Mange uten bil her?

Bkno1721280

Flørter med forumet
Førstegangsgravid fra Oslo her. Vi har ikke bil, og foreløpig ingen planer om å anskaffe det. Barnefar har heller ikke lappen - men jeg har, og har hatt bil tidligere. En del av meg savner bil, men det er dyrt å ha bil i Oslo, så har klart meg uten i flere år.

Jeg ser jo daglig foreldre med barn og babyer på kollektivtransport osv. Så, dere andre by-foreldre: er det flere som ikke har bil, og hvordan går det? Angrer dere på valget om å droppe bilen? Har det vært nødvendig å skaffe bil likevel? Når har man ev. bruk for det?

Tar imot alle erfaringer med takk

Jeg har ikke lappen, men mannen har (og bil). Så vi har jo muligheten når det trengs eller er ønskelig de dagene mannen har fri. Men til vanlig er jo jeg ganske avhengig av kollektivtransport, spesielt der vi bodde før. Der var det heller ikke trillevennlig, så følte meg ganske stuck. Mye bedre her vi bor nå, der det er fortau, ikke kjempebratte bakker, butikk og turmuligheter rett utenfor. Busstopp rett utenfor borettslaget som tar 5 min til kjøpesenter osv. Så nå savner jeg egentlig ikke noe. Eneste jeg har kjent på er jo at man ikke kan storhandle når man har vogn, blir lite plass i kurven og tungt å trille hjem. Kjøpte oss Bugaboo Dragonfly til denne babyen, den har kjempestor kurv, så den er jeg veldig fornøyd med. En annen ting er at sikkerhet på buss ikke er særlig bra, men da er jeg glad vi er i by der man ikke tar bussen langt eller i store hastigheter. Noen busser har bakovervendte seter, tror de er fra 6 mnd, men syns det blir litt stress når sjåførene kjører før du engang har sikret vogna. Skal man dra langt for å besøke familie er nok ikke buss så kjekt, så der er jeg glad vi har bil. Men ellers kjenner jeg ikke (ennå) for å ta lappen, hadde kanskje gjort det hvis vi blir pantemillionær :hilarious:

Førstegangsgravid fra Oslo her. Vi har ikke bil, og foreløpig ingen planer om å anskaffe det. Barnefar har heller ikke lappen - men jeg har, og har hatt bil tidligere. En del av meg savner bil, men det er dyrt å ha bil i Oslo, så har klart meg uten i flere år.

Jeg ser jo daglig foreldre med barn og babyer på kollektivtransport osv. Så, dere andre by-foreldre: er det flere som ikke har bil, og hvordan går det? Angrer dere på valget om å droppe bilen? Har det vært nødvendig å skaffe bil likevel? Når har man ev. bruk for det?

Tar imot alle erfaringer med takk
Vi bor også i Oslo uten bil! Og har nå to barn under 3 år.

Vi har begge lappen og har hatt bil i alle år før vi fikk barn, men så flyttet vi hit og tok en økonomisk beslutning om å selge bilen. Kan ikke si at vi angrer på det ettersom bilen ble ganske lite brukt. Spesielt når du får barn vil du kjenne på at å få et eller flere barn inn i bilen med alt utstyr, bagger, klær/påkledning og inn i bilstolen(e), er sykt mye stress.

Det er MYE lettere å putte baby og smårollinger i vogn, gå ut og trille dit du skal. I tillegg elsker nesten alle barn kollektiv transport, med busser, trikker og baner. Mens noen babyer hater bil og mange barn blir bilsyk. Vi tar kollektivt over alt, og kan nevne at vi tar toget til Drammen for å besøke familie, eller busser/trikker rundt i byen når vi skal til bibliotek/museum/Lille Lab og lignende. Jeg vil tro det går fortere enn med bil, siden det er så mye styr å komme seg inn og ut av bilen, for ikke snakk om å finne parkering.

Eneste ulempen for oss er når vi skal besøke familie utenbys eller dra på hytta. Men det har vi innfunnet oss med, og økonomisk gir det mer mening å låne/leie bil de to gangene i året vi kommer oss av gårde til hytta, enn å eie en bil hele året. Vi låner f eks bil av svigers nå for å komme oss på hytta i påsken.

Når det er sagt, så ser jeg for meg at vi trenger bil senere, når barna er litt større og de skal på aktiviteter, skole/klasseturer eller vi skal feriere. Men det er fortsatt mange år til for vår del!

Back
Topp