Man kan bære litt tungt, ikke sant?

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Jeg tenker at siden det er bra å trene og være i aktivitet, så kan det vel ikke gjøre noe om man bærer litt? Så lenge kroppen tillater det og det ikke gjør vondt noe sted.

Jeg har en hund på snart 15 år som slo seg kraftig i går og nå klarer hun nesten ikke å gå. Trapper kan vi bare glemme, så jeg bærer henne opp og ned tredje etasje. Hun veier bare 17 kg da.. Har ikke turt å si det til mannen.. for han blir helt gaaal når jeg bærer, så jeg bærer i smug.. haha.

Jeg bærer datteren min som er ca 16 kg en god del. Kjenner det godt nå om dagen, så prøver å si nei. Men ikke så lett..

Jeg og løfter en del, uten at jeg tenker det er så farlig? Jeg bruker bare gode teknikker,som ved styrke trening, så lenge det ikke gjør vondt eller du merker mye nedepress ettepå er det vel ok :)

Jeg løfter også tungt innimellom, men ikke veldig lenge av gangen. Har båret sønnen min på nesten 30 kg inn og ut av bil (når han har sovnet i bilen) noen ganger + at jeg jobber mye i hagen og bærer bøtter med jord, sekker med jord og planter på rot. Tenker at så lenge det ikke er ubehagelig så går det greit - mulig jeg tar en unødig risk, men ...

Man kan løfte ting ja, viktig å ikke bli for bekymret. Det er helt vanlig at flergangsfødene bærer barn som nevnt over her, sekker som kanskje veier en del. Arbeid som krever at man løfter. Viktigste er god løfteteknikk, men det er like viktig før en graviditet også. Og om man har plager som bekkenløsning, ryggsmerter etc så tar man selvfølgelig høyde for dette.

Bare lytt til kroppen å om det gjør vondt så stopper du.
Her bæres jentungen på 12 kg hele tiden, siden hu er i en bære periode.

Prøvee å unngå det, siden jeg plages litt med bekkenet.. jobbet i hagen idag og det kjennes nå..:/

Jeg har flyttet i helgen og bært masse. Både tunge ting og lette ting. Jeg tenker at så lenge man ikke får magesmerter og slikt så går det fint.

Jeg er ganske sterk i utgangspunktet, men man skal ikke bære ttyngre enn man er vant med når man er gravid.

Uke 34 og jobber 100% enda. Jobber på lager der min jobb er å plukke, pakke og lempe. Tunge løft er det, men er jo vant med det og har ingen spesielle plager, så da tenker jeg det er ok :-) ryggen er litt vond, mest fordi jeg er svai fra før. Bekkenet låser seg bak av og til, men det er ett problem jeg har hatt i flere år.. Man kjenner selv hvor mye man tåler :-)

Kommer helt an på hva du er vant til av fysisk akitvitet. Pass bare på å løfte riktig :-) Og stopp om du blir uvel eller får vondt.

Generelt kan man løfte så mye som man er vant til. Får man kynnere, bekken/ryggsmerter, eller blødninger bør man nok redusere belastningen.

Frøkna mi er 16-17 kg og i tyngste laget nå merker jeg, blir både dårligere i bekkenet og får kynnere når jeg bærer henne for mye. Så sparer det til jeg virkelig "må" som når hun sovner i bilen og gubben ikke er i nærheten, eller når hun har slått seg og må trøstes. Setter meg heller ned på huk og holder rundt henne når hun bare vil ha ekstra kos :) Hun er jo snart 4 så skjønner for det meste at hun må bruke sine egne bein, men er fæl til å skylde på at hun "er så sliten i beina"... Som hun var her om dagen da hun kom fra barnehagen. Orket ikke vente på middag, så hun måtte få "førmiddagsmat" i form av frokostblanding. Da hun hadde spist halvannen porsjon kom hun rundt bordet og var "så sliten i beina" at hun måtte få sitte på fanget. Etter 5 minutter sov hun ;) 5 minutter senere kom gubben hjem og kunne bære henne opp i senga ;)

Et tips kan være å stramme bekkenbunnen (knipe) når man løfter, samtidig som man aktiverer magemusklene, da får man litt ekstra støtte både rundt ryggraden og generelt. Samt løfte med beina, altså sette seg på huk og reise seg opp når man løfter, istedet for å bøye seg ned ved hoftene så så ryggen får hele belastningen.

Jeg har ei på ca 10 kg som naturligvis må bæres ganske ofte. Det går fint enda for min del. Men om mannen er til stede, tar han en del av løftene jeg ville tatt til vanlig.

jeg jobber i hjemmesykepleien og barnehage 0-3 år. begge deler er det mye løfting+ at jeg har hest som må trenes og gjøre rent hos hver dag. bærer også 2, 20 liters bøtter når hesten skal ha vann!:-P

Back
Topp