Mamma permisjon og bo I utlandet?

LuLu85

Forelsket i forumet
Hei
Jeg har en del spørsmål angående mamma permisjon osv

1. Når jeg har mamma permisjon kan jeg bo utlandet? Og hvor mange uker etter fødsel kan jeg Gjøre det isåfall? Med tanken på vaksiner osv

2. Pappaen til babien min er britisk borger som har nettopp flyttet til Norge. Har ingen jobb eller rettigheter Her. Kan jeg ta alle ukene selv I mamma permisjon?

3. Jeg er som nevnt ovenfor aleneforsørger hjemme. Skal jeg betale mindre skatt av den grunn?

4. Pappaen til babien spør om babien automatisk blir norsk statsborger? For han ønsker at babien får britisk statsborgerskap mens jrg ønsker norsk. Hva synes dere er fordeler og ulempen?

Tusen takk for svar!!

Kan svare på nr 2 og 4, da jeg var i en lignende situasjon med førstemann.

Du kan få full svangerskapspermisjon, dvs mammapermisjon og pappapermisjon når pappaen ikke har den retten om du har tjent deg opp til det (dvs jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødsel). Det er lurt å ta seg en tur innom NAV, så du forsikrer deg på at du får alt du har rett på.

Babyen har rett til både mors og fars statsborgerskap. Det norske får h*n automatisk om h*n blir født i Norge. Det britiske må dere søke om gjennom den britiske ambassaden. Dere må ha med fødselsattest på begge foreldre og babyen (veldig viktig at fars navn er på babyens fødselsattest, sånn at dere kan bevise at han har rett til britisk pass), og det kan være en litt lang prosess.

Ift om du kan ta permisjonen i utlandet, vet jeg at du kan ta i alle fall mesteparten av den der, men litt usikker på om det er noen øvre grense. Finnes sikkert info om det på navs hjemmesider.

Lykke til ! :)

Min mor jobber i skatteetaten så jeg tror jeg kan hjelpe deg med spørsmål 3!

Så vidt jeg vet har aleneforsørgere krav på skatteklasse 2 (ordinært er man skatteklasse 1). Men jeg tørr ikke si om du får skatteklasse 2 fordi faren bot i et annet land, ta kontakt med skattekontoret der du bor og hør med dem for sikkerhetsskyld :)

Hei
Jeg har en del spørsmål angående mamma permisjon osv

1. Når jeg har mamma permisjon kan jeg bo utlandet? Og hvor mange uker etter fødsel kan jeg Gjøre det isåfall? Med tanken på vaksiner osv

2. Pappaen til babien min er britisk borger som har nettopp flyttet til Norge. Har ingen jobb eller rettigheter Her. Kan jeg ta alle ukene selv I mamma permisjon?

3. Jeg er som nevnt ovenfor aleneforsørger hjemme. Skal jeg betale mindre skatt av den grunn?

4. Pappaen til babien spør om babien automatisk blir norsk statsborger? For han ønsker at babien får britisk statsborgerskap mens jrg ønsker norsk. Hva synes dere er fordeler og ulempen?

Tusen takk for svar!!

Hei, et tips: har veldig god erfaring med å bruke Facebook siden til NAV foreldrepenger. Raske svar, og svært enkelt, både på veggen og PM

Ville sjekket med NAV om det med permisjon og med helsestasjon om vaksinasjon

Du kan fint ta permisjonen i utlandet, det gjorde jeg selv.

Back
Topp