Malt i mme?

Lillehvitveis

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Jeg ammer stort sett, men gir en flaske med enten pumpet melk eller mme på kveldstid før lille skal sove for kvelden.
I det siste har det gått flere dager mellom hver avføring. Han promper en del, og det lukter pyton!
For et par uker siden begynte han også å spenne seg i hele kroppen. Altså han blir plutselig helt stiv i hele kroppen, og bøyer seg bakover. Han gråter alltid når han gjør slik.
Har tatt det opp med helsesøster, og hun har sendt henvisning videre til fysioterapeut, men har ikke fått time enda.
I det siste har jeg tenkt på at han kanskje får vondt i magen av mme? Selv om han får kun 1 flaske i løpet av et døgn (ikke alltid det engang). Burde jeg prøve å gi malt når han får flaske, evt hvor mye?

Det kan være mme som gir lille hard/vond mage, selv med bare en flaske. Ville kanskje prøvd litt malt i flaska, kanskje bare 1/3del av en t - skje :) bare vær obs på mulig sprutbæsj da [emoji14] pg at det er gluten i malt :)

Ga malt selv da lille startet med mme da hun slet mye med forstoppelsd. Brukte da ca halv t-skje malt k flaska 3 ganger til dagen (da hun fikk mme fulltid )

Eg gir malt når eg gir mme. Når de får mme skal dei ha avføring kvar dag eller Max annenhver dag.

Det kan være mme som gir lille hard/vond mage, selv med bare en flaske. Ville kanskje prøvd litt malt i flaska, kanskje bare 1/3del av en t - skje :) bare vær obs på mulig sprutbæsj da [emoji14] pg at det er gluten i malt :)

Ga malt selv da lille startet med mme da hun slet mye med forstoppelsd. Brukte da ca halv t-skje malt k flaska 3 ganger til dagen (da hun fikk mme fulltid )
Da skal jeg prøve det. [emoji5] Sprutbæsj har vi vært borti før, ja[emoji28]Så vi er alltid forberedt med ny bleie lett tilgjengelig slik at vi får den raskest mulig på [emoji28]

Sikkert dumt spørsmål, men hvor kjøpes malt?

Min får 1-3 små flasker i døgnet (max 200 ml til dammen) og MÅ ha malt i den for å unngå forstoppelse
Såpass ja!
Da var det kanskje bra at jeg tenkte på det med malt. Han drikker rundt 150 ml fra flaske på kvelden.
Blandet ut litt i flasken han fikk istad, så får vi håpe at det har noen virkning.
Hvor mye malt har du i per flaske? Og er det antall ts per flaske som er viktig, eller antall ts per døgn?

Jeg trodde det ikke lenger var anbefalt med malt til babyer, noe med gluten... nei husker ikke, men at man helles skulle gi laktulose. Skal se om jeg finner referanse

Det er delte meninger om malt tror jeg. Men lillegutt stoppet opp i magen hver gang han fikk mme. Selv om det ikke var full flaske engang. Nå trenger vi ikke gi mme lenger, men ga malt (1/2teskje) i flaska da han fikk det.

Jeg trodde det ikke lenger var anbefalt med malt til babyer, noe med gluten... nei husker ikke, men at man helles skulle gi laktulose. Skal se om jeg finner referanse
NCF anbefaler å vente til 3-4 mnd alder. Derfor har vi ventet. Jr blir 12 uker på søndag. Har ikke hatt noe effekt av laktulose (semperdråper) eller minifom. Hatt avføring hver dag, men nå er han plutselig forstoppet så da hadde vi ikke noe valg.

Såpass ja!
Da var det kanskje bra at jeg tenkte på det med malt. Han drikker rundt 150 ml fra flaske på kvelden.
Blandet ut litt i flasken han fikk istad, så får vi håpe at det har noen virkning.
Hvor mye malt har du i per flaske? Og er det antall ts per flaske som er viktig, eller antall ts per døgn?
Vi koker opp vann en gang hver dag og bruker 1 ts pr halvliter. Det funker for oss. 1-3 ts per liter har mannen her i hus lest seg opp til at det skal være. Man må nok orøve seg litt fram

Hvor lang tid tar det før malt virker? Jeg gav 1/2 ts i 200 ml melk i går kveld. Samme i kveld, men det har ikke skjedd noe enda...

Hvor lang tid tar det før malt virker? Jeg gav 1/2 ts i 200 ml melk i går kveld. Samme i kveld, men det har ikke skjedd noe enda...
Jeg ga første i går ganske tidlig på dagen og fikk første bæsjebleie ca 24 timer etterpå og totalt 3 idag. Første bleie siden tirsdag. Ga i 3 flasker igår.

Jeg ga første i går ganske tidlig på dagen og fikk første bæsjebleie ca 24 timer etterpå og totalt 3 idag. Første bleie siden tirsdag. Ga i 3 flasker igår.
Ok [emoji106] Har jeg skikkelig flaks kommer det vel en skikkelig bæsjebombe i løpet av natten da [emoji28]

Nå har jeg gitt malt fredag kveld, lørdag kveld. Ikke søndag for da fikk han mm. Fremdeles ingen bæsj... Har gitt 1/2 ts begge gangene.
Han promper ikke like mye lenger, og det virker heller ikke som han plages så mye av det som han gjorde i starten. Så det virker som det kun er det at han bæsjer sjeldent. Det er visst ganske normalt når de kun får mm. Men siden han får mme av og til, ble jeg usikker. Jeg skal på 3-mnd kontroll på torsdag, så jeg får ta det opp da. Selv om jeg frykter dømmende blikk og kommentarer ifht mme. [emoji28]

Back
Topp