Manerer *insp*

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Om noen ikke reiser seg for gravid eller eldre tror du automatisk at denne personen har dårlig manerer eller tenker du over at det kan være en grunn til at personen ikke tilbyr plassen sin?
De aller fleste handikap/sykdommer er jo skjulte. Bør den som har handikap/sykdom reise seg å fortelle hvorfor h*n ikke kan gi bort plassen sin?
Og hvordan skal man kunne skille mellom en gravid kvinne og en kraftig/overvektig kvinne? Er ikke hos alle det vises, spesielt ikke om man har ytterklær på.
Tilbyr man plassen til en overvektig person er man jo også frekk og uten manerer.

Synes ein forventar for mykje i dag. Å måtte reise seg opp og sei: Sorry, men du går ikkje plassen min fordi ....
Det blir for dumt :P
Om ein treng å sitte, så kan ein heller spørja om å få plassen.

Jeg forventer ikke at folk skal reise seg for meg på bussen selv som gravid, så tenker ikke over det :-) Liker å ta saken i egne hender så om jeg har behov for å sitte så spør jeg noen :-)

Om man føler at man trenger å sitte, så kan man heller spørre om noen kan reise seg.
Jeg fulgte aldri med på hvem som kom på bussen/toget når jeg tok det, så jeg forventer ikke at andre skal gjøre det heller.

Om man føler at man trenger å sitte, så kan man heller spørre om noen kan reise seg.
Jeg fulgte aldri med på hvem som kom på bussen/toget når jeg tok det, så jeg forventer ikke at andre skal gjøre det heller.

Nei, der har du jo også en ting, ikke alle følger med absolutt hele tiden eller kan sitte i sin egen verden.

De aller fleste handikap/sykdommer er jo skjulte. Bør den som har handikap/sykdom reise seg å fortelle hvorfor h*n ikke kan gi bort plassen sin?

De fleste gravide er heldigvis friske og raske, så ofte er det vel vi som bør reise oss for andre.

Jeg tok buss gjennom sykehus-området I dag. Bussen var litt for liten, og det ble rene stolleken: Gravide, krykker, slitne ansatte som hadde jobbet nattevakt... Når jeg kom på fikk jeg plassen til en morratrøtt student. To stopp senere gav jeg den videre til en dame med rulator. Av de som sto aner jeg ikke hvem som kom fra dobbeltskift og hvem som var på vei til ryggbehandling.

Jeg forventer at folk hjelper meg av med barnevogna jeg. Kjører ikke mye kollektivt men gjorde det en gang når minsten var liten.. Ingen hjalp meg, måtte rope på buss sjåføren.. Slik var det ikke når jeg tok buss som yngre. Makan til folk!!

Jeg forventer at folk hjelper meg av med barnevogna jeg. Kjører ikke mye kollektivt men gjorde det en gang når minsten var liten.. Ingen hjalp meg, måtte rope på buss sjåføren.. Slik var det ikke når jeg tok buss som yngre. Makan til folk!!

Leste ett sted at man kan ikke kreve at sjåførene skal hjelpe folk lengre, pga ergonomi. Men ja, det er dårlig gjort av folk å ikke hjelpe. Men for å sette det på spissen da, kanskje den som sitter fremst har ryggproblemer og ikke kan hjelpe, og resten tenker at siden h*n ikke reiste seg og tilbydde seg, så skal ikke jeg heller.

Leste ett sted at man kan ikke kreve at sjåførene skal hjelpe folk lengre, pga ergonomi. Men ja, det er dårlig gjort av folk å ikke hjelpe. Men for å sette det på spissen da, kanskje den som sitter fremst har ryggproblemer og ikke kan hjelpe, og resten tenker at siden h*n ikke reiste seg og tilbydde seg, så skal ikke jeg heller.
Jeg forventer ikke at en bussjåfør skal gjør det.
Bussen var temmelig full, så noen burde ha god nok rygg.. Jeg passet alltid på å hjelpe når jeg var yngre, er jo så pinlig å stå der å ikke få hjelp.. Men har ikke det problemet da jeg ikke kjører kollektiv.. Men syntes synd på de som står der hver dag.. Godt at flere og flere busser er bedre tilrettelagt hverfall

Ikke noe jeg tenker over. De fleste har vel sin grunn for at de ønsker å sitte.

Jeg tenker at om man (gammel som ung) føler man har mer behov enn andre for å sitte kan man spørre om noen kan flytte seg :)

Jeg gikk på bussen utenfor Oslo en gang og ei jente i rullestol ville gjerne på. Bussjåføren nektet å hjelpe. De skal legge ut noe som rullestolen kan trilles inn på, men det gjorde han ikke. Tilslutt var det ei som klikka og kjefta sjåføren huden full. Da lukket han dørene og kjørte. Hun i rullestolen stod igjen på bussholdeplassen. Ja, vi mangler absolutt manerer.

Back
Topp