Mann i turnus, hva gjør dere om du er veldig syk?

Her blir det uansvarlig å ha de alene, da jeg egentlig ikke bør være alene selv engang. Har ingen rundt oss til å hjelpe, men det var et godt tips da :) Synes det er veldig spesielt at det kun gjelder ikke yrkesaktive, det fremmer jo ikke at man er yrkesaktiv som småbarnsmor og mann i turnus..

Skjønner at det ikke er aktuelt i din situasjon. Og synd du ikke har noen til å hjelpe deg :( Det burde gjerne være en ordning for slike som har gode og dårlige perioder.

Skjønner ikke helt jeg. Jeg jobber turnus og min mann er hjemmeværende pga sykdom og jeg har da flere ganger vært hjemme med sykt barn eller syk barnepasser, når han har vært for syk til å ta seg av barn. Arbeidsgiveren min har aldri sagt noe på det.

Men det er kanskje snakk om lengre perioder?

Skjønner ikke helt jeg. Jeg jobber turnus og min mann er hjemmeværende pga sykdom og jeg har da flere ganger vært hjemme med sykt barn eller syk barnepasser, når han har vært for syk til å ta seg av barn. Arbeidsgiveren min har aldri sagt noe på det.

Men det er kanskje snakk om lengre perioder?

Da er jo dere innenfor regelen. Jeg jobber så derfor gjelder ikke det for meg i følge nav.
Vi har også gjort det, men jeg oppdaget at det står at det gjelder for den som ikke er yrkesaktiv.

Da er jo dere innenfor regelen. Jeg jobber så derfor gjelder ikke det for meg i følge nav.
Vi har også gjort det, men jeg oppdaget at det står at det gjelder for den som ikke er yrkesaktiv.

Sant det.

Men høres rart ut. Da han jobbet hadde jo han 10 egne sykt barn/barnepasser han kunne bruke og jeg 10 dager jeg kunne bruke. Så byttet man på å være hjemme fra jobb.

Sikkert best å bare ringe NAV og høre. :)

Sant det.

Men høres rart ut. Da han jobbet hadde jo han 10 egne sykt barn/barnepasser han kunne bruke og jeg 10 dager jeg kunne bruke. Så byttet man på å være hjemme fra jobb.

Sikkert best å bare ringe NAV og høre. :)

Man har dagene likevel, det har vi også. Om barna er syke så gjelder jo de. Men det står ganske klart på nav, og har ringt å spurt de og får forskjellige svar. Derfor nysgjerrig på hva andre gjør :)

Man har dagene likevel, det har vi også. Om barna er syke så gjelder jo de. Men det står ganske klart på nav, og har ringt å spurt de og får forskjellige svar. Derfor nysgjerrig på hva andre gjør :)

Det står jo klart og tydelig også at det er sykt barn OG sykt "barnepasser"dager. Om man bruker det på syke barn eller på syk "barnepasser" aka at den andre foreldren er syk er det vel ingen som legger seg opp i. Men er jo uansett sikkert for lite med 10 dager da.

Det står jo klart og tydelig også at det er sykt barn OG sykt "barnepasser"dager. Om man bruker det på syke barn eller på syk "barnepasser" aka at den andre foreldren er syk er det vel ingen som legger seg opp i. Men er jo uansett sikkert for lite med 10 dager da.

Det er for sykbarnepasser også ja, men det står ganske klart ikke yrkesaktiv, så da regnes vel ikke jeg som barnepasser når mannen er på jobb og jeg hjemme. Derfor nysgjerrig på hva andre gjør når man er syk og med en mann som jobber til andre tider av døgnet.
Vi har 15 dager hver begge to, antallet holder i massevis. Jeg er bare redd for om vi gjør som vi har gjort før så misbruker vi systemet. Ser derimot at de fleste her har tenkt som vi har gjort tidligere. Men vi skal snakke med arbeidsgiver til mannen, de vet om meg og min tilstand å høre hva de tenker. Da gjør vi ikke noe galt i allefall. Mannen har kun fravær pga meg og ungene, så håper på litt forståelse der :)

Er alene og kronisk syk - ofte så jeg tilbringer dager til sengs/på sykehus. Da stiller mine foreldre opp.

Er alene og kronisk syk - ofte så jeg tilbringer dager til sengs/på sykehus. Da stiller mine foreldre opp.

Må klara meg på egenhånd. Hadde ny ryggoperasjon i 2017, hadde ungene til dagen før operasjon. Og far hadde barna i 2 uker, når stinga ble tatt, leverte far ungene tilbake. Mamma ble rasende men hun kunne ikkje hjelpa meg.

Her jobber mannen turnus, jeg sliter med sykdom og noen ganger fungerer jeg ikke jeg i det hele tatt å må tilbringe min dag på mørkt rom i stillhet. De gangene har mannen vært hjemme, men når vi leser på omsorgsdagene så gjelder det kun om jeg ikke er yrkesaktiv. Jeg er yrkesaktiv, men jobber lite pga barna. Så da har han egentlig ikke rett på å bli hjemme. Men hvem skal ha barna når jeg ikke klarer. Så litt interessert i å høre hva andre gjør når dere er syke? Og da gjelder det selvfølgelig tider utenom barnehage, ettermiddag/kveld.
Og nei det går ikke å bite tenna sammen, jeg fungerer ikke med oppkast, lammelser og intens hodepine, det hender ambulansen må hente meg når det står på som verst.

Syk barnepasser dager (samme kvote som sykt barn, men kan brukes om den som skal ha ansvaret for barnet da er sykt uavhengig av hvem det er og om vedkommende jobber etc)

Syk barnepasser dager (samme kvote som sykt barn, men kan brukes om den som skal ha ansvaret for barnet da er sykt uavhengig av hvem det er og om vedkommende jobber etc)
Ikke det som står på nav sine sider, men sånn har vi tolket det fremt til jeg faktisk leste på nav.
Kanskje det bare er litt dumt skrevet?

Altså, er er vel like syk og trenger hjelp til barna av mannen om en er arbeidsaktiv eller ei?

Akkurat dette sa min arbeidsgiver når jeg måtte være hjemme når samboeren min var syk og motsatt.

Vi gjør ingenting, han går på jobb (reiser mye i utlandet) og jeg må bare klare meg. Prøver å få til en lekeavtale for barna, så tiden blir dratt litt ut.

Back
Topp