Mann i turnus, hva gjør dere om du er veldig syk?

Agnete

Forumet er livet
Her jobber mannen turnus, jeg sliter med sykdom og noen ganger fungerer jeg ikke jeg i det hele tatt å må tilbringe min dag på mørkt rom i stillhet. De gangene har mannen vært hjemme, men når vi leser på omsorgsdagene så gjelder det kun om jeg ikke er yrkesaktiv. Jeg er yrkesaktiv, men jobber lite pga barna. Så da har han egentlig ikke rett på å bli hjemme. Men hvem skal ha barna når jeg ikke klarer. Så litt interessert i å høre hva andre gjør når dere er syke? Og da gjelder det selvfølgelig tider utenom barnehage, ettermiddag/kveld.
Og nei det går ikke å bite tenna sammen, jeg fungerer ikke med oppkast, lammelser og intens hodepine, det hender ambulansen må hente meg når det står på som verst.

Ikke prøvd selv, men min søster har mannen av og til brukt "syk barnepasser" dager. Det funket ihvertfall i hans jobb (han jobber turnus, hun er delvis ufør)

Sykt barn dager gjelder sykt brn, eller syk barnepasser. Når det ermeninga du skal passe barna, men du er syk, så er det da vel naturlig at han kan ta sykt barn dag, turnus eller ei?

Er syk barnepasser-mamma virkelig bare for en som ikke er yrkesakriv i det hele tatt? Det må jo være like gyldig når du er ikke aktiv den dagen fordi du er hjemme. Men du er syk.

Sykt barn dager gjelder sykt brn, eller syk barnepasser. Når det ermeninga du skal passe barna, men du er syk, så er det da vel naturlig at han kan ta sykt barn dag, turnus eller ei?

Er syk barnepasser-mamma virkelig bare for en som ikke er yrkesakriv i det hele tatt? Det må jo være like gyldig når du er ikke aktiv den dagen fordi du er hjemme. Men du er syk.

Står på nav eller den som har dagligbarnetilsyn som ikke er yrkesaktiv, jeg er jo yrkesaktiv samtidig som jeg har det dagligetilsynet. Så da gjelder det ikke meg, selv om vi har praktisert det til nå da.. Men redd vi kan få problemer pga det?

Det har vi gjort til nå, men blir så redd om det blir konsekvenser av det.

Så lenge barnepasser er syk har mannen rett på velferdspermisjon.. er d det det heter?
Er du i permisjon? Arbeidsledig?
Det skal jo ikke spille noen rolle.

Verken i permisjon eller arbeidsledig.
Er du sykmld? Om du er det har far rett til velferdspermisjon for å være hjemme mår mor er syk.

Svigerinnen min ble syk forrige uke, broren min måtte reise hjem fra jobb for å passe barna da hun var syk. Tror det heter velferdspermisjon med lønn. Hvem skal ellers passa barna om mor er syk?

Er du sykmld? Om du er det har far rett til velferdspermisjon for å være hjemme mår mor er syk.

Svigerinnen min ble syk forrige uke, broren min måtte reise hjem fra jobb for å passe barna da hun var syk. Tror det heter velferdspermisjon med lønn. Hvem skal ellers passa barna om mor er syk?
Nei, er i jobb. Man kan få ti dager veldferdspermisjon i året, men man får ikke bestemme over dette selv. Det bestemmer din sjef. I denne tråden er det snakk om omsorgsdager som også gjelder syk barnepasser. Men så lenge jeg er yrkesaktiv så gjelder ikke de for meg selv om min mann er borte da skole og barnehage er slutt.

Last edited:
Samboer jobber ikke turnus, men har vært hjemme med minstemann hvis jeg har vært syk.

Fikk hjelp av svigers en gang. Svigermor får egentlig ikke lov å passe, men siden begge var tilstede så fikk de passe. Da var jeg desperat... Helt i koma av spysjuka. Ellers så har jeg ikke så mange flere muligheter enn å ha de selv...

Fikk hjelp av svigers en gang. Svigermor får egentlig ikke lov å passe, men siden begge var tilstede så fikk de passe. Da var jeg desperat... Helt i koma av spysjuka. Ellers så har jeg ikke så mange flere muligheter enn å ha de selv...

Her blir det uansvarlig å ha de alene, da jeg egentlig ikke bør være alene selv engang. Har ingen rundt oss til å hjelpe, men det var et godt tips da :) Synes det er veldig spesielt at det kun gjelder ikke yrkesaktive, det fremmer jo ikke at man er yrkesaktiv som småbarnsmor og mann i turnus..

Ville ringt til NAV og hørt med de jeg.

Får så mye forskjellige svar der, så usikker på hva som er rett. Har gjort ringt ett par ganger for å høre, da jeg har dette som en kronisksykdom.
Skal få min mann til høre med sin sjef om hva de tenker om saken.

Nei, er i jobb. Man kan få ti dager veldferdspermisjon i året, men man får ikke bestemme over dette selv. Det bestemmer din sjef. I denne tråden er det snakk om omsorgsdager som også gjelder syk barnepasser. Men så lenge jeg er yrkesaktiv så gjelder ikke de for meg selv om min mann er borte da skole og barnehage er slutt.

For å sette det på spissen. Hva om mor er alvorlig syk og innlagt på sykehus over 1-2 uker?
Veldig trangsynt system. Barna er jo på skole/ bhg bare 6-7 timer, hva med resten av døgnet? Hvis mor er syk? Sykdom kan jo være alt fra omgangssyken til innleggelse.

Mye rart som ikke fungerer. Spes foreldre som ikke får omsorgspenger/ pleiepenger for barn som er alvorlig syke.

Skjønner folk som «lurer» systemet eller bruker dagene feil for å få den økonomiske kabalen til å gå opp ved sykdom osv.

Får så mye forskjellige svar der, så usikker på hva som er rett. Har gjort ringt ett par ganger for å høre, da jeg har dette som en kronisksykdom.
Skal få min mann til høre med sin sjef om hva de tenker om saken.
Skjønner. Men på NAV sine sider så står det jo "for eksempel". Da er det kanskje rom for tolkning?

For å sette det på spissen. Hva om mor er alvorlig syk og innlagt på sykehus over 1-2 uker?
Veldig trangsynt system. Barna er jo på skole/ bhg bare 6-7 timer, hva med resten av døgnet? Hvis mor er syk? Sykdom kan jo være alt fra omgangssyken til innleggelse.

Mye rart som ikke fungerer. Spes foreldre som ikke får omsorgspenger/ pleiepenger for barn som er alvorlig syke.

Skjønner folk som «lurer» systemet eller bruker dagene feil for å få den økonomiske kabalen til å gå opp ved sykdom osv.

Da fikk min mann veldferdspermisjon og han fikk tilpasset vakter. Men det var veldig vanskelig. Jeg var veldig syk og var inn og ut av sykehus i 9 måneder. Det mangler noe i systemet som ikke er helt tilpasse at begge er yrkesaktive.

Skjønner. Men på NAV sine sider så står det jo "for eksempel". Da er det kanskje rom for tolkning?

Ja, men samtidig står det veldig klart ikke yrkesaktiv, men kan man regnes som ikke yrkesaktiv når man har fri? :p

Dette står det:
  • den som har det daglige barnetilsynet er syk, for eksempel en forelder som ikke er yrkesaktiv eller en dagmamma

Ja, men samtidig står det veldig klart ikke yrkesaktiv, men kan man regnes som ikke yrkesaktiv når man har fri? :p

Dette står det:
  • den som har det daglige barnetilsynet er syk, for eksempel en forelder som ikke er yrkesaktiv eller en dagmamma
Latterlig formulering av NAV :p

Back
Topp