Malingsarbeid mens gravid....? Kan? Kan ikke?

Mrs. Tiger

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Hei på dere, jeg trenger noen råd om å male/ikke male.
Jeg har så mange prosjekt jeg vil ha utført, og helst alt igår, men det år jo ikke. Bord, barnerom, sprinkelseng, - jeg vil male alt.
Noe med vanlig miljøvennlig maling som er anbefalt av Norges astma og alergiforbund, men noe trenger skikkelig oljemaling for å dekke og bli pent.
Mannen min utsetter og utsetter- og jeg går hjemme og har all verdens tid.
Jeg er redd oljemaling irriterer mini i magen, men er ganske safe at alergimaling er ok for meg å innånde...
Hva tror evt.vet dere??

Ikke male! Løsemidler er ikke bra for små som utvikler hjernen sin. Og husk at det bør være gjort flere uker før den lille kommer ut, så de farlige stoffene dunster bort! Ikke så smart å legge en nyfødt i en nymalt seng i et nymalt!

Jeg har hørt at det fins noen malingstyper som man fint kan male med om man er gravid. Men hva slags maling det er, er jeg litt usikker på. Spør i en maleforretning. Der bør de jo vite sånt :)

Fins typer du kan male med! Spør i spesialforretningen.
Har prøvd noen typer. Helt ok å male vegg og store flater med, men min erfaring (to år siden...) er at det fantes lite egnet maling til møbler osv som var grei å male med som gravid.

Jeg har selv malt en del i denne graviditeten, men gjørde det i høst og sto da ute og malte. Brukte akrylbasert maling da den tørker og herder raskt slik at det blir lite avgassing.

Maling som gravid er nok ett tema med mange meninger rundt, men jeg tror nok hysteriet er blåst opp i forhold til alvorlighetsgraden hos noen.
Ha godt med utluftning, hold deg unna rommet med nymalte vegger, møbler en ukes tid mens det luftes så går det nok bra. Begrens oppholdet i malingsdunsten så godt det lar seg gjøre.

Ja, jeg tenker at mannen får ta seg av seng og bord som skal males med oljebasert maling.
En ny type vannbasert maling som er anbefalt av Norges Astma og allergiforbund mente de på malerbutikken er det beste en gravid kan male med, svært svak avgassing- dette er ment for vegg - så jeg tror den er OK.
Jeg er fullstendig enig at senga må luftes godt før babyen kan legges i den. Den får stå i garasjen noen uker først...

Flere som har synspunkter om dette?

Sniker fra januar.
Du kan jo evt kjøpe deg en gassmaske :)

Jeg malte mange strøk på kjøkkenet, både vegger og vinduskarmer. Malte med sens maling, luftet godt og hadde på meg maske.

Spurte legen om dette, hun sa det var ufarlig når jeg malte med allergivennlig maling og luftet godt :)
Hun mente at hvis barnet skulle tatt skade av det er det mest sannsynlig de første 12 ukene inni magen når organene utvikles. Eksponering over tid tenker jeg ikke er bra, men noen ganger ila svangerskapet? Nei.. Her malte jeg uten bekymringer!

Sniker fra januar.
Du kan jo evt kjøpe deg en gassmaske :)

Ja visst - det ordner seg nok til slutt... Bare tenke seg godt om slik at alle forholdsregler blir fulgt - jeg skal jo selv til legen om 1 uke - kan jo spørre min lege også da. Enkleste er jo at mannen får seg et stort spark bak og gjør det neste uke:-) da er det fortsatt 8 uker til termin- og alt rekker å bli godt utluftet i tide :-)

Ja, jeg tenker at mannen får ta seg av seng og bord som skal males med oljebasert maling.
En ny type vannbasert maling som er anbefalt av Norges Astma og allergiforbund mente de på malerbutikken er det beste en gravid kan male med, svært svak avgassing- dette er ment for vegg - så jeg tror den er OK.
Jeg er fullstendig enig at senga må luftes godt før babyen kan legges i den. Den får stå i garasjen noen uker først...

Flere som har synspunkter om dette?
Du kan male med de allergivennlige vannbaserte målingene, men ville som du selv skriver ikke malt med oljemaling:-) Også huske god lufting mens du holder på

Jeg malte med oljemaling jeg altså... Både denne gangen og forrige svangerskap.
Bruk et rom der det er godt med lufting og ikke stå oppi det i så mange timer av gangen. Sengen burde du male så snart som mulig så du får vekk lukta til den skal brukes :-)
På malebutikken sa de dette var greit til meg :-)

malte med jotun sens (?) under forrige graviditet, da vi holdt på å bygge hus og skulle få det innflyttings klart.
fikk beskjed om at det ikke var noe problem å male med den malingen.

Da jeg var hos legen igår spurte jeg om jeg kunne med male med oljemaling.
NEI, absolutt ikke- det måtte jeg overlate til andre sa han (- og helst ikke til legen din sa han haha)

Sniker fra januar. Her har jeg malt med all slags type maling i graviditeten. Hatt godt med utlufting og brukt maske. Legen min sa det var greit så lenge jeg ikke skulle sove/være i rommet daglig. Veldig individuelt hva man får av anbefalinger virker det som.

Sniker fra januar. Her har jeg malt med all slags type maling i graviditeten. Hatt godt med utlufting og brukt maske. Legen min sa det var greit så lenge jeg ikke skulle sove/være i rommet daglig. Veldig individuelt hva man får av anbefalinger virker det som.
Hmmm.... Lucky you da! Mannen jobber i slowgir og jeg truer med å kjøpe nytt i og med tingan ikke blir malt - du kan tru at temp'en og tolmodigheten når nye høyder hahaha ..... ;)
Blæææææ!!

Back
Topp