male panel..

eembla

Forelsket i forumet
koss ska me gå frem??

å ikkje minst trenge hjelp te farge.. Vil ha lyst (hvitt) men vet ikke kort hvitt eller om eg ska ha no ant.. noen tips te farger eg kan kikke på.

Vi skal pusse opp svigermor sitt hus å ska begynne med maling før hun flytter[8D] hehe! snille svigermor!

Vask over panel (men det er vel noe man gjør uansett før man begynner å male)
Bruk sperregrunn først. Dette for at kvistene ikke skal komme frem etter en stund.
Mal så med maling[:)]
Jeg syns den virker bra den "nye" vannbaserte oljemalingen, el hva den nå heter[8D]
Malte en hel gang med den der jeg jobber deriblant trappen(ikke trinnene) å det er fortsatt like fint.

Jeg digger jo hvit pepper da[:D] den er helt lys m en anelse grått i[:)]
Ellers liker jeg delikat, den er ikke lys da. Men veldig fin om du har lyse møbler[:)]

Mange som liker den bomull fargen, har ikke malt med den selv så vet ikke heelt hvordan farge det blir.

Jeg brukte et lag med heftgrunn med kvistlakk i, deretter en maling som er beregnet på panel/treverk for at det ikke skal bli store stygge sprekker om noen år [:)]
Brukte bare lys antikk jeg, syns det er en ganske all right og nøytral farge[:)]

Vi holder på nå [&:]

Dette er hvordan vi gjør det:

2 ganger med kvistlakk
Sparkle stygge hull/kvister
Pusse sparklinga
Vaske
Grunne
Evt litt mer sparkel der det trengs
Pusset over lett i stua etter grunning, men dette orket vi ikke i gangen..
2 strøk med vannbasert elegant maling (BM anbefalte denne, da denne er en del billigere enn jotun, og enklere å male ut)

Det finnes grunning med kvistlakk, men denne er veldig dyr i forhold til å gjøre som vi gjorde, i tillegg må man grunne 2 ganger. Kvistlakk går egentlig ganske kjapt..
Også brukte vi pensel i sprekkene mellom panelet og rull på selve panelet.. Glad jeg lot meg overtale til dette, går MYE kjappere enn bare pensel som jeg egentlig hadde bestemt meg for..
Ser ikke forskjell på strukturen [:D]

Vi brukte matt maling, i fargen lys antikk. Veldig fornøyd med denne, den er hvit, men oppleves ikke som kritthvit synes jeg..På listene har vi brukt bomull (som er den fargen dører og vinduer kommer i nå..)

Lykke til, jeg vil si det er en grusom jobb! [;)] Akkurat satt meg i sofaen nå etter noen timer med maling i helga [8D]

Back
Topp