Maling og salmiakk i graviditet

Sirius

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Vi tok over det nye huset i dag :) Kjempe kjekt! Men til min store fortvielse må jeg absolutt få malt ett strøk i stuen før vi flytter inn. Noen som har erfaring med maling i graviditeten? Hører så mye forskjellig. Noen sier det går fint så lenge det er vannbasert maling, andre sier aldir i livet om de ville malt mens gravide... Så kom jeg til å tenke på hva med å vaske veggene med salmiakk mens man er gravid. Er det farlig? Jeg skal få hjelp av broren min til litt maling og vasking, men hadde jo tenkt at jeg kunne hjelpe til selv også...

Jeg har malt og vasket med kraftvask.. var nøye med å lufte skikkelig etterpå og ikke gå og tråkke i rommet.. tror det er mye værre med løsemidler og oljemaling..

Malingen til Sense skal vær uten miljøavgasser så den er allefall trygg å bruke :) ang salmiakk veit eg ikkje...

har ikke tenkt på det engang.. har malt masse, men har lufta godt mens jeg har malt.. jeg ikke bekymra for at jeg har gjort noe galt iallfall :)

Vannbasert er vel greit, men Jotun sens skal være helt trygg! :) Barbie er jo gravid på reklamen tilogmed :p

Jotun Sens og lignende produkter fra andre leverandører skal være ok, men ville uansett ha luftet godt. Når det gjelder vasking med salmiakk ville jeg ha holdt meg unna det. Det inneholder løsemidler og selv om man mener det skal gå greit nå en sjelden gang, ville ihvertfall ikke jeg ha tatt sjansen.

Synes det jordmoren i linken under skriver er fint :) -la mannen ta vasken, så kan du hjelpe til med andre ting :o)

http://altformamma.no/ekspertsvar/36539/expert_chat_message/item_normal/null

Jeg har malt i hvert eneste svangerskap. Av og til med Sense og av og til med vanlig maling ;-)
...men jeg er under gjennomsnittet hysterisk når det kommer til sånn :-/

Vi tok over det nye huset i dag :) Kjempe kjekt! Men til min store fortvielse må jeg absolutt få malt ett strøk i stuen før vi flytter inn. Noen som har erfaring med maling i graviditeten? Hører så mye forskjellig. Noen sier det går fint så lenge det er vannbasert maling, andre sier aldir i livet om de ville malt mens gravide... Så kom jeg til å tenke på hva med å vaske veggene med salmiakk mens man er gravid. Er det farlig? Jeg skal få hjelp av broren min til litt maling og vasking, men hadde jo tenkt at jeg kunne hjelpe til selv også...
Jeg vasket med salmiakk tidlig i graviditeten, før jeg visste om det. Det er jo tidlig i graviditet det er spesielt skadelig, men lillebror har det fint på ultralyd. Jordmor sier også at det kommer an på hvor ofte man eksponeres, og mengden.
Jeg fikk det samme svaret da jeg ble utsatt for bly før uke 12 i forrige graviditet, og bly er jo en veldig versting....
Men minste har ikke tatt skade av det heller, så jeg tror virkelig på det med mengde, og antall eksponeringer.,

Nå holder sambo på med riving av yttervegger, innervegger, lage nytt bad og barnerom, med alt som følger med av støv, gamle materialer i gamle vegger, fuging. flislegging osv.... Vi har ikke noe annet sted å være, det må bli ferdig, og det er vegg i vegg med både soverom, stue og kjøkken.
Men har ikke noe valg, og jordmor har sagt at det går helt fint! "Alle" gravide pusser opp før baret kommer.
Nå er jo babyens organer ferdig, og skal kun fetes opp. Blir ikke påvirket slik den ville gjort tidlig i graviditeten.
Og selv da har det gått bra med mine.:-)

Sense maling skal jo være trygg?
Luft godt, så går det bra!

Takk for svar. Da får jeg gå å se om de har Sense maling i den fargen som vi trenger, og så får jeg se om det blir salmiakk eller noe annet. Evt spør om lillebror kan vaske stuen for meg.. Får se.

jeg halt malt masse med sense :) går helt fint det.. men for sikkerhetskyld satte jeg opp ett vindu på lufting (og byggvifte for varme).. men det var fordi vi måtte få i hver dag..

Min mann har malt med akryl maling flere ganger mens jeg er gravid. Det skal jo være ok så lenge som man lufter godt. Den uken jeg oppdaget at jeg er gravid hadde han malt litt på soverommet vårt med oljebasert maling. Sov der i 3-4 netter før jeg oppdaget at jeg er gravid. Flyttet da ut av soverommet i flere uker!! Har hatt panikk for at noe skal være galt med jenten vår, men legene sier at det skal veldig mye til for at noe skal skje. Las på internett at fosteret enten kom til å få store skader eller dø... Fikk beskjed av både legen og min mann å logge av nettet...

Vi flyttet når jeg var 11 uker på vei. Min svigermor var helt fantastisk, hun vasket badet i leiligheten vår og de to badene i nye huset med klor og salmiakk ved ut og innflytting. Så slapp jeg å puste inn alle de farlige stoffene! Har selv vasket med jif, grønnsåpe og zalo sånn ellers...

Jeg har også mala endel ved begge mine forrige svangerskap, barna har vært friske :-D Men som kneslepipp skriver så er heller ikke jeg hysterisk ;-)

Back
Topp