Mangelfull førstekontroll, eller for høye forventninger?

kvartleif

Blir kjent med forumet
Jeg trenger litt råd fra dere flotte damer her inne!
I uke 9 var jeg på første svangerskapskontroll hos lege og jeg usikker på om jeg nå skal vente med neste kontroll til den ordinære i medio mars.
Kontrollen hos legen besto i en urinprøve (sjekket kun sukker) og så ble navn og yrke skrevet på svangerskapskortet. That's it. Jeg ble ikke undersøkt på noen måte og ingen blodprøver ble tatt. Hele greia tok 10min og det kjentes ut som om vi ble losa ut før vi rakk å komme inn hos legen.
Etter noen uker ringte jeg legekontoret og lurte på hvorfor det ikke hadde blitt tatt noen blodprøver og fikk beskjed om å komme innom laboratoriet den uka. Ingen legetime, bare selve prøvetakingen da lege mente det ikke var nødvendig. Det har nå gått et par uker og jeg har ikke hørt noe ang prøveresultatene. Skal ikke disse føres i papirene mine? Er nå 16+3 og lurer på om såpass lite oppfølging er normalt? Kan jeg gå til jordmor og be om en "ny førstekontroll"? Jeg er førstegangs og aner virkelig ikke hva jeg kan forvente fra helsevesenet i denne perioden..
 
Jeg ville ringt jordmor og bestilt time der. Der får man stort sett tettere oppfølging enn hos lege, er min oppfatning. Her hadde jeg først kontroll hos lege som anbefalte at de resterende kontrollene var hos jm, da hun har bedre kompetanse og bedre tid. Legen sa forøvrig at neste kontroll var i uke 24, men jeg fikk time med en gang da jeg snakket med jm.
 
De kan ikke ta blodprøvene før uke 12, så derfor ble lite gjort. Men dårlig at du ikke fikk beskjed om ny time i uke 12 da.
Her kom det svar på prøvene i posten, ark som skal legge ved skjemaet.

Min erfaring er at leger ikke gjør mer enn det mest nødvendige, det er bare ren rutine og dermed føler man seg litt lost. JM er mye bedre, har mer tid og kan svare på mer. Så bestill der du :)
 
Jeg synes legen kunne målt blodtrykk og vekt og ført på helsekortet, men enig med de andre i at du bør ta resten av kontrollene hos jordmor. Der får du mye mer tid til samtale.

I uke 15 hadde jeg allerede vært på to kontroller hos lege og to hos jordmor, og det var de som satte opp timer. Jeg synes det var litt mye, men det er jo fint å få så bra oppfølging.

Det er sikkert riktig at legene oftere gjør bare det nødvendigste, men det er nok veldig individuelt. Legen min tar seg god tid og spør mye om hvordan jeg har det, men jeg har ikke helt sansen for jordmoren jeg har fått. Hun er veldig flink faglig på den fysiske biten (ernæring, hvordan kroppen funker osv.). Men jeg opplever henne som litt krass og skarp. Jordmoren sier at jeg bør ta alle kontrollene hos henne, men jeg vil egentlig helst ta dem hos legen.
 
Jeg synes legen kunne målt blodtrykk og vekt og ført på helsekortet, men enig med de andre i at du bør ta resten av kontrollene hos jordmor. Der får du mye mer tid til samtale.

I uke 15 hadde jeg allerede vært på to kontroller hos lege og to hos jordmor, og det var de som satte opp timer. Jeg synes det var litt mye, men det er jo fint å få så bra oppfølging.

Det er sikkert riktig at legene oftere gjør bare det nødvendigste, men det er nok veldig individuelt. Legen min tar seg god tid og spør mye om hvordan jeg har det, men jeg har ikke helt sansen for jordmoren jeg har fått. Hun er veldig flink faglig på den fysiske biten (ernæring, hvordan kroppen funker osv.). Men jeg opplever henne som litt krass og skarp. Jordmoren sier at jeg bør ta alle kontrollene hos henne, men jeg vil egentlig helst ta dem hos legen.
Du bestemmer jo selv, så med en flink lege er det jo bare å ta alle kontrollene der. JM bestemmer ikke det.
 
Her får jeg time hver måned.Blodtrykk,vekt,urin,hb og blodprøver ble tatt i uke 13.Blodprøvesvarene får du i posten fra labratorie i (Bergen tror jeg det er).


Hadde jeg ikke regnet med å få oppfølging fra sykhuset etterhvert hadde jeg fått meg jordmor.
Hadde ringt før mars å fått meg kontroll time var jeg deg:/)
 
Du bestemmer jo selv, så med en flink lege er det jo bare å ta alle kontrollene der. JM bestemmer ikke det.
Ja, det er sant :) jeg bare føler meg litt eh, slem på en måte ... skjønner jo at det er helt teit, men likevel! Jeg prøvde nemlig å si til henne at jeg ville ha en del av kontrollene hos legen - vil jo gjerne ha noen timer hos jordmor også - men da sa hun at det ikke var noen god ide å bytte på sånn, fordi det ville bli litt ulike målinger siden de brukte hver sin vekt og sånn o_O
 
Jeg ville ringt jordmor og bestilt time der. Der får man stort sett tettere oppfølging enn hos lege, er min oppfatning. Her hadde jeg først kontroll hos lege som anbefalte at de resterende kontrollene var hos jm, da hun har bedre kompetanse og bedre tid. Legen sa forøvrig at neste kontroll var i uke 24, men jeg fikk time med en gang da jeg snakket med jm.
Signerer denne!
Går ikke til lege bortsett fra da jeg tok blodprøver nettopp pga mindre innrressang og god oppfølging. Jordmødrene har jo dette som yrke og kan alt ut og inn med tanke på fødsel og graviditet.de viser også stort sett en helt annen glød og interesse for deg. Så går selv kun til jordmor;)
 
Takk for råd jenter! Ringte jordmor og fikk time like etter oul i neste uke :)
Mye kan jeg jo strengt tatt lese meg til, så håper egentlig bare på å få følelsen av å være ivaretatt og å ha noen som tar meg (og mine bekymringer) på alvor :)
 
Ja, det er sant :) jeg bare føler meg litt eh, slem på en måte ... skjønner jo at det er helt teit, men likevel! Jeg prøvde nemlig å si til henne at jeg ville ha en del av kontrollene hos legen - vil jo gjerne ha noen timer hos jordmor også - men da sa hun at det ikke var noen god ide å bytte på sånn, fordi det ville bli litt ulike målinger siden de brukte hver sin vekt og sånn o_O

For et merkelig svar :/
De fleste går vel annenhver gang til fastlegen og jordmor..?
Jeg som er 3.gangs går ikke like hyppig til kontroller som en førstegangs gravid mener jeg å huske.. men fortsatt går jeg annenhver gang..
Skal ikke til fastlegen før i uke 24... var der i uke 13...

Vekten tar jeg hjemme haha..
 
Fastlegen min sa han syntes det er hyggelig med svangerskaps kontroller men han innrømmer at jordmødre har bedre tid..
Det er vel som regel 1 time ?
Mens fastlegen har 20 min :p
 
For et merkelig svar :/
De fleste går vel annenhver gang til fastlegen og jordmor..?
Jeg som er 3.gangs går ikke like hyppig til kontroller som en førstegangs gravid mener jeg å huske.. men fortsatt går jeg annenhver gang..
Skal ikke til fastlegen før i uke 24... var der i uke 13...

Vekten tar jeg hjemme haha..

Ja, det var litt rart, ja? Da er det ikke bare meg. Fikk en følelse av at hun ble fornærmet av at jeg ikke bare skulle gå til henne, og derfor fant på en dårlig unnskyldning for hvorfor jeg absolutt burde det, hehe.

Tok opp et par ting med psykologen som det egentlig ville vært naturlig å ta opp med jordmor, men som jeg ikke har turt å nevne der, blant annet at jeg gruer meg veldig til fødselen. Tror jeg bare skal fortsette sånn. Psykologen nevnte også bytte av jordmor ... får se, mulig jeg lander på det.
 
Ja, det var litt rart, ja? Da er det ikke bare meg. Fikk en følelse av at hun ble fornærmet av at jeg ikke bare skulle gå til henne, og derfor fant på en dårlig unnskyldning for hvorfor jeg absolutt burde det, hehe.

Tok opp et par ting med psykologen som det egentlig ville vært naturlig å ta opp med jordmor, men som jeg ikke har turt å nevne der, blant annet at jeg gruer meg veldig til fødselen. Tror jeg bare skal fortsette sånn. Psykologen nevnte også bytte av jordmor ... får se, mulig jeg lander på det.

Hehe høres ut som hun ble fornærmet ja..
Du har din fulle rett i å bytte jordmor.. det er viktigst at du føler deg ivaretatt i denne graviditeten :)
Og høres ikke ut som du har god kjemi med hun du har vært borti... :/
Så ville bare byttet jeg :)
 
For et merkelig svar :/
De fleste går vel annenhver gang til fastlegen og jordmor..?
Jeg som er 3.gangs går ikke like hyppig til kontroller som en førstegangs gravid mener jeg å huske.. men fortsatt går jeg annenhver gang..
Skal ikke til fastlegen før i uke 24... var der i uke 13...

Vekten tar jeg hjemme haha..
Vi går til lege første svangerskapskontroll i uke 12. Etter det går vi kun til jm :) kan selvfølgelig velge å gå til lege om man av en eller annen grunn ikke vil til jm :) kan også velge å ta annenhver, men det er ikke vanlig her. Legene anbefaler å gå til jm, da de mener de har for liten erfaring :p
 
Jeg går kun til lege jeg og føler ikke noe behov egentlig for jordmor. Legen min sjekker alt og snakker med meg. Jeg er riktignok ikke hos legen i en time men hvor mye skal man snakke om føler jeg da. Så har man ikke lyst til å gå til jm, så funker kun lege og. Men det er jo noe man må føle på seg:)
 
Jeg er i Bergen og tilhører Bergenhus/Sandviken. Er i uke 8 og førstegangsgravid. Vil ha jm videre, har vært hos fastlege en gang og fikk helsekortet. Må jeg bestille time hos jm selv eller blir jeg innkalt til uke 12 sjekk? Når må en i tilfellet bestille for å få time?
 
Jeg er i Bergen og tilhører Bergenhus/Sandviken. Er i uke 8 og førstegangsgravid. Vil ha jm videre, har vært hos fastlege en gang og fikk helsekortet. Må jeg bestille time hos jm selv eller blir jeg innkalt til uke 12 sjekk? Når må en i tilfellet bestille for å få time?

Du må selv ringe jordmor :) bedre å ringe tidlig for det kan være litt ventetid :)
 
Jeg var hos legen i uke 8 og tok blodprøver osv.. men har aldri fått svar på dem? Hmm.. var hos jordmor i uke 11, å det var en dame jeg rett å slett ikke kom overrens med! Veldig spesiell dame i mine øyner jaffal! Men kommunen har bare en jordmor så jeg kan ikke bytte.. fastlegen min er en 1 borte, så er lettere å gå til jm..
 
Jeg var hos legen i uke 8 og tok blodprøver osv.. men har aldri fått svar på dem? Hmm.. var hos jordmor i uke 11, å det var en dame jeg rett å slett ikke kom overrens med! Veldig spesiell dame i mine øyner jaffal! Men kommunen har bare en jordmor så jeg kan ikke bytte.. fastlegen min er en 1 borte, så er lettere å gå til jm..
Har ikke heller fått svar, regner med legen skal gi de ut når jeg kommer tilbake da. Trodde de kom i posten sist svangerskap.. Men har ny lege og legekontor. Her i kommunen har vi også bare en jm. Men jobber en time unna så jeg fikk søke meg inn til jm på sykehuset der. Håper det funker, første time i morra.
 
Hei! Sniker litt fra september. Jeg hadde første legetime 11+3. Da tok legen blodtrykk, sjekket lunger, hjerte og sjekket om han kunne kjenne livmor. Snakket om jobb, livsitjusjon, rusmidler og tidligere svangerskap. Så var jeg på lab der de sjekket høyde, vekt, urin og tok blodprøver. Er der ingen funn i blodprøver/urin vil man heller ikke få noen beskjed. Men det går ann å ringe å spør dersom man lurer om alt er fint :)
Så viste legen meg hvilke kontroller jeg skal ha videre med jordmor. Min lege sa at der var jordmor som skulle følge meg videre siden de var generellt flinkere til svangerskap enn fastleger. Og det virker jo rimeleg så jeg skal ikke tilbake dit.
 
Back
Topp