Malt - treg mage med mme... *linker*

Grete71

Forumet er livet
Vil bare tipse dere om at malt KAN ha motsatt virkning..... Jeg slutta å bruke malt på Vetle, og gikk heller over til laktulose, med et helt annet resultat. Som vanlig; "bruk vett" ved bruk.. [8D]

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/forstoppelse-hos-barn

http://www.lommelegen.no/831800/spebarn-og-forstoppelse

"...å innta lactulose, et sukkerstoff som kjøpes reseptfritt på apoteket, men som ikke opptas av kroppen. Det virker bare lokalt i tarmen med å trekke væske til denne, og dermed stimulere til aktivitet. Det du i så fall skal være oppmerksom på er at de første dagene pleier det å bli ekstra mye luft, og av og til en del magesmerter også. Dette skyldes at tarmen begynner å jobbe aktivt. Dosen er 15 - 30 ml 2 ganger daglig.
En sikker diagnose får man ved å ta røngtenbilde av magen, men lactulose er helt ufarlig selv om diagnosen skulle være feil."

Utdrag fra et annet svar, for å vise hva lactulose er for noe.

Tusen takk for gode tips!! Setter stor pris på dette..[:)]

Vet hvordan det er med urolig bebiss.. Vetle var slik.. Og jeg brukte også Minifom, og hadde ikke nølt å bruke dette nå heller, selv om det blir diskutert om hvor "farlig" dette er... Alt med måte, sier jeg...

Fokus på konserveringsmidler i legemidler til spedbarn
-Vi fraråder inntil videre ukritisk bruk av legemidler konservert med enkelte parabener til spedbarn på grunn av en mulig hormonforstyrrende effekt, sier seniorrådgiver Anne Figenschou Soleng i Statens legemiddelverk.
Parabener er konserveringsmidler som tradisjonelt har vært brukt i mat, kosmetikk og legemidler. Nyere forskning viser imidlertid at parabener har en svak østrogenliknende effekt, som er mellom 1 000 og 1 million ganger mindre enn effekten av kroppens naturlige østrogen. Dyrestudier har avdekket redusert testosteronnivå og redusert spermieproduksjon hos hannrotter og hannmus som er behandlet med propyl- og butylparaben (1, 2). Tilsvarende er ikke sett hos mennesker, men inntil ytterligere data foreligger kan en mulig effekt ikke utelukkes helt.

Fraråder ukritisk bruk

Parabener nedbrytes raskt i leveren hos mennesker. Hos spedbarn antar man at denne nedbrytingen skjer saktere frem til ettårsalder. Det er dessuten mulig at spedbarn er ekstra sensitive for eventuelle hormonforstyrrende effekter.
Inntil mer informasjon foreligger, fraråder derfor Legemiddelverket ukritisk og langvarig bruk (over uker, der nytten ikke overstiger en mulig risiko) av legemidler som inneholder propyl-, butyl- eller isobutylparaben. Dette gjelder i første rekke preparatet Minifom dråper til behandling av spedbarnskolikk. Dette legemiddelet er konservert med parabenblandingen Nipastat, og den medisinske effekten er omdiskutert.
Når det gjelder øvrige legemidler som inneholder propyl-, butyl- eller isobutylparaben er det viktig å ikke avbryte behandling uten å ha rådført seg med lege.

Propylparaben er fjernet fra listen over godkjente konserveringsmidler i matvarer (3). Butyl- og isobutylparaben har aldri vært benyttet i matvareproduksjon. Legemiddelverket kartlegger nå hvilke legemidler som inneholder disse parabenene. -Vi vil komme tilbake med mer informasjon så snart nye opplysninger foreligger, sier Anne F. Soleng.

Altså UKRITISK BRUK, ikke bruk.... [;)]

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/show.do;jsessionid=C5AA601E9A53E6BCE0B0952DDEAF9B90

hvor lenge brukte du minifom, vi har det nå og har vel brukt det før hvert måltid kun på dagen i 2 uker eller noe. Kanskje vi burde ha en pause snart da?

Da jeg brukte det, var ikke denne informasjonen kommet fram, så brukte den nok lenger enn 1 uke.... Tror jeg hadde satt en maks på 7 dager, kanskje. Men hvis bebiss hadde blitt en del bedre innen 7 dager, hadde jeg kuttet det ut for å prøve, i hvert fall.

Dytter opp denne, siden det tydeligvis er MANGE som lurer på malt og slikt...

Neeeei sååå mye var det ikke? Kan det ha vært 2,5-5 ml? Huff er ikke så lett å huske 4 år tilbake! [8D]

malt funker her og da har vi en teskje nesten i hver flaske :)

Back
Topp