MammaOkt

nutta06

Glad i forumet
Hei...

Var nettop innom fødselshistoria di, og jeg må si at du er ei knalltøff dame!!! Tror jeg hadde gitt opp... Utrolig strevsomt for dg.. helt alene virket det som du var.. eller du hadde jo heldigvis mannen din ilag med deg.... Men alikavel... ikke dn støtten som du burde ha hatt fra helsepersonell....

Bøyer meg i støvet for dg MammaOkt..

Som du sier selv så var jo det hele verdt det når dere endelig fikk sjønne Sofia... Men jeg håper for allt i verden at den dagen du er klar for ett nytt svangerskap og en ny fødsel, så håper jeg at du får bedre hjelp eller STØTTE fra det helsepersonellet som skal bistå din fødsel!!! Ingen skal behøve å gå gjennom det "alene".... Jordmødrene er jo betalt for å være der for oss fødende!!! Mi mening altså!!!

Tusen takk for gode ord Nutta06 - får tårer i øynene jeg nå...[&o][:)]

Ja det var en fryktelig opplevlese som jeg opplevde som et overgrep. 
På grunn av dette har jeg fått en såkalt "Fødselsrelatert Posttraumatisk stressyndrom".

Jeg gleder meg masse til neste unge - skiller helt klart mellom fødsel og ungen heldigvis. Gruer meg ikke til svangerskapet heller.[:)]

Men jeg føder ikke vaginalt igjen.
Delvis pga forrige fødsel, og delvis pga en skade jeg fikk som ikke ble oppdaget under fødselen og derfro ikke kan opereres nå. På grunn av dette er det større sjanse for totalruptur ved en neste vag. fødsel. (uttalelse fra gynekolog) 
Jeg blir ikke gravid så fremt jeg ikke vet at jeg får planlagt KS (jobber med saken for tiden - går i samtaler osv)

Er det èn ting som har gjort tiden etter fødselen veldig tøff for meg, så er det det å ha møtt på andre mødre som mangler forståelse og empati for det jeg gjennomgikk og derfor bagatelliserer det.

Du er snill du Nutta06 - betyr veldig mye de ordene du skrev til meg, det skal du vite! 

Herre min skaper.... skulle da bare mangle!!! Sier bare det jeg mener..... og jeg har jo gått igjennom 4 fødsler selv... og ondt å jævli e d, men det blir liksom bedre når di som skal hjelpe till virkelig er der for dg... det skriv eg under på.... Faderullan, du va førstegangsfødende, og ik nå førståelse fra jordmora... nei fy felo sei no eg!!

Stå på jente!!! Lykke til når du finn det førr godt!!!

Det er da ingens rett til å bagatellisere ens fødsel!!! Unnskyld meg altså... Det er liksom det største som kan skje med en dame... (i mine øyne da.. ) og hvordan en opplever en fødsel er jo like forskjellig som det finnes sandkorn i ørkenen!!

Klem fra meg tell dg....

Ja det har du helt rett i...det burde være det største som kan skje en dame. Å bli mor er det største som har skjedd meg, men fødselen er det verste som har skjedd meg.

Ja en opplever fødsler forskjellig, men selve fødselsforløpet og hvordan riene er osv kan også være så ulike som natt og dag.
Noen er mer heldige/uhedige enn andre mtp hvilken type fødsel en får - og ikke minst hvordan en blir iavretatt av JM.
Slik er det jo i svangerskapet også - noen får bekkenløsning og kvalme, mens andre slipper det.

Tror ikke nødvendigvis at de som bagatelliserer gjør det av vond vilje, de bare forstår ikke hva det dreier seg om da de ikke har opplevd det samme selv, vet ikke nok om psykologi, eller klarer bare ikke å sette seg inn i hvordan andre kan ha hatt det (nemlig totalt annerledes enn de selv).
"Kom over det, vær takknemlig for at du har en frisk unge, Jeg hadde også en tøff fødsel - må ikke tro at du hadde det verre enn meg/andre bla bla" er en vanlig reakjon jeg har møtt. Desverre gjør det bare traumet verre å møte en slik holdning.

Men nå babler jeg i vei her hehe...blir helt revet med[;)]

Stooor klem tilbake til deg![:)]

"Kom over det, vær takknemlig for at du har en frisk unge, Jeg hadde også en tøff fødsel - må ikke tro at du hadde det verre enn meg/andre bla bla" er en vanlig reakjon jeg har møtt. Desverre gjør det bare traumet verre å møte en slik holdning.

Jiiissess!! Hadde aldri i mitt liv kunne sagt noe sånn som det til noen... Blir så oppgitt over hva folk kan få seg til å si...

uten sammenligning da selvsagt, så har jeg fått tilnærma lignende kommentarer etter mamma døde... (haha, såg no korr teit d såg ut... men... ) Jeg mener sånre kommentarer som at "det e jo sånn livet e!", "ho har det bedre no!", "du e ikke aleina om å ha mista nån som ha stått dg nær!", "Ja, d MÅ jo bære gå videre..." En gang så svara eg tebake når det va nån som sa d at Livet må jo gå videre.... da sa jeg, ja, må d no d?? Da ble dm litt sånn rar i maska ska eg si dg... ;)

Nei d vart bære tull det her... men eg vil at du ska veta at eg førstår deg godt med tanke på det du har vært igjennom... Ikke for at jeg kan vite hvordan du har hatt det... men jeg kan LESE.. hehe..

Håper du får innvilga ks!! (når den tid kommer!!! ) [:D]

En trenger ikke å ha opplevd det samme grusomme som en annen person har opplevd for å kunne klare å sette seg selv inn i den andre personens sted og vise empati - noe du uten problemer klarer.[;)]

Ang moren din; noen folk eier ikke vett, eller har empati nok til å forstå at det er enkelte ting en rett og slett bare ikke sier.
Helt utrolig at de klarer å se deg inn i øynene og si silke ting..fysj så respektløst[:'(] 
"Bare sånn livet er..hun har det bedre nå...du er ikke alene om å ha mistet noen som står deg nær.."
Helt utrolig. Skal det liksom få deg til å føle mindre savn, mindre sorg og vondt? Tvert i mot så må det jo oppleves sårt, ydmykende og at du føler deg unormal og ikke tatt på alvor?
Så bra at du klarte å svare tilbake og at de kanskje fikk seg en støkk der[;)]
Det er jo ikke lenge siden du mistet moren din - og det er helt opp til den enklete å sørge så lenge en kjenner at en har behov for det. Sorgen oppleves jo ulikt for alle både i forhold til måten de sørger på og hvor dypt sorgen sitter. Alle har jo ikke et like sterkt bånd til sine foreldre, noen viser sorg på andre måter (drukner seg i arbeid osv)
Det er ingen oppskrift eller regel på dette.

SYnes du (iallfall det jeg har sett du har skrevet her inne) har taklet moren din sin bortgang og tiden etter på en fantastisk måte. Du klarer å sette ord på det du føler!
Det vises også godt at du var og ER glad i henne, er stolt av henne og slett ikke har tenkt å gjøre minnet om henne noe svakere.[:)]

Ja jeg håper at jeg får avklart dette med KS før jeg blir gravid, eller iallfall tidlig i svangerskapet.

Er så enig så enig nutta. Kan ikke engang forestille meg hvordan det var å gå igjennom og hvordan det har vært i ettertid for deg, MammaOkt. Men at du er ei kjempe tøff og sterk dame er det ingen tvil om. Det står respekt av at du jobber deg gjennom alt du har opplevd, dessverre mye på egenhånd og uten forståelse fra mange.
Jeg beundrer deg virkelig, MammaOkt[:)] 
Stor kos fra meg

Og til deg nutta så vil jeg også gi en stor og god klem. Det må være helt forferdelig å miste mammaen sin. Jeg hadde nok gitt opp alt. At du har vært så positiv og sterk i en tung hverdag er beundrelsesverdig. Og ikke minst for at du samtidig lager en slik tråd og viser empati for andre, når du selv har det vondt.

Mange klemmer nok en gang til dere jenter[:)]

ORIGINAL: LeneChr

Er så enig så enig nutta. Kan ikke engang forestille meg hvordan det var å gå igjennom og hvordan det har vært i ettertid for deg, MammaOkt. Men at du er ei kjempe tøff og sterk dame er det ingen tvil om. Det står respekt av at du jobber deg gjennom alt du har opplevd, dessverre mye på egenhånd og uten forståelse fra mange.
Jeg beundrer deg virkelig, MammaOkt[:)] 
Stor kos fra meg

Og til deg nutta så vil jeg også gi en stor og god klem. Det må være helt forferdelig å miste mammaen sin. Jeg hadde nok gitt opp alt. At du har vært så positiv og sterk i en tung hverdag er beundrelsesverdig. Og ikke minst for at du samtidig lager en slik tråd og viser empati for andre, når du selv har det vondt.

Mange klemmer nok en gang til dere jenter[:)]

Tusen takk vennen!!! *rørt*[:)]

Og signerer deg på det du skrev om Nutta06.

Helt enig med di andre her vennen, klemmer til deg [:)]

Dytter til Nutta06[:)]

Takk skal dere ha jenter!!! Blir jo rørt her jeg og... Men det var ikke meningen å ta å snu dette innlegget til et om meg altså!! [:D] Sårrey.... [:-] Var jo mitt innlegg til dg MammaOkt........[8|][:D]

What goes around, comes around vet du - positivt ment![:)]

Det var en veldig fin og veldig svæææær signatur du har fått deg hihihi[8D]

Back
Topp