Mangelfull førstekontroll, eller for høye forventninger?

Dette varierer nok veldig mye, alt etter hvor du bor.

Her gikk jeg til legen med en gang jeg hadde positiv test, siden jeg skal ha ekstra oppfølging fra dag 1. Med ny fastlege ble jeg temmelig overrumplet over behandlingen. Jeg fikk helsekortet knapt utfylt og beskjed om å ta blodprøver i uke 12. Det var en del misfoståelser i begynnelsen mellom oss.

Her blir svar på alle blodprøver sendt til jordmor, som så fører det inn i helsekortet og legger ved nødvendige papirer. Jeg går mest til jordmor, siden hun har god tid og har kunnskapen :)

Det er veldig synd at du som førstegangsfødende ikke får skikkelig informasjon når du kommer til første time. Legen skal gi deg beskjed om videre forløp. Jeg husker jeg fikk et skriv, der det stod når tid en hadde time hos lege, jordmor og hvilke prøver man skulle ta. Dessuten stod det litt om permisjon/lønn o.l også. Veldig greit.
 
Blodprøver blir ikke tatt før i uke 12, ellers er det urinprøve, vekt, blodtrykk. Legen gjør sjelden så mye mer enn det. Jordmor har ofte bedre tid til å svare på spørsmål og min fastlege ihvertfall sa selv til meg at han foretrakk jeg gikk annenhver gang til jordmor da hun kunne svare bedre på spørsmål relatert til svangerskap og spørsmål enn han. Men siden jeg hadde svangerskapsforgiftning med første vil han følge meg opp med kontroller han også
 
Back
Topp