Maksdato foreldrepenger

Leelu

Elsker forumet
Mannen har fått søknadenom foreldrepenger i retur, vi søkte samtidig om utsettelse da jeg tar ut ferie og vil være hjemme i denne. I brevet fra NAV står det han han ikke trenger å søke om utsettelse fordi min maks dato er etter utsettelsen.

Hva er denne maksdatoen? Aldri hørt om den før jeg... Blir så forvirret.

Maksdatoen din er din siste dag i permisjonen. Om du tar ut ferie i permisjonen for å forlenge denne trenger ikke pappaen søke utsettelse av sin permisjon så lenge du skal fortsette i permisjon igjen etter ferien. Din maksdato er jo ikke nådd. Det er før denne er nådd at det er viktig å søke om utsettelse dersom pappaen ikke skal ha sin permisjon direkte etter din permisjon. Du har lov til å ta ut ferie i 4 uker og 1 dag i permisjonen og dermed utsette permisjonen med tilsvarende lengde...

Vi tok utgangspunkt i siste permisjonsdag i følge vedtaksbrevet mitt og den er mye tidligere enn denne maksdatoen de oppgir i mannens brev. 

Leelu skrev:
Vi tok utgangspunkt i siste permisjonsdag i følge vedtaksbrevet mitt og den er mye tidligere enn denne maksdatoen de oppgir i mannens brev. 

Mannens maksdato og din maksdato er jo forskjellig da.. Du har maksdato når du er ferdig med din permisjon og ferie, mannen har egen maksdato for sin permisjon som tar utgangspunkt i at hans permisjon direkte følger etter din... Om det ikke er opphold mellom slutten av din permisjon (f.eks at du har ferie, jobber eller ulønnet permisjon ETTER at permisjonen din er over) og starten av hans permisjon trenger han ikke søke om utsettelse..

Jeg snakker om min maksdato 
De sier han ikke trenger å søke om utsettelse fordi han skal ha permisjon innen min maksdato, men min permisjon (i følge vedtaksbrevet mitt jeg fikk for lenge siden) ender flere uker før det de i hans brev sier er min maksdato. (Derfor jeg er forvirret, trodde muligens maksdato var noe annet enn siste dag i permisjonen min siden opplysningene ikke stemmer overens.)

Vet du tilfeldigvis hva som skjer om han får avslag?
Kan vi få overført permisjonen til meg, eller er den tapt?

(Ser ut som han muligens får avslag fordi hans tidligere arbeidsgiver nekter å fylle ut og sende inn skjemaet om inntektsopplysninger til NAV, og NAV skrev i brevet at det var mannens ansvar å få sin tidligere arbeidsgiver til å sende skjemaet også om han nekter, men det er ikke så lett å tvinge noen til å sende et skjema de ikke vil sende). Usikker på hva vi kan gjøre.

Leelu skrev:
Jeg snakker om min maksdato 
De sier han ikke trenger å søke om utsettelse fordi han skal ha permisjon innen min maksdato, men min permisjon (i følge vedtaksbrevet mitt jeg fikk for lenge siden) ender flere uker før det de i hans brev sier er min maksdato. (Derfor jeg er forvirret, trodde muligens maksdato var noe annet enn siste dag i permisjonen min siden opplysningene ikke stemmer overens.)

Vet du tilfeldigvis hva som skjer om han får avslag?
Kan vi få overført permisjonen til meg, eller er den tapt?

(Ser ut som han muligens får avslag fordi hans tidligere arbeidsgiver nekter å fylle ut og sende inn skjemaet om inntektsopplysninger til NAV, og NAV skrev i brevet at det var mannens ansvar å få sin tidligere arbeidsgiver til å sende skjemaet også om han nekter, men det er ikke så lett å tvinge noen til å sende et skjema de ikke vil sende). Usikker på hva vi kan gjøre.

Skjønner ikke helt dette jeg.. Skal mannen utsette permisjonen sin eller skal han begynne i permisjon rett etter at du er ferdig med din del?? Som sagt, om det ikke er opphold mellom din og hans permisjon trenger han ikke søke utsettelse..
Når det gjelder avslaget er det jo det at de mangler inntektsopplysninger som gjør at de ikke kan innvilge søknaden. Hvorfor vil ikke gammel arbeidsgiver sende inn opplysningene?? Jeg trodde man pliktet å sende slike opplysninger inn dersom nav krevde det, han bør kontakte tillitsvalgte på gammeljobben eller fagforeningen evt arbeidstilsynet.. Det er jo helt urimelig om han mister permisjonen pga arbeidsgiver ikke oppfyller sin plikt så dette må dere jo finne en løsning på.... Ta også kontakt med nav og sjekk om det finnes en annen måte å løse dette på når arbeidsgiver gjør seg så vanskelig...

Back
Topp