Mammaperm, pappaperm, ferie?

Oj, og i 2017!? Eg vett ikkje kor du jobbe, men hørres ikkje ut som ein plass for kvinner som ønske barn. [emoji53]
Ikke akkurat, men ikke så mange mannfolk som har lyst å sy hele dagen heller [emoji14]
Er eneste ansatt og, + et par lærlinger, og han har generelt ikke det beste ryktet som sjef heller.
Dessverre så finnes det mange andre kvinner som opplever lignende diskriminering, men min sjef var jo også så dum at han sa den faktiske årsaken rett ut. Ikke at han hadde kommet så langt med andre årsaker heller uten å slite seg ihjel et år alene.
 
Har prøvd å lese litt om den pappa permen. Det høres så fint ut med 4 uker ekstra til far. Jeg regner med det ikke er så fint men blir tatt av felles kota? Har jeg rett i det? Å isåfall blir vi berørt av det når vi søker om permisjon i april?

Altså,14 av ukene enten man tar 49 eller 59 uker skal til far. Egentlig støtter jeg mer til far,men i praksis for vår del gir det en uke mindre permisjon siden jeg hadde tenkt å ta de siste 17 ukene gradert. Nå er det 13 uker bare vi kan gradere.
 
Dersom man kan velge å ha permisjon i 10 mnd med 100%lå lønn eller 12 mnd med 80% lønn, er det da slik at de 10 mnd er forbeholdt mor? Eller er det slik at de tre ukene før fødsel samt fars permisjon er inkludert i disse månedene? Er det i så fall mors "inntekt på 80% eller 100% av lønna dette går av?
 
Dersom man kan velge å ha permisjon i 10 mnd med 100%lå lønn eller 12 mnd med 80% lønn, er det da slik at de 10 mnd er forbeholdt mor? Eller er det slik at de tre ukene før fødsel samt fars permisjon er inkludert i disse månedene? Er det i så fall mors "inntekt på 80% eller 100% av lønna dette går av?

3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor. 10 uker er forbeholdt far (per nå). Tilsammen har man 49 eller 59 uker der resten kan fordeles (dvs det stilles aktivitetskrav til mor om far skal ta mer enn det som er forbeholdt ham.)
Tidligere har det vært mors lønn som har vært grunnlaget også for fars utbetaling. Tror de har rettet på dette, men det skal jeg ikke si sikkert.
 
3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor. 10 uker er forbeholdt far (per nå). Tilsammen har man 49 eller 59 uker der resten kan fordeles (dvs det stilles aktivitetskrav til mor om far skal ta mer enn det som er forbeholdt ham.)
Tidligere har det vært mors lønn som har vært grunnlaget også for fars utbetaling. Tror de har rettet på dette, men det skal jeg ikke si sikkert.
Det er tre uker før termin og ti uker som er forbeholdt mor. Ti uker er forbeholdt far. Gjeninnføringen av 14 uker vil faktisk værende reel gjeninnføring da det var 14 uker pappaperm, da det gikk fra tolv til 14 ble de to ukene lagt til hele perioden. Slik sett er det bare to av ukene som er "tatt" fra fellesperioden. To uker ble tatt direkte fra far.
 
Men er det noen vet om vi blir rammet av dette? Fra når trer de nye reglene eventuelt i kraft?
 
Det er jo ikke vedtatt, så det er ikke bestemt når det evt. blir.

Mente at jeg leste at det var enighet om at fedrekvoten skulle økes til 14 uker, men at de fremdeles forhandler om hvorvidt det skal legges til fire uker i fellesperioden eller ikke. Kom også over en tråd der det sto et tidspunkt for når det evt. trer i kraft, men jeg klarer ikke å finne det igjen... Men men, vi får vel tidsnok høre det. [emoji6]
 
Mente at jeg leste at det var enighet om at fedrekvoten skulle økes til 14 uker, men at de fremdeles forhandler om hvorvidt det skal legges til fire uker i fellesperioden eller ikke. Kom også over en tråd der det sto et tidspunkt for når det evt. trer i kraft, men jeg klarer ikke å finne det igjen... Men men, vi får vel tidsnok høre det. [emoji6]
Det er flertall på stortinget, men det er ikke vedtatt og stemt over.
 
Fant det under februargruppa:
419e3d39179e18e0188d63220b85802f.png


Vet jo det ikke er vedtatt, men det er vel bare formaliteter som gjenstår. Det _blir_ jo vedtatt. Men om det stemmer at det ikke gjelder for barn født før 1. juli 2018, det vet jeg ikke.
 
Fant det under februargruppa:
419e3d39179e18e0188d63220b85802f.png


Vet jo det ikke er vedtatt, men det er vel bare formaliteter som gjenstår. Det _blir_ jo vedtatt. Men om det stemmer at det ikke gjelder for barn født før 1. juli 2018, det vet jeg ikke.

Fødselsdato med skille 1.juli har vært praksis tidligere ved endringer i permisjon
 
Hva vil det si å ta gradert permisjon?
At du feks jobber 20% eller annen prosent en del av permisjonen. Hos oss jobber mannen turnus,så da kan jeg ta gradert permisjon slik at permisjonen strekkes lengre. Jeg tenker å ha 80% permisjon de siste 17 ukene. 20% er en dag i uka,og da blir det 17 dager spart som legges til på slutten av permisjonen. I snitt er nemlig samboer hjemme en av dagene i uka pga turnus,og da kan jeg jobbe. Hadde begge jobbet kontortid ville det ikke vært noen vits.
 
Back
Topp