Mangler jern, hvilken tilskudd anbefaler dere ?

Jeg ble anbefalt 40 mg om dagen, tar derfor den som heter «jern» fra nycoplus som er 27 mg. Er 15 mg i multivitaminene jeg også tar daglig.

Jeg tar 65 mg daglig, mener de heter Ferromax.

Hjelper også en del å kutte ut koffein, aldri drikke melk til måltider, alltid tilføye c-vitaminrike matvarer til måltider..

I tillegg til jernholdig mat selvsagt.

Tar niferex sammen med appelsinjuice. På sykehuset og hos legen her anbefaler de å bare ta annenhver dag, fordi kroppen ikke klarer å ta opp så mye som man tidligere trodde

Du går til svangerskapkontroll, sant? Spør på neste time,eller ta en telefon å spørre. Jeg er ikke lege/jordmor

Du går til svangerskapkontroll, sant? Spør på neste time,eller ta en telefon å spørre. Jeg er ikke lege/jordmor

Skjønner jo du ikke er lege / jordmor daahh..

Var der igår og hun sa jeg kunne ta 100 mg annen hver dag. Var bare at d slurret litt for meg..

Disse tar jeg også, men jeg tar to stk.

Hvordan takler magen din det? Jeg har nå tatt 65 mg seks dager på rad, og det går greit. Tar de sammen med Idoform. Lurer på om jeg blir forstoppet – jeg har slitt med hyppig diaré fram til nå. Kanskje de nøytraliserer hverandre, det hadde vært fint. :D

Hvordan takler magen din det? Jeg har nå tatt 65 mg seks dager på rad, og det går greit. Tar de sammen med Idoform. Lurer på om jeg blir forstoppet – jeg har slitt med hyppig diaré fram til nå. Kanskje de nøytraliserer hverandre, det hadde vært fint. :D

Har bare brukt det siden onsdag så litt tidlig å si. :P Har dog vært litt treigere i magen siste dagene, men det var nesten en lettelse etter å ha hatt det heftig i andre retninga i helga som var. Trodde seriøst det var noe på gang, sånn knip var det. :hilarious: Tar tilskuddet sammen med noe mat da, eller en kiwi. Og drikker litt appelsinjus også, men det er mest for opptaket sin del.

Jeg tar også tabletten sammen med mat og appelsinjuice. Jeg hadde helt ekstreme magesmerter på mandag, trodde det var "mensensmerter", altså i livmoren, men fastlegen sa det var tarmrelatert. Jeg har IBS, så det er ikke så rart at det blir verre i svangerskapet. Håper magen roer seg litt framover. Hyppig diaré passer dårlig sammen med kollektivtrafikk til jobb, jobbmøter osv. :(

Nei, det er ikke rart - fordøyelsen er jo gjerne helt på viddene under svangerskap uansett, og har man plager fra før av blir de gjerne verre. Jeg endte opp med å ta paracet på lørdag pga magesmertene, og jeg har veldig høy terskel for smertestillende. Da var jeg ikke startet på jerntilskuddet enda, så kunne ikke skylde på det.

Floradix. Det er et flytende jerntilskudd som er lettere fordøyelig. Brukte vanlige tablett-jern-tilskudd, men ble så hard i magen. Fikk skikkelig smerter og vanskelig med å komme på do osv.. Fant ut at jeg måtte bruke ett mer magevennelig tilskudd.

Jeg tar Gevita Hemofer, men tror det er litt liten dose (to tabletter om dagen er maks, og det er bare 27 mg). Mistenker at jeg trenger mer, men skal måle på nytt på kontroll neste uke, så da får vi se.

Var litt tungt for magen den første uka, men det har gått seg fint til, heldigvis! Det jeg liker med dem er at de har tilsatt c-vitamin som skal bedre opptak - forrige gang jeg var gravid ble jeg sååå møkka lei av niferex og appelsinjuice :wtf::p

Ferromax. Den er i mindre doser og snillere mot magen. Jeg ble dårlig av niferex.

Back
Topp