mandarin? Klementin?

Badeand*

Forumet er livet
Mandarin forsvant fra norske fruktdisker for tjue år siden. Likevel tror annenhver nordmann at de spiser mandarin, viser en ny undersøkelse. Menn i alderen 15-24 år tar mest feil. Hele åtte av ti tror at det fremdeles finnes mandariner, mens sju av ti kvinner i samme aldersgruppe tror det samme. Det er ganske underlig at det er de yngste som tar mest feil. De har jo aldri har spist en mandarin...

mhm. irriterer meg litt at alle tror det heter mandariner [8D] også irriterer dt meg at jeg irriterer meg over det for det er jo bare en filleting [8D] 

ORIGINAL: 3xS

mhm. irriterer meg litt at alle tror det heter mandariner [8D] også irriterer dt meg at jeg irriterer meg over det for det er jo bare en filleting [8D] 

Sign[:D]

Ja man irriterer seg over mye rart[:D] Jeg f.eks kan irritere meg grønn over måten enkelte spiser på[8D]

Har visst i MANGE år at det er klementiner fordi har en perfeksjonist av en pappa...[;)]

men sier alltid mandarin selv om jeg vet det er feil.[&:]
Er mest naturlig. Og nå driver jeg med vranglære på min sønn.[:@]
Så han sier mandarin...[:@]

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

Har visst i MANGE år at det er klementiner fordi har en perfeksjonist av en pappa...[;)]

men sier alltid mandarin selv om jeg vet det er feil.[&:]
Er mest naturlig. Og nå driver jeg med vranglære på min sønn.[:@]
Så han sier mandarin...[:@]

FYYY![:D][:D]

Jeg har alltid sagt klementin.
Det har jeg lært hjemmefra.

Men gutten vår har tydeligvis plukket opp "mandarin" et sted, og begynner å krangle med meg hver gang jeg sier klementin

Ha ha gjorde den?? Senest igår spurte jeg svigermor om dette, hva forskjellen
på mandarin og klementin var.. Hun sa at klementiner er i jula og mandariner
ellers. Og at klementinene er uten stener [8D] Jaja, hun vranglærte meg der [:D]

ORIGINAL: S@ra

ellers. Og at klementinene er uten stener [8D] Jaja, hun vranglærte meg der [:D]

ja det er mange som tror at mandarin er med stein og klementin er uten. [8D]

ORIGINAL: Badeand*

Ja man irriterer seg over mye rart[:D] Jeg f.eks kan irritere meg grønn over måten enkelte spiser på[8D]

Jeg også! Hvis noen smatter eller glafser i seg maten, da mister jeg matlysta. Orker ikke folk som lager så
høye lyder når de spiser [8D]

ORIGINAL: Badeand*

ja det er mange som tror at mandarin er med stein og klementin er uten. [8D]

vet du hvorfor klementinen har steiner noen ganger???[8|]

Jo fordi den har vokst i nærheten av et sitrontre...

Det går fint an å få tak Mandariner i Norge, men det er på boks.
Bruker det noe til kakepynt, men de i fruktdisken er Klementiner

Fikk vite i går at vi hadde sluttet å selge mandarin jeg[8D][8|] Fyyyyyy[:D]

ellers. Og at klementinene er uten stener
[8D] Jaja, hun vranglærte meg der [:D]

Det har jeg lært og [8D] men da stemmer jo ikke det [&:]

Mandarin får man på hermetikk. før sa jeg mandarin fordi det var mye finere enn klementin. alle sossene sa klemmentin[8D]. sånn var det med den saken.
Også forandra det seg vel litt når jeg ble sammen med en mann som var oppvokst i frukt og grønt bransjen.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Er steiner i klementiner også

og hvis du leser lenger oppe hva jeg skrev...
så hadde du funnet ut at klementiner har steiner noen ganger fordi de har vokst i nærheten av et sitrontre...

jeg er oppvokst med å si mandarin, så jeg klarer ikke å slutte å kalle det for mandarin.. Jeg vet meget godt at vi ikke har hatt mandariner her til lands annet enn hermetisk (som forøvrig smaker ekkelt), men gammel vane er vond å vende.. En ting er hvertfall sikkert, og det er at det smaker hiiiimmelsk med en god klementin! :)

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

ORIGINAL: Fridasinmamma

Er steiner i klementiner også

og hvis du leser lenger oppe hva jeg skrev...
så hadde du funnet ut at klementiner har steiner noen ganger fordi de har vokst i nærheten av et sitrontre...

Var ikke mytet på deg den da

ORIGINAL: Mowa

Klementiner - ikke mandariner
Mange omtaler klementiner som mandariner. Det er ikke riktig. For å avlive myten en gang for alle: De små søte sitrusfruktene vi kjøper vinterstid er klementiner - ikke mandariner.
I 1902 klarte presten Pierre Clément fra Algerie å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans. Dermed så klementinen dagens lys. Om grunnen var at Clément var lei steinene i mandarinene, vites ikke, men denne herlige sitrusfrukten - som ankom Norge først i 1963 - har iallefall blitt veldig populær her til lands.

Klementinen har orange skall og fruktkjøtt. Smaken er intensiv, søt og oppfriskende. Fruktkjøttet er veldig saftig og frukten er lett å skrelle. De er nesten steinfrie. Finner du steiner i en klementin, så tyder det på at treet har vokst nær et sitrontre, og blitt bestøvet av det.

Vi importerer klementiner fra Spania og Marokko fra november til mars. Rundt 20.000 tonn finner veien til Norge, og det aller meste av dette rundt juletider.

Mandarinen var den aller første av de små sitrusfruktene som vi ble kjent med og de små sitrusfruktenes "mor". Den importeres så å si ikke lenger til Norge fordi den inneholder for mange steiner for den norske gane. Vi velger heller de nye steinfattige sortene - som klementin.

Vi spiser ca. 5 kg pr. person i året av denne søte lille sitrusfrukten - mesteparten i desember.

Fra frukt.no

[X(]Jeg har spist 2 kilo om dagen de siste to ukene[&o]

Back
Topp