen for ca 1 år siden har jeg gått opp 20kg, pga dårlige matvalg her i huset, jeg skylder ikke på han for at jeg har gått opp i vekt, men han er veldig vanskelig i matveien, han spiser ikke fisk (kun behandlet slik som fiskepinner, fiskekaker, grateng), ikke grønnsaker og som tilbehør liker han chips og potet... Glad i "lørdagsmat" til hverdags og han er lite i bevegelse, foruten om når han jobber. jeg har prøvd å få han med på turer, prøvd å laget mat som er sunne, men vi ender ofte opp i situasjoner der vi vil ha mat raskt og da blir det pizza, pølser, taco, lasagne......Grunnen til at jeg er så uforskammet og sitter å klager på den fineste personen jeg vet om er at jeg er bekymret som framtiden, og spiren i magen som etterhvert skal ta næring fra meg, jeg lurer på om det er noen som har samme erfaring? hva gjorde du evt for å få mannen til å tenke mer på kropp og sunnere mat? Jeg driver selvfølgelig på å endrer kostholdet mitt, men ønsker at mannen skal være med. Dette innlegget er meget flaut å legge ut, håper ingen dømmer meg, takk på forhånd!:):Heartred
Jeg lar mannen spise det han vìl, men nekter han å spise foran ungene. Jeg lager middag og han må på lik linje med ungene spise det som blir servert om han liker det eller ei;) men mye rask mat som også er sunn. Taco med hjemmelaget tacokrydder, grove tortilla, karbonadedeig, og uten rømme og ost kan bli sunn taco

Jeg lar mannen spise det han vìl, men nekter han å spise foran ungene. Jeg lager middag og han må på lik linje med ungene spise det som blir servert om han liker det eller ei;) men mye rask mat som også er sunn. Taco med hjemmelaget tacokrydder, grove tortilla, karbonadedeig, og uten rømme og ost kan bli sunn taco

trener han noe? normalvektig? du skjønner min mann er en del overvektig og jeg er bekymret :/ ja taco kan være veldig sunt!:)

trener han noe? normalvektig? du skjønner min mann er en del overvektig og jeg er bekymret :/ ja taco kan være veldig sunt!:)
Min mann har på 1år gått opp myye og gikk fra sexylubben til ganske overvektig og gått fra str m/l til xxl. Så nei, han er ikke normalvektig. Men den biten må han gjøre noe med selv, jeg kan ikke slanke han, han må selv finne ut at det han driver med ikke er bra og han må selv ha lyst til å gå ned i vekt, og å ha motivasjonen for det.

Kanskje det hjelper å sammen finne ut litt mer om (evt. minner dere selv på) hva som er sunt og usunt å spise? NRK feks har ofte gode dokumentarer om mat og livsstil. De kan dere se sammen? Eller dere kan kjøpe noen kokebøker med sunne matretter. Det fins også apper som gir informasjon om hvor mye kalorier det er i ulike ting. Forhåpentligvis er det lettere å få han med på banen når du har konkret informasjon å vise han?

Min mann har på 1år gått opp myye og gikk fra sexylubben til ganske overvektig og gått fra str m/l til xxl. Så nei, han er ikke normalvektig. Men den biten må han gjøre noe med selv, jeg kan ikke slanke han, han må selv finne ut at det han driver med ikke er bra og han må selv ha lyst til å gå ned i vekt, og å ha motivasjonen for det.
Ja min er og oppe i xxl... enig med at de bør finne ut av det selv, men jeg trenger en som pusher meg og litt[emoji23] men jeg har jo en stor motivator i magen, så jeg skal spise sunt for dens del[emoji177]

Har ingen erfaring selv siden mannen min har et veldig bra og sunt kosthold.

Men hvis jeg hadde vært i den posisjonen, så tror jeg at jeg hadde laget skikkelig mat til meg selv :) Hvis ikke han ville spist det, så fikk han heller lage seg pizza, pølser og chips uten meg :P

sunn mat er en tilvennings sak, vokste opp med å slippe å spise grønt pga jeg likte det ikke. Tidlig i 20 årene bestemte jeg meg for å få bedre livsstil, så den dagen jeg ble mor hadde jeg gode verdier å føre videre. Måtte lære meg å like grønnsaker, var ikke spesielt godt i starten. Måtte mose alt til fin stappe for synes konsestensen på grønnsaker var ekkelt. Nå 5 år seinere så er jeg veldig glad i grønt og smaker gjerne på noe nytt! Så han må bare lære å like det. Lykke til!

Kjenner igjen situasjonen din, men her er vi begge litt vanskelig i matveien..
Har dessverre ingen råd til deg, men du skal vite at du ikke er alene!

Back
Topp