Mandagsskravling

BIBBI3

Forumet er livet
Hei hei

Ny uke nye muligheter..
Er på jobb og ser på all snøen som laver ned. Lurer på om jeg finner igjen bilen når jeg skal hjem i ettermiddag.
Ble brått så kaldt i går. Gikk hjem fra fest om natta og da plaskregna det. Og i går snudde det sånn om med kulde og nå plutselig masse snø.
Har fått det kuldeutslettet (tror jeg da) rundt øynene. Rødt, hovent og det svir som pokker![:'(][:(]

Håper alle får en fin dag!

Mornings!!! Tro det eller ei, men også i Stavanger snør det, gjorde iallfall når eg kjørte te jobb, men me har jo av erfaring sett at den ofte forsvinner fortere enn den har kommet, så...

Trøtt, trøtt og atter trøtt i dag. Gikk ikkje å la meg før i 12 tiden i går kveld, har plutselig begynt å klare å være våken etter klokken 8 om kvelden [:D] Så har Julian tulla i halve natt.... grrrr...

Sitter her på jobb og tenker på baby, vogn, baby og litt mer vogn [:D] Vurderer å bestille en OTH fra USA, men er spent på om det vil svare seg. Vogn med all tilbehør som trengs koster 4600 i USA, det wsamme koster vel omtrent 10.000 her i Norge.... Så mye kan de vel ikke kreve i frakt vel [&:] Så kommer 25% moms utenom også da, må til og med betale moms av frakten [:@] Lurer på om eg bare ska bestille å se ka så skjer eg, litt spenning i hverdagen har vel aldri tatt livet av noen [:D]

God morgen jenter!
Her har det blitt dårlig med søvn i natt. Trym var fin i farta i hele går men i natt har han ikke hatt det så godt. Han våknet av et kraftig hosteanfall rett ove kl 24 i natt, og det resulterte i at han kastet opp slim. Var så pass tett at jeg ringte legevakta for å rådføre meg med dei (hadde sånn falsk krupp hoste) og de ville ha han inn til sjekk. Etter x-antall hostekuler med påfølgende oppkast av slim og der igjen påfølgende klesskift, så kom vi oss av gårde til legevakta. De sjekket både lunger,hals og ører, men Trym hadde allerede kommet seg litt da siden han hadde fått opp mye av slimet og samtidig fått pustet i kald luft. Fikk bekrefta at det var falsk krupp, og fikk beskjed om å sjekke han gjennom natta, la han ligge i kaldt rom,ta han ut å trille tur i kulden o.s.v. og hvis han ble verre skulle vi bare komme innom igjen.
Etter en kjøretur, bar det hjem og rett i seng, og Trym sov da godt frem til ca 4.30, da måtte pappaen ta han ut på tunet ei stund igjen, før han fikk komme inn i vår seng og ligge.
Nå er han mye bedre, men fortsatt litt krupp-hoste samt han har feber, men nå ligger han og sover, så vi får håpe han kommer seg ennå mer, og at ikke kommende natt blir likedan, for hverken Trym, jeg eller Homer har sovet noe særlig godt i natt....
Uff, ble langt dette her gitt...[8|]

Uff, stakkars Trym då!!! Høres ut som at det ikkje bare e oss så har hatt ei "våken" natt, bare dåkkår har hatt det møje verre [&:] Håper han komme seg i løpet av dagen då, høres skikkelig skummelt ut det der altså!

Heisann jenter!
Her startet dagen som vanlig 06.10!!! Syns det er utrolig tidlig jeg da,men Linea er veldig klar for å starte dagen da....[&:] Og det er ikke så lett å motstå henne når hun står i senga og roper: "MAMMA!!!OPP!!!"[;)]

Har fått levert to av barna i barnehagen.Men Linea fikk være hjemme i dag å,siden gruppen hennes skal være ute,og det er så glatt ute[&:]
(For de som ikke har fått det med seg,så har Linea brukket armen!!!)

Nå må jeg snart få opp snuppa igjen så vi kan hente storesøster på skolen å få henne til tannlegen!!

Ha en flott dag alle sammen!!

Bens mamma: God bedring med kuldeutslett!!
Julius Umulius: Lykke til med vogn valg!!
Tjukkebollepus: God bedring til Trym!!!

stakkars trym[:(] ikke morro når de små er syke...

her går legging og nattesøvn på skinner... 45 min i går kveld fra vi la de til de sovna.. og de har sovet i hele natt i sengene sine.. så dette går over all forventning... hurra!!!!!!

vi hadde en stygg ulykke her i går.. er fortsatt sjelven. og har nå gått gjennom hele huset for å sikre det bedre....
oda og vilja lekte på rommet sitt i går... der har de rullegardiner på rommet sitt... på en eller annen måte så har oda klart å få tak i snora på rullegardina og surra den rundt halsen...(den pleier å være festa over vinduet, men må ha sklidd ned) hørte at vilja var helt hysterisk på rommet, så jeg sprang inn på rommet deres og der hang oda med tråden rundt halsen. ho var sprut rød i ansiktet og fikk ikke puste.... jeg grein å grein å følte meg som den dårlige mamman.. det var så utrolig forferdelig syn at jeg blir kvalm og begynner å grine bare jeg tenker på det... heldigvis så varsla vilja fra hvis ikke tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd... [:(][:(][:(] så nå er alt som heter tråder ol feste oppetter veggen og surra så godt fast at de ikke får tak i det.... og oda er helt rød rundt hele halsen..
så sjekk husene deres jenter og heng opp alt som går å putte rundt halsen så langt opp at du må selv stå på en stol for å få det ned... jeg kjenner jeg er helt overhysterisk nå. for det var det jævligste jeg har opplevd.  å komme inn å se ungen din slik, unner jeg ingen... jeg blir dårlig bare jeg tenker på det.. bildet har brent seg fast i hodet mitt...  tror jeg satt med oda på fanget i over en time å bare grein etterpå...  huff, begynner å grine nå å....[:(][:(][:(]

Uff da...blir selv dårlig av å tenke på hvis det hadde skjedd Trym. Godt at Vilja passet på søsteren sin da! Sender både deg og Oda en stooooor trøsteklem!!!!

ORIGINAL: ~Kine~

masse god bedring til lille trym!!
men kan jeg spørre..HVA er egentlig falsk krupp??[&:]

Hva er falsk krupp?
Falsk krupp er en sykdom som rammer småbarn. Den medisinske betegnelsen på falsk krupp er akutt laryngitt. Sykdommen starter ofte som en forkjølelse. Etter hvert fører forkjølelsen til en betennelse i luftrøret, bl.a. omkring stemmebåndene. Luftrørsbetennelsen gir en karakteristisk gjøende hoste. Barnet har ofte hørbar, anstrengt innpusting, mens utpusting går lett (motsatt ved astma).
Tilstanden debuterer ofte ganske brått. Barnet kan ha vært forholdsvis friskt når det om kvelden ble lagt ned for å sove. Noen få timer senere våkner barnet og har vansker med å puste og har fått den typiske hosten. Tilstanden kan oppleves som dramatisk både av barn og voksne. Man frykter at barnet er i ferd med å kveles. Heldigvis skjer det nesten aldri. Barnet blir gjerne raskt bedre om det kommer ut i frisk luft. En typisk situasjon er at foreldrene kaster seg i bilen og kjører av sted til lege eller sykehus. I løpet av bilturen blir barnet betydelig bedre.
Sykdommen er hyppigst hos barn i alderen 1/2 - 3 år, og det er en vanlig årsak til legekontakt.
Hva forårsaker falsk krupp ?
Sykdommen skyldes en virusinfeksjon (oftest parainfluensa-virus) som medfører betennelse i halsen og spesielt i området rundt og like nedenfor [link=http://www.pasienthandboka.no//default.asp?mode=document&documentid=721]stemmebåndene[/link]. Hos voksne vil denne infeksjonen bare oppleves som en vanlig forkjølelse. På grunn av de trange plassforholdene hos små barn fører hevelsen i slimhinnene til tung pust og gjøende hoste.
Hvordan stilles diagnosen?
Diagnosen kan med stor sikkerhet stilles på grunnlag av sykehistorien, dvs. ut fra det du som forelder eller pårørende kan berette om. Ofte er dette barn som har hatt tallrike episoder med falsk krupp tidligere. Man snakker ofte om "krupp-unge". Ved undersøkelse finnes vanligvis normale forhold i svelg og lunger, men hørbar og anstrengt innpusting er karakteristisk.
Laboratorieprøver er ikke nødvendige for å stille diagnosen. [link=http://www.pasienthandboka.no//default.asp?mode=document&documentid=3054]CRP-prøve[/link] (blodprøve) tas noen ganger, først og fremst for å utelukke bakterie-infeksjon.
Hvordan behandles tilstanden?
Det finnes ingen medisin mot selve viruset. Hovedmålet er derfor å dempe hosten og gjøre det lettere for barnet å puste.
Hjemmebehandling
  • Det bør være kaldt på soverommet
  • Barnet bør ligge med hodet høyt, for eksempel halvt sittende
  • Kald drikke vil oftest hjelpe
  • Ta eventuelt barnet ut - til åpent vindu eller utendørs
  • Kald fuktig luft hjelper, for eksempel damp fra fryser. Men også varm damp hjelper
  • Når barnet er oppe, bør det sitte oppreist på foreldrenes fang
    • Dersom det er vedvarende anstrengt pusting, eller dersom barnet i tillegg er slapt, anbefales det å kontakte lege

Hos lege eller i sykehus
Det er vanlig å gi en eller to typer medisin:
  1. Et kortisonpreparat, enten som tablett, sprøyte eller til inhalasjon - ofte er det nok med én dose. Om nødvendig kan dosen gjentas etter ca. 6 timer
  2. Eventuelt adrenalin som barnet får puste inn i damp-form, det brukes da en liten maske

Adrenalin gis fra ingen til noen få ganger etter ankomst til lege eller sykehus. Virkningen kommer raskt og er god, men kortvarig. Kortisonpreparatet har mer langsomt innsettende virkning, men bidrar til å forhindre tilbakefall senere på natten, eller dagene etter. Hos barn med stadige anfall med falsk Krupp: Diskuter med legen om dere bør utstyres med kortison (Betapred) som dere selv kan gi barnet ved eventuelle senere anfall. Barn under 10 kg skal ha engangsdose med 8 tabletter á 0,5 mg, barn over 10 kg skal ha engangsdose med 12 tabletter á 0,5 mg.
Hvordan er prognosen?
Falsk krupp er en godartet tilstand, men hosten kan være plagsom. Den tunge pusten er oftest mest uttalt første natten. Det vil si at det første døgnet nesten alltid er det verste. Sykehusinnleggelser kan være nødvendig, men er som regel kortvarige, ½ -1 døgn.
Sykdommen går vanligvis helt over i løpet av mindre enn en uke. Det er en tendens til tilbakefall ved nye luftveisinfeksjoner, men barnet vokser det av seg, og sykdommen er sjelden etter 3-5 års alder. Det er usikkert om Krupp-barn har høyere risiko enn andre barn for å få astma.

ORIGINAL: Tjukkebollepus

God morgen jenter!
Her har det blitt dårlig med søvn i natt. Trym var fin i farta i hele går men i natt har han ikke hatt det så godt. Han våknet av et kraftig hosteanfall rett ove kl 24 i natt, og det resulterte i at han kastet opp slim. Var så pass tett at jeg ringte legevakta for å rådføre meg med dei (hadde sånn falsk krupp hoste) og de ville ha han inn til sjekk. Etter x-antall hostekuler med påfølgende oppkast av slim og der igjen påfølgende klesskift, så kom vi oss av gårde til legevakta. De sjekket både lunger,hals og ører, men Trym hadde allerede kommet seg litt da siden han hadde fått opp mye av slimet og samtidig fått pustet i kald luft. Fikk bekrefta at det var falsk krupp, og fikk beskjed om å sjekke han gjennom natta, la han ligge i kaldt rom,ta han ut å trille tur i kulden o.s.v. og hvis han ble verre skulle vi bare komme innom igjen.
Etter en kjøretur, bar det hjem og rett i seng, og Trym sov da godt frem til ca 4.30, da måtte pappaen ta han ut på tunet ei stund igjen, før han fikk komme inn i vår seng og ligge.
Nå er han mye bedre, men fortsatt litt krupp-hoste samt han har feber, men nå ligger han og sover, så vi får håpe han kommer seg ennå mer, og at ikke kommende natt blir likedan, for hverken Trym, jeg eller Homer har sovet noe særlig godt i natt....
Uff, ble langt dette her gitt...[8|]

Skjønner nøyaktig hvordan det er..
Ben var på legevakta for to uker siden pga falsk krupp!
Heldigvis går det raskt over. Kald luft gjør underverker.

ORIGINAL: tittilotta

stakkars trym[:(] ikke morro når de små er syke...

her går legging og nattesøvn på skinner... 45 min i går kveld fra vi la de til de sovna.. og de har sovet i hele natt i sengene sine.. så dette går over all forventning... hurra!!!!!!

vi hadde en stygg ulykke her i går.. er fortsatt sjelven. og har nå gått gjennom hele huset for å sikre det bedre....
oda og vilja lekte på rommet sitt i går... der har de rullegardiner på rommet sitt... på en eller annen måte så har oda klart å få tak i snora på rullegardina og surra den rundt halsen...(den pleier å være festa over vinduet, men må ha sklidd ned) hørte at vilja var helt hysterisk på rommet, så jeg sprang inn på rommet deres og der hang oda med tråden rundt halsen. ho var sprut rød i ansiktet og fikk ikke puste.... jeg grein å grein å følte meg som den dårlige mamman.. det var så utrolig forferdelig syn at jeg blir kvalm og begynner å grine bare jeg tenker på det... heldigvis så varsla vilja fra hvis ikke tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd... [:(][:(][:(] så nå er alt som heter tråder ol feste oppetter veggen og surra så godt fast at de ikke får tak i det.... og oda er helt rød rundt hele halsen..
så sjekk husene deres jenter og heng opp alt som går å putte rundt halsen så langt opp at du må selv stå på en stol for å få det ned... jeg kjenner jeg er helt overhysterisk nå. for det var det jævligste jeg har opplevd.  å komme inn å se ungen din slik, unner jeg ingen... jeg blir dårlig bare jeg tenker på det.. bildet har brent seg fast i hodet mitt...  tror jeg satt med oda på fanget i over en time å bare grein etterpå...  huff, begynner å grine nå å....[:(][:(][:(]

For en forferdelig opplevelse det må ha vært!![:(]
Skal definitivt sjekke nøye rundt i huset selv.[8|]

Uff Tittilotta, det der hørtes skikkelig fælt ut, godt at det gikk bra da!!! [:)] Jeg tør ikke la Julian være alene på rommet sitt eller noen andre steder for lengre perioder, bare hvis jeg skal en kjapp ting.... Vet jo aldri ka han finne på [:D]

Back
Topp