male eikebord

Nåssåbjønnen

Betatt av forumet
Noen som har malt ett eikebord før? Går det bra?

Jeg har malt spisestua vår og et vitrineskap som er oljet eik i utgangspunktet. Brukte vannbasert maling, vannet det litt ut for å få frem strukturen i treet. Er veldig fornøyd, og det har holdt seg godt:) Er vel tre år siden jeg malte spisestua nå! 

har akkurat gjort det, eller vi hadde oljet eik, og vi har lakket den i en farga lakk (gråtone) resultatet ser bra ut, nå vagte vi denne måten for at selve trestrukturen skulle komme litt fram, ønsker du ikke det så er sikkert maling bedre.

Ja det har jeg gjort,med vannbasert maling og det er fint enda,malte det for ca 11/2 år siden:-)

Lønner seg å prøvemale ett sted hvor det ikke syns for du kan oppleve å få noe som kallae kok. Det ser rett o gslett ut som om det du stryker på koker og det blir en boblete rar struktur i overflaten. Det er sjeldent da, men har sett det på olja ting jeg lakkerte på lakkverksted...

Takk for svar alle :) er det flere? Må vel kanskje grunnes først?

Og pussa dere først? Grunning?

Nåssåbjønnen skrev:
Og pussa dere først? Grunning?

Er det olja eller ikke? Jeg ville vel brukt sperregrunn (ikke heftgrunn)for sikkerhets skyld jeg da...Sperregrunn inneholder stoffer som "låser" det underliggende laget og forhindrer det i å blø igjennom. Vi fikk smertelig erfare at det er veldig lurt da vi malte furupanelen på stua i det snart 200 år gamle huset vårt. Vi brukte vanlig heftgrunn, men måtte bare innse at kvaen i panelen blødde igjennom selv etter 2 strøk med maling oppå grunninga igjen (vi snakker hele lengder her altså, for kvistene hadde vi brukt kvistlakk på). Stua så skjoldete nikotingul ut. Lekkert??! Hadde på ett strøk med sperregrunn og så trengte vi bare ett strøk til utenpå, men å male stua totalt 5 strøk var ikke dritkult!

å fy nei det skjønner jeg. Har heftgrunn, med sperre i... 

Det er olja, men det er veldig lenge siden. Virker også som det er noe finer på det liksom.. vi er usikre på om det er Eikefiner...

Nåssåbjønnen skrev:
å fy nei det skjønner jeg. Har heftgrunn, med sperre i... 

Det er olja, men det er veldig lenge siden. Virker også som det er noe finer på det liksom.. vi er usikre på om det er Eikefiner...

Ville prøvd å male ett sted hvor det ikke syns først åkkesom. Da er dere trygge på å ikke ødelegge bordet.

Back
Topp