Fagfolk er uenig.
Noen mener mennesker er laget for å være i naturlig bevegelse og at man via fysisk aktivitet og trening vil trene det som trengs - å sitte å knipe er unaturlig. Jeg er forsåvidt enig i den logikken. MEN nå er det heller ikke naturlig fra kroppens side å revne og ødelegge muskulatur eller miste musklatur ved å være sengeliggende el. Så da tenker jeg det i enkelte tilfeller krever at man faktisk må trene på andre måter som kanskje er litt "unaturlige" enn å bare "begynne å bevege seg". Selv om det for de fleste med ukompliserte svangerskap og fødsler med en normalt sterk kropp i utgangspunktet holder å bare være i naturlig fysisk aktivitet. Vi er jo også en mer og mer stillesittende generasjon så styrken av naturlig daglig bevegelse blir jo svekket.
Og når man først trenger å trene bekkenbunn fordi den er unormalt svak og ikke gir den støtten den skal gi og bære belastning den skal tåle - så burde det vært mer info om hvordan man skal trene den. Kipt å gå å knipe og knipe til ingen nytte om man gjør det feil.
Som fysio, må jeg si meg enig i det du skriver her. Kroppen vår er skapt for bevegelse, og ved med så mye sittestillende arbeid så forfaller kroppen raskt og holdningen vår blir dårligere. For vi bruker nesten ikke kjernemuskulaturen som vi burde.
Det burde være mer info om bekkenbunnstrening og i denne diskusjonen diastase. Det er ikke bare å knipe sammen, og tro at en gjør det riktig. For det er vanskelig å få det til riktig. Derfor er det også viktig at en går til noen som kan det, og kan lære bort på riktig måte. Bekkenbunnstrening er en egen spesialisering innen fysioterapi, og manuellterapi. Sikkert kiropraktikk også.