"Mamma" og "pappa"

Fluesopp

Forelsket i forumet
Marsboerne
Leste et sted at de aller fleste babyer på 8 mnd kan å si "mamma" og "pappa", gutten vår har bablet pappa siden han var 5 mnd, men ikke en eneste gang har han sagt mamma enda.. Bør jeg være bekymret?
 
Leste et sted at de aller fleste babyer på 8 mnd kan å si "mamma" og "pappa", gutten vår har bablet pappa siden han var 5 mnd, men ikke en eneste gang har han sagt mamma enda.. Bør jeg være bekymret?
Her blir det bablet bappa. Ikke noe som ligner mamma egentlig. Kan du huske hvor du leste det?
I følge den appen jeg har fra babyverden så står det på 9 mnd at: "De aller første ord kommer snart nå: ma-ma, pa-pa og da-da.". Så sånn som jeg tolker det så begynner de rundt 9 mnd gammel å komme med sine første ord.

Lillegullet begynte å si "hei" allerede på 17. mai, men det er mer en lyd enn bevisst bruk av ordet. Også synes han det er morsomt når han får sånn reaksjon på det.
 
Her sier hun Ba-ba og ma-ma. Mer i det siste hun har begynt å bruke det bevisst når hun henvender seg til en av oss. Tror ikke du trenger å være bekymret, det er veldig stort spenn på når barn begynner med ting. Bare spør folk som har flere barn hvor stor forskjell det er :)
 
Ville ikke bekymra meg. Lillebror babler mamma men jeg har ingen tro på at han mener noe med det, og det er lenge til jeg tenker at han forstår noe som helst av det. For meg er ikke et ord et ord før de både sier og peker samtidig. Da kanskje de skjønner det. Så vidt jeg husker bablet storebror aldri nesten noe før han plutselig en dag snakket i setninger noen måneder før han fyllte to. På helsestasjonen skjekkes ikke språk og språkforståelse før 2 års kontrollen og selv da er det store individuelle forskjeller.
 
8 måneder var tidlig. Ville ikke bekymra meg. Det kommer mamma av og til, men stort sett er det mæ-mæ og ba-ba.
 
Det hadde jeg ikke bekymret meg over. Her er det kun heihei som sies.
 
Back
Topp