Mammamage - diastase

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Er det mange som har det her?
Har dere plager som følge av det? Hva har dere gjort for å bedre det? Og har dette i såfall fungert? Må innrømme at dette "fascinerer meg" da jeg ikke har hatt noe kunnskap om tema før nylig.

Her dro jeg på mamma-mage trening i den tro at magen min var helt grei! Ble derfor litt skremt da det viste seg at jeg hadde 10 cm mellom magemusklene. Dette sjokkerte meg da jeg ikke har hatt noe plager som følge av det. Det viste seg derimot at mine muskler lukker seg helt når jeg strammer bekkenbunn for så å ta med resten av magen, så det utgjør ikke noe problem for meg - for musklene gjør jo faktisk den jobben de skal til tross. Men jeg kjenner godt at det er glippe mellom de hvis jeg prøver meg direkte på situps. Strammer jeg dype mage/bekkenbunn først derimot er det helt lukket ;) så her trenes det mye dype magen for å få litt automatikk i å aktivere den dype magen før løft osv. Har blitt nye sterkere allerede :)

En ting er sikkert - få sjekket magen din etter Fødsel. Oppsøk en sertifisert mamma-mage trener som kan lære deg å jobbe korrekt med bekkenbunn og dype mage.. Dette er muskler jeg hadde tilnærmet null kontakt med - og knipeøvelser (de få jeg har tatt) har jeg tusenvis gjort feil i årevis!! :S

By Dette hadde jeg ikke engang hørt om før i går.

Så jeg har virkelig ikke peiling.

Googling antyder at dette "mammamage" opplegget er et nytt konsept som noen helt få driver med. (musklene og problemet er nok ikke nytt, men begrepet og at man anser der som et problem man må ta tak i) og ettersom jeg ikke har tenkt å dra til østlandet for å få noen til å måle kommer jeg heller aldri til å få vite hvor mange cm det er.

Videre googling på diastase førte meg etterhvert til seriøse kilder som forteller meg hva dette er og hvordan jeg kunne sjekke og det var slett ikke mer enn max en halv fingerbredd. Så som hos de fleste andre har sette altså funket som det skulle på meg.

Last edited:
By Dette hadde jeg ikke engang hørt om før i går.

Så jeg har virkelig ikke peiling.

Googling antyder at dette "mammamage" opplegget er et nytt konsept som noen helt få driver med. (musklene og problemet er nok ikke nytt, men begrepet og at man anser der som et problem man må ta tak i) og ettersom jeg ikke har tenkt å dra til østlandet for å få noen til å måle kommer jeg heller aldri til å få vite hvor mange cm det er.

Videre googling på diastase førte meg etterhvert til seriøse kilder som forteller meg hva dette er og hvordan jeg kunne sjekke og det var slett ikke mer enn max en halv fingerbredd. Så som hos de fleste andre har sette altså funket som det skulle på meg.

Folk veit vel blitt operert for dette fordi det fører til at man tisser på seg, får vondt i rygg og mage, livmorframfall ++ så noe "nytt og fancy" som du fremstiller det som et det vel ikke??? Det er jo et reelt problem hos mange (og grunnen til at man frarådes å ta f.eks situps etter svangerskap før magemusklene har fått tid til å trekke seg sammen).

Innlegget mitt var ikke ment som "reklame" (slik jeg føler du fremstiller det) men jeg har ihvertfall ikke blitt sjekket av lege hverken i første eller siste svangerskap i forhold til dette (hadde det blitt gjort etter nr 1 så hadde jeg kanskje blitt "bra", noe jeg trolig ikke blir nå). Det var derfor et tips om å oppsøke noen har har peiling på tema for å faktisk finne ut hvordan ståa er FØR man får livmorframfall eller magevondt som følge av det. De hadde vel neppe operert folk hvis det ikke utgjorde et reelt problem?
Jeg trodde også at det sikkert trakk seg sammen hos meg (som hos de fleste andre som du sier) så poenget mitt er at man ofte ikke vet selv fordi ingen faktisk sjekker det før det har gått galt og man har store plager som følger av det...

Dårlig kontakt med musklene etter fødsel gjør at det er vanskelig å trene opp dette selv... Så DERSOM man oppdager at man har diastase selv, så er det ikke bare bare å trene opp selv uten å få litt veiledning...

Igjen - dette var ikke ment som reklame, men et tips!
Samt at jeg ønsker erfaringer fra andre med samme problem

Det er ikke problemene som er nye, men "mammamage" konseptet. Og ordet. Knyttet til helt spesifikke få klinikker.

At ikke du, og ikke vi andre, er sjekket for dette skyldes alrså at disse "sertifiserte mammamage trenerene" finnes det noen helt utvalgte få av, en ny nisje de har funnet, en har funnet. Dette er det altså trolig ca ingen på forumet som vet om. Og et fåtall det er aktuelt for, heldogvis.

(en mammamage har jeg forresten. Men ikke diastase)

Jeg skjønner at du ikke mener det som reklame, men det blir nesten det likevel når denne nisjen er så smal og ukjent.

Ja etter googling av diverse behandlinger (feks naprapat) pga bekkensmerter fant jeg ut av det. Har skrevet et par innlegg her inne om det.

Alle snakker om kniping, men det er jo ikke bare å knipe sånn som når du stopper strålen når du tisser.

"Hvordan trener man bekkenbunnen etter en fødsel?
Du må jobbe rolig og lett i begynnelsen for å få det til! Det å bare kunne kutte strålen er ikke nok. Fungerer trampolinen om du kun har festet springfjærene på den ene siden?? Nei. Det gjør heller ikke bekkenbunnen din. Den viktigste treningsøvelsen for deg som har blitt mamma er bekkenbunnen. Du må få kontroll på den før du går i gang med annen trening som boot- camp, treningssenter, jogging osv.
La oss ikke utsette denne treningen mer. La oss sette i gang nå!
Bekkenbunnsøvelse!
Sett deg ned. Kjenn hvor bekkenet ditt er. Er rumpa og lårene avslappet? Bra det skal de være under hele øvelsen. Bruker du de, jukser du. Det er kun deg selv du lurer. Husk bekkenbunnen din er ikke like strek som før- det derfor vi må trene den.
Bekkenbunnen del for del.
1) Kjenner du sitteputene du sitter på? De to kulene du har i rumpa? Prøv å trekk disse sammen. Nei det går ikke å flytte på beina, men musklene i mellom kan strammes opp. Slapp av og prøv å spenn disse musklene igjen noen ganger.
2) Så er det halebenet sin tur! Se for deg halebenet og prøv å kjenn om du klarer å trekke det inn. (Som en hund som trekker halen i mellom bena.) Husk lett og rett! Ikke noe bevegelse i rumpa, ryggen eller lårene denne gangen heller.
Gjør dette noen ganger.
3) Så kan du prøve å kutte strålen. Gikk det?
4) Neste steg er å sette disse sammen for å få festet hele trampolina. Prøv nå å trekke sitteknutene sammen, trekk halebenet inn for så å kutte strålen. Når du har samlet disse tre punktene kan og prøv å løft de opp i skjeden.
Klarte du det? Uten at rumpa, lårene eller ryggen beveget seg? Ikke det.. Prøv igjen. Denne gangen lettere. Bruk tid til å få kontakt med de ulike delene av bekkenbunnen.
Prøver du for hardt blir det ofte feil. Husk at dette er muskler som har vært strekt ut i en lenger periode. De er ikke like sterke som før, og det tar tid å få bygd de opp. Men et steg av gangen, så er du der!"

http://www.mammaklinikken.no/bekkenbunnstrening

Man kan fint ha behov for bekkenbunnstrening uten at man har diastase også.

Mer om diastase her:
http://www.mammaklinikken.no/diastase

http://www.mammaklinikken.no/hva-er-mammamage

http://www.mammaklinikken.no/hvorfor-ikke-sit-ups

http://www.mammaklinikken.no/tips-til-gravide

Last edited:
Det er ikke problemene som er nye, men "mammamage" konseptet. Og ordet. Knyttet til helt spesifikke få klinikker.

At ikke du, og ikke vi andre, er sjekket for dette skyldes alrså at disse "sertifiserte mammamage trenerene" finnes det noen helt utvalgte få av, en ny nisje de har funnet, en har funnet. Dette er det altså trolig ca ingen på forumet som vet om. Og et fåtall det er aktuelt for, heldogvis.

(en mammamage har jeg forresten. Men ikke diastase)

Jeg skjønner at du ikke mener det som reklame, men det blir nesten det likevel når denne nisjen er så smal og ukjent.

Jeg har hørt om dette med mamma mage i lang tid jeg altså, så jeg synes ikke det er ukjent fenomen jeg.. så at fåtallet av folk har hørt om det synes jeg er merkelig!!
En fastlege ville lett kunne ha sjekket om man har diastase, og jeg mener dette bør være en del av svangerskapsomsorgen på samme måte som 6 ukers kontrollen!

Jeg hadde ikke forventet å bli møtt med "negativitet" fordi jeg skrev ett innlegg som dette. Det var ment både som TIPS fra meg og ønske om erfaring fra alle de som faktisk har diastase og har måttet gjøre noe med dette!

Å trene bekkenbunn RIKTIG er viktig for alle som har født, ikke bare hvis man har diastase
Anbefaler deg å lese det Lutzern har skrevet her, for hun har oppsummert det veldig godt her ;)

Ja etter googling av diverse behandlinger (feks naprapat) pga bekkensmerter fant jeg ut av det. Har skrevet et par innlegg her inne om det.

Alle snakker om kniping, men det er jo ikke bare å knipe sånn som når du stopper strålen når du tisser.

"Hvordan trener man bekkenbunnen etter en fødsel?
Du må jobbe rolig og lett i begynnelsen for å få det til! Det å bare kunne kutte strålen er ikke nok. Fungerer trampolinen om du kun har festet springfjærene på den ene siden?? Nei. Det gjør heller ikke bekkenbunnen din. Den viktigste treningsøvelsen for deg som har blitt mamma er bekkenbunnen. Du må få kontroll på den før du går i gang med annen trening som boot- camp, treningssenter, jogging osv.
La oss ikke utsette denne treningen mer. La oss sette i gang nå!
Bekkenbunnsøvelse!
Sett deg ned. Kjenn hvor bekkenet ditt er. Er rumpa og lårene avslappet? Bra det skal de være under hele øvelsen. Bruker du de, jukser du. Det er kun deg selv du lurer. Husk bekkenbunnen din er ikke like strek som før- det derfor vi må trene den.
Bekkenbunnen del for del.
1) Kjenner du sitteputene du sitter på? De to kulene du har i rumpa? Prøv å trekk disse sammen. Nei det går ikke å flytte på beina, men musklene i mellom kan strammes opp. Slapp av og prøv å spenn disse musklene igjen noen ganger.
2) Så er det halebenet sin tur! Se for deg halebenet og prøv å kjenn om du klarer å trekke det inn. (Som en hund som trekker halen i mellom bena.) Husk lett og rett! Ikke noe bevegelse i rumpa, ryggen eller lårene denne gangen heller.
Gjør dette noen ganger.
3) Så kan du prøve å kutte strålen. Gikk det?
4) Neste steg er å sette disse sammen for å få festet hele trampolina. Prøv nå å trekke sitteknutene sammen, trekk halebenet inn for så å kutte strålen. Når du har samlet disse tre punktene kan og prøv å løft de opp i skjeden.
Klarte du det? Uten at rumpa, lårene eller ryggen beveget seg? Ikke det.. Prøv igjen. Denne gangen lettere. Bruk tid til å få kontakt med de ulike delene av bekkenbunnen.
Prøver du for hardt blir det ofte feil. Husk at dette er muskler som har vært strekt ut i en lenger periode. De er ikke like sterke som før, og det tar tid å få bygd de opp. Men et steg av gangen, så er du der!"

http://www.mammaklinikken.no/bekkenbunnstrening

Man kan fint ha behov for bekkenbunnstrening uten at man har diastase også.

Mer om diastase her:
http://www.mammaklinikken.no/diastase

http://www.mammaklinikken.no/hva-er-mammamage

http://www.mammaklinikken.no/hvorfor-ikke-sit-ups

http://www.mammaklinikken.no/tips-til-gravide

Takk for god oppsummering :)
Hvilke plager hadde du som følge av det? og fikk du trent det opp greit?
Er naprapat vi går til trening hos vi også ;)
Må si jeg virkelig forstår viktigheten av å trene opp bekkenbunnen og den dype magen når jeg merker hvor stor forskjell det er på diastasen før og etter jeg har aktivert den dype magen. Men det er jammen meg ikke enkelt å aktivere den mens man gjør andre ting heller. Begynner å bli bedre da! ;) Nå får jeg det til hvis jeg triller,mens jeg bare kikket dumt på naprapaten da hun ba meg om det første gang. For da klarte jeg så absolutt ikke å GÅ mens jeg strammet :P

Det var ikke ment som negativitet heller da.

En lege kan sjekke diastase ja, så hvorfor man da må oppsøke en sertifisert mammamagetrener (finnes mer enn to?) er for meg uklart.

At det ikke sjekkes (sannelig om jeg vet, de klemmer mye på magen, men ikke slik jeg leste på nhi at det skal sjekkes med strammet mage nei) kan absolutt tas opp

Knipeøvelser har jeg fått bekreftet av to fysio (i to svangerskap med bekkenløsning) at jeg gjør rett.

Men den oppsummeringen sliter jeg med første punkt. Hvordan skal jeg kunne stramme sitteputene i rompa uten at rompa strammes? Ettersom de jo er (en vesentlig) del av den om jeg ikke misforstår hvilke puter det er snakk om?

Riktige Knipeøvelser er viktig og det bør alle absolutt sikres i at se gjør rett

Takk for god oppsummering :)
Hvilke plager hadde du som følge av det? og fikk du trent det opp greit?
Er naprapat vi går til trening hos vi også ;)
Må si jeg virkelig forstår viktigheten av å trene opp bekkenbunnen og den dype magen når jeg merker hvor stor forskjell det er på diastasen før og etter jeg har aktivert den dype magen. Men det er jammen meg ikke enkelt å aktivere den mens man gjør andre ting heller. Begynner å bli bedre da! ;) Nå får jeg det til hvis jeg triller,mens jeg bare kikket dumt på naprapaten da hun ba meg om det første gang. For da klarte jeg så absolutt ikke å GÅ mens jeg strammet :P
Egentlig ingen plager i forbindelse med det... Fikk en belastningsskade og vet ikke helt årsaken annet enn at jeg har gått for mye på asfalt på en utrent kropp pga at jeg var sengeliggende med hypermeisis så lenge. Har ikke født. Jeg trodde jo jeg var klar for å gå og kjente meg i helt fin form. Så fant ut at det er greit å trene opp innenfra først. Har trent hos fysio også, så hva som har hjulpet vet jeg faktisk ikke. Men jeg merker jeg er mye svakere i bekkenbunn etter dette svangerskapet. Og når det kan påvirke treningseffekt og evt smerter i bekken og rygg så tenker jeg dette er en viktig del av treningsprogrammet :)

Det var ikke ment som negativitet heller da.

En lege kan sjekke diastase ja, så hvorfor man da må oppsøke en sertifisert mammamagetrener (finnes mer enn to?) er for meg uklart.

At det ikke sjekkes (sannelig om jeg vet, de klemmer mye på magen, men ikke slik jeg leste på nhi at det skal sjekkes med strammet mage nei) kan absolutt tas opp

Knipeøvelser har jeg fått bekreftet av to fysio (i to svangerskap med bekkenløsning) at jeg gjør rett.

Men den oppsummeringen sliter jeg med første punkt. Hvordan skal jeg kunne stramme sitteputene i rompa uten at rompa strammes? Ettersom de jo er (en vesentlig) del av den om jeg ikke misforstår hvilke puter det er snakk om?

Riktige Knipeøvelser er viktig og det bør alle absolutt sikres i at se gjør rett

En ting er sikkert - få sjekket magen din etter Fødsel. Oppsøk en sertifisert mamma-mage trener som kan lære deg å jobbe korrekt med bekkenbunn og dype mage..
SJEKK MAGEN DIN! Står ikke at det må gjøres til sertifisert trener - bare sjekk magen. Det kan hvem som helst som har peiling gjøre.
Oppsøk en sertifisert mamma-mage trener for å lære øvelser mener jeg er lurt JA, fordi jeg mener de VET hvordan man skal jobbe opp musklene innenfra og ut. De vet NÅR man er klar for å gå videre i øvelsene slik at man ikke gjør øvelser før man er klar for det. For dette er faktisk vanskelig å kjenne selv - men dersom man ikke har aktivert de dype magemusklene så er det faktisk en rekke øvelser som er skadelige å gjøre ;)

Hvor du finner kun to mammamagetrenere vet jeg ikke, men det finnes MANGE av disse i Norges land.

I punkt 1 er det vel musklene imellom putene det er snakk om.. og som skal strammes og da UTEN å stramme rumpa!

Da leste jeg punkt 1 feil.

Fortsetter å knipe slik jeg har fått bekrefte var riktig

Det et sikkert flere enn to, men det var ikke mange treff på "Mammamagetrener" akkurat

Men dette gir jeg opp å forsøke å forklare hva jeg mente, du tolker det bare negativt selv om det slett ikke et slik ment. Og jeg gidder ikke "spre mer negativitet enn nødvendig" så herved slutter jeg med det. :-)

Er det mange som har det her?
Har dere plager som følge av det? Hva har dere gjort for å bedre det? Og har dette i såfall fungert? Må innrømme at dette "fascinerer meg" da jeg ikke har hatt noe kunnskap om tema før nylig.

Her dro jeg på mamma-mage trening i den tro at magen min var helt grei! Ble derfor litt skremt da det viste seg at jeg hadde 10 cm mellom magemusklene. Dette sjokkerte meg da jeg ikke har hatt noe plager som følge av det. Det viste seg derimot at mine muskler lukker seg helt når jeg strammer bekkenbunn for så å ta med resten av magen, så det utgjør ikke noe problem for meg - for musklene gjør jo faktisk den jobben de skal til tross. Men jeg kjenner godt at det er glippe mellom de hvis jeg prøver meg direkte på situps. Strammer jeg dype mage/bekkenbunn først derimot er det helt lukket ;) så her trenes det mye dype magen for å få litt automatikk i å aktivere den dype magen før løft osv. Har blitt nye sterkere allerede :)

En ting er sikkert - få sjekket magen din etter Fødsel. Oppsøk en sertifisert mamma-mage trener som kan lære deg å jobbe korrekt med bekkenbunn og dype mage.. Dette er muskler jeg hadde tilnærmet null kontakt med - og knipeøvelser (de få jeg har tatt) har jeg tusenvis gjort feil i årevis!! :S

Er ikke direkte plaget, men har mange cm glipe i mellom magemusklene. Får ikke samme kontakten som før med musklene. Jeg fikk ikke mage før uke 28 i svangerskapet, hadde veldig gode magemuskler som holdt magen tilbake. Så plutselig en dag våknet jeg med en diger glipe i mellom i svangerskapet. Trener ikke vanlig sit ups, men litt alternativ mageøvelser. Har ganske definerte magemuskler, så ser litt rart ut med en stor glipe :p

Er ikke direkte plaget, men har mange cm glipe i mellom magemusklene. Får ikke samme kontakten som før med musklene. Jeg fikk ikke mage før uke 28 i svangerskapet, hadde veldig gode magemuskler som holdt magen tilbake. Så plutselig en dag våknet jeg med en diger glipe i mellom i svangerskapet. Trener ikke vanlig sit ups, men litt alternativ mageøvelser. Har ganske definerte magemuskler, så ser litt rart ut med en stor glipe :p

Du ser det ihvertfall :P Min mage har aldri hatt definerte magemuskler altså :P hehe..

Diastase har vært kjent i lang tid. Alle fysioterapeuter, manuellterapeuter og kiropraktorer har dette som pensum i utdanningene sine,og vet hvordan en skal kjenne etter det og behandle det. En kan også kjenne etter selv. Kjenner fort om det er glippe mellom eller ikke.
Det er heller ikke alle som får diastase. Som oftest blir det oppdaget når en begynner å trene igjen.

Mamma-trening er noe som har kommet det siste årene, og blitt " in"

Du ser det ihvertfall :p Min mage har aldri hatt definerte magemuskler altså :p hehe..

Bare for å presisere, så ikke jeg blir "tatt" av noen, så tilhører jeg IKKE de som ønsker minst mulig mage og se freshest mulig ut rett etter fødsel. Men har alltid vært tynn (naturlig) og lett trent, og det i kombinasjon med at jeg liker å trene og at kroppen min (les psyken, veldig angst/spennings dempende) trenger trening gjør at kroppen ser ut spm den gjør ;)

Syns denne linken og kommentaren nederst var god informasjon.

http://www.itromso.no/nyheter/2016/05/15/Motsvar-til-artikkel-om-mammamage-trening-12739040.ece

Diastase hørte jeg jo mye om også at man burde få det sjekket opp, men søker man opp mammamage på Google kobles det først opp mot diastase i 2015 virker det som, så dette er jo en liten nisje uten gode forskningsrapporter enda.
Men ja viktig å få det undersøkt og har man diastase kan man få hjelp av fysioterapeuter, ikke bare naprapater.

Syns denne linken og kommentaren nederst var god informasjon.

http://www.itromso.no/nyheter/2016/05/15/Motsvar-til-artikkel-om-mammamage-trening-12739040.ece

Diastase hørte jeg jo mye om også at man burde få det sjekket opp, men søker man opp mammamage på Google kobles det først opp mot diastase i 2015 virker det som, så dette er jo en liten nisje uten gode forskningsrapporter enda.
Men ja viktig å få det undersøkt og har man diastase kan man få hjelp av fysioterapeuter, ikke bare naprapater.

Men for å vite hva det egentlig svares til i denne artikkelen så må vi jo se artikkelen som det svares på tenker jeg. for det virker jo som dette med mamma mage her er snakk om det å miste/stramme opp mammamagen (altså den nederste ofte slappe delen). Og det er ihvertfall ikke der fokuset hos meg ligger (eller hun jeg går hos. Her handler det om å oppnå kontakt med bekkenbunn og de dype magemusklene igjen og bli sterkere. Vi følges opp individuelt og får øvelser på vårt nivå. Treneren følger med at magen vår ikke buler ut, og gjør den det så må vi gjøre andre øvelser til vi blir sterkere.
Begrepet "mamma-mage" kan godt være en nisje, men ikke behovet for å trene riktig etter en fødsel.
En fysioterapeut vil vel på samme måte som en naprapat gi øvelser for å trene opp magen vil jeg tro?

Men for å vite hva det egentlig svares til i denne artikkelen så må vi jo se artikkelen som det svares på tenker jeg. for det virker jo som dette med mamma mage her er snakk om det å miste/stramme opp mammamagen (altså den nederste ofte slappe delen). Og det er ihvertfall ikke der fokuset hos meg ligger (eller hun jeg går hos. Her handler det om å oppnå kontakt med bekkenbunn og de dype magemusklene igjen og bli sterkere. Vi følges opp individuelt og får øvelser på vårt nivå. Treneren følger med at magen vår ikke buler ut, og gjør den det så må vi gjøre andre øvelser til vi blir sterkere.
Begrepet "mamma-mage" kan godt være en nisje, men ikke behovet for å trene riktig etter en fødsel.
En fysioterapeut vil vel på samme måte som en naprapat gi øvelser for å trene opp magen vil jeg tro?
Men en fysioterapeut er en godkjent tittel i Norge og en som er under statlig krav. Sist jeg sjekket var naprapater under loven om alternativ behandling som ikke er like streng. Altså ikke en beskyttet arbeidstittel så nærmest hvem som helst kan kalle seg naprapat!
Derfor også mer relevant i forhold til forskning.

Det er linker inne på linken til både hva naprapatene sier om dette også.

Og er som sagt viktig med trening etter fødsel men da pga diastase, som jo er en deling av magemuskler, om det kan skape andre problemer blir jo forsket om men har ikke kommet noen god svar på det enda.
De aller fleste får vel god informasjon om viktigheten av riktig trening både under svangerskapet og etterpå, og at det er kjernemuskulaturen og spesielt bekkenøvelser det er viktig å fokusere på.

Last edited:
Fagfolk er uenig.
Noen mener mennesker er laget for å være i naturlig bevegelse og at man via fysisk aktivitet og trening vil trene det som trengs - å sitte å knipe er unaturlig. Jeg er forsåvidt enig i den logikken. MEN nå er det heller ikke naturlig fra kroppens side å revne og ødelegge muskulatur eller miste musklatur ved å være sengeliggende el. Så da tenker jeg det i enkelte tilfeller krever at man faktisk må trene på andre måter som kanskje er litt "unaturlige" enn å bare "begynne å bevege seg". Selv om det for de fleste med ukompliserte svangerskap og fødsler med en normalt sterk kropp i utgangspunktet holder å bare være i naturlig fysisk aktivitet. Vi er jo også en mer og mer stillesittende generasjon så styrken av naturlig daglig bevegelse blir jo svekket.

Og når man først trenger å trene bekkenbunn fordi den er unormalt svak og ikke gir den støtten den skal gi og bære belastning den skal tåle - så burde det vært mer info om hvordan man skal trene den. Kipt å gå å knipe og knipe til ingen nytte om man gjør det feil.

Back
Topp