Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sjekk https://familie.nav.no/veiviserSynes den er veldig oversiktlig og fin.
Hvor mye og lenge dere får avhenger av hvilken dekningsgrad dere velger. Kronemessig lønner det seg å ta 100 % lønn og heller ubetalt permisjon, men det gir noe ulemper ift krav på sykepenger etter jobboppstart osv.
Junibarna har jo heller ikke krav på bhgplass før i august, så vi kommer i alle fall til å kjøre ubetalt permisjon og kontantstøtte i juli/august. Vi hadde fått til å strekke permisjonen med 80 % og ferie også, men vi prioriterer heller å få ferie sammen som en familie![]()
Så det lønner seg ikke med 80%?
Vi har sett litt på dette på NAV sin planlegger, og fant ut av at med 80% så får vi dekt oss helt frem til barnehagestart, da med innlagt ferie (ett par uker hver for oss, og 3-4 uker sammen)+ kontantstøtte i juli og august.
Ved 100% får vi kun dekt frem til starten av juni (med ferie innregnet), og må da ta en del ulønnet perm. Jeg spør fordi jeg er helt blank på hva som er best. Sist svangerskap var jeg nylig ferdigutdannet, og fikk foreldrepenger/stipend fra lånekassen (fant et smutthull i systemet studenter bruker), så da hadde jeg kun engangsstønad fra NAV.
Samboeren min jobber også turnus, og vet det finnes noen smutthull der også slik at man kan dra permisjonen enda lengre i forhold til friturn.
I kroner og øre lønner det seg å ta 100 %, og så heller sette av 20 % av inntekten og ha dette som "lønn" når man tar ubetalt permisjon. Totalt sett får man mer utbetalt med 49 uker 100 % lønn enn 59 uker 80 %![]()
I kroner og øre lønner det seg å ta 100 %, og så heller sette av 20 % av inntekten og ha dette som "lønn" når man tar ubetalt permisjon. Totalt sett får man mer utbetalt med 49 uker 100 % lønn enn 59 uker 80 %![]()
Hvorfor er det slik?
At det er mer utbetalt ved 100% enn 80% ?
Nav har en veldig enkel guide på sine sider nå. Bare å plotte inn termin osv så får man forslag til plan med alle datoer og uker.Hei!
kan noen gi meg en enkel forklaring på hvor mye perm man har? Og hvor mye hver osv? Lest på nett men står så mye rart så blir helt forvirra!
Begge er i 100 % stilling
Det er et rent mattespørsmål. Det er en lineær graf som ved 80% har en svakere stigning over lengre tid. Men når du regner på pappapermen så vil det ofte lønne seg med 80% om far bare tar ut sine uker og ikke av fellesperioden. Bare å regne på det, så ser du. Men det er som sagt ren matte det der og litt forvirrende om man ikke digger matematikk. Jeg syntes det hjalp å se det illustrert med en graf ihvertfall.Hvorfor er det slik?
At det er mer utbetalt ved 100% enn 80% ?
Du får ikke to tjenester fra staten på samme tid, så om du er i foreldrepermisjon får du ikke kontantstøtte samtidig.
Joda... kontantstøtte får du om barnet er over 13 mnd og ikke går i bhg. Vi fikk kontantstøtte mens mannen var i perm sist
Joda... kontantstøtte får du om barnet er over 13 mnd og ikke går i bhg. Vi fikk kontantstøtte mens mannen var i perm sist
Ja, og du får jo barnetrygd oppå det igjen, så det går an å motta flere ytelser samtidig.
Ofte! Men ikke alltid!Dette bør hver familie regne på med inntekten til far og mor, samt tap av pensjon og feriepenger ved de ulike modellene.
Tap av feriepenger? Opptjener man ikke rett til ferie mens man er i permisjon?
Man tjener ikke opp feriepenger mens man er i ulønnet permisjon.